Huslejenævnet og Beboerklagenævnet
Oplysningspligt
Efter databeskyttelsesforordningen skal Ikast-Brande Kommune give dig en række informationer, når vi modtager oplysninger om dig – uanset om du selv har givet os oplysningerne, eller om de stammer fra andre.
I det følgende kan du læse mere om, hvordan nævnssekretariatet i Ikast-Brande Kommune behandler dine personoplysninger i forbindelse med indbringelse af en sag for Huslejenævnet eller Beboerklagenævnet i Ikast-Brande Kommune.
Ikast-Brande Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig. Du finder vores kontaktoplysninger her:
Ikast-Brande Kommune
Erhverv, Bosætning og Fritid
Rådhusstrædet 6, 7430 Ikast
Telefon: 99604000
Sikker mail: http://www.ikast-brande.dk/personlig
www.ikast-brande.dk
Se øvrige kontaktoplysninger her: http://www.ikast-brande.dk/om-kommunen/kontakt
Hvis du har spørgsmål til Ikast-Brande Kommunes behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver, René Schmidt:
Rådhusstrædet 6, 7430 Ikast
Telefon: 99604030
E-mail: dbr@ikast-brande.dk
Husk at skrive sikker digital post, hvis din henvendelse indeholder personoplysninger
Nævnssekretariatet indhenter relevante oplysninger fra andre offentlige registre eller myndigheder - hvis det er nødvendigt for behandling af sagen. Vi vil også indhente oplysninger hos modparten og eventuelt flere oplysninger hos dig. Derudover indhenter vi oplysninger fra CPR-registeret.
Vi behandler oplysninger om dit personnummer for at kunne sende dig digital post efter reglerne i bekendtgørelse af lov om digital post fra offentlige afsendere (lovbekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016 med evt. senere ændringer).
Det er frivilligt, om du vil give oplysninger til os, men vi gør opmærksom på, at det fremgår af boligreguleringslovens § 42, stk. 2, at hvis huslejenævnet ikke har modtaget svar inden udløbet af den angivne frist, kan nævnet fortolke tavsheden på den for modparten gunstigste måde og navnlig lægge dennes fremstilling til grund for afgørelsen.
Tilsvarende regler gælder også for beboerklagenævnet, jf. almenlejelovens § 105, stk. 2.
For at kunne få sagen oplyst og behandle sagen efter lovgivningen, behandler vi personoplysninger om dig i følgende kategorier:
- Almindelige personoplysninger (stilling, stamoplysninger, navn, adresse, fødselsdato m.v.)
- Følsomme personoplysninger (dog kun oplysninger offentliggjort af den registrerede selv)
- Oplysninger om personnummer (med henblik på entydig identifikation)
Vi behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen (forordning 2016/679 af 27. april 2016) og databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018). Vores behandlingsgrundlag er:
- Almindelige personoplysninger, jf. artikel 6, stk. 1, litra e om en opgave i samfundets interesse eller offentlig myndighedsudøvelse
- Følsomme personoplysninger, jf. artikel 9, stk. 2, litra e offentliggjort af den registrerede selv
- Oplysninger om personnummer, jf. § 11, stk. 1 om offentlige myndigheders behandling af oplysninger om personnummer med henblik på en entydig identifikation
Vores behandling af personoplysninger sker derudover på baggrund af almenlejeloven, lejeloven og boligreguleringsloven (lovbekendtgørelse nr. 227 og 228 af 9. marts 2016) samt bekendtgørelse af lov om digital post fra offentlige afsendere.
Oplysningerne i elektronisk form er sikkert opbevaret hos vores leverandører efter de til enhver tid gældende regler.
Vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor længe vi vil opbevare dine oplysninger. Vi kan dog oplyse, at vi vil lægge vægt på, hvor længe oplysningerne anvendes arbejdsmæssigt, når vi vurderer, hvor længe dine oplysninger opbevares.
Oplysninger – bortset fra dit personnummer eller følsomme personoplysninger – bliver videregivet til modparten eller dennes repræsentant i forbindelse med orientering og partshøring af modparten. Derudover bliver dine oplysninger videregivet til huslejenævnet, beboerklagenævnet og til huslejenaevn.dk.
Dine oplysninger indgår i IT-systemet SBSYS.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til Ikast-Brande Kommunes behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os.
- Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. - Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. - Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer. - Ret til begrænsning af behandling
Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring –
med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. - Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder:
https://www.datatilsynet.dk/media/6893/registreredes-rettigheder.pdf
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Ikast-Brande Kommune behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.