Regnskab 2015

Her kan du se kommunens godkendte regnskab.

Indhold

    Kommunens årsregnskab for 2015 blev godkendt af byrådet den 18. april 2016 og bygger på de obligatoriske oversiger og redegørelser, der skal aflægges i overensstemmelse med Lov om kommuners styrelse og reglerne fra Social- og Indenrigsministeriet.

    Selve årsregnskabet bygger på de obligatoriske oversigter og redegørelser, der skal aflægges i overensstemmelse med Lov om kommuners styrelse og reglerne fra Social- og Indenrigsministeriet.

    Årsberetning og regnskab er delt i 2 bøger og kan hentes her:

    I hovedtal kan Ikast-Brande Kommunes regnskab for 2015 opgøres således

    (fortegn: + =udgift, - =indtægt)

    Oprindelig Budget 2015

    Korrigeret Budget 2015

    Regnskab
    2015

    I hele tusinder

    A. Det skattefinansierede område

     

     

     

    Indtægter

     

     

     

    Skatter

    -1.662.702

    -1.661.594

    -1.661.726

    Tilskud og udligning

    -707.350

    -704.237

    -706.358

    Indtægter i alt

    -2.370.052

    -2.365.831

    -2.368.085

    Driftsudgifter, (ekskl.forsynings- virksomhed)

     

     

     

    Børne- og Undervisningsudvalget

    696.212

    734.784

    728.204

    Kultur- og Fritidsudvalget

    55.587

    60.519

    55.501

    Arbejdsmarkedsudvalget

    548.240

    549.143

    543.143

    Sundheds- og Omsorgsudvalget

    624.405

    646.053

    618.880

    Erhvervskontaktudvalget

    6.206

    10.587

    6.603

    Økonomi- og Planudvalget

    275.742

    314.348

    231.582

    Beredskabskommission

    10.433

    10.824

    11.016

    Teknik- og Miljøudvalget

    99.823

    102.160

    88.515

    Driftsudgifter i alt

    2.316.648

    2.428.418

    2.283.444

    Driftsresultat før finansiering

    -53.404

    62.587

    -84.641

    Renter mv.

    9.901

    5.609

    6.029

    Resultat af ordinær driftsvirk- somhed

    -43.503

    68.196

    -78.612

     

     

     

     

    Anlægsudgifter (ekskl. forsyningsvirksomhed)

     

     

     

    Børne- og Undervisningsudvalget

    8.125

    20.755

    13.840

    Kultur- og Fritidsudvalget

    7.425

    12.116

    5.069

    Sundheds- og Omsorgsudvalget

    10.750

    33.940

    2.440

    Erhvervskontaktudvalget

    1.000

    1.000

    0

    Økonomi- og Planudvalget

    23.615

    -327

    851

    Teknik- og Miljøudvalget

    23.935

    33.009

    10.863

    Anlægsudgifter i alt

    74.850

    100.493

    33.062

    Jordforsyning

     

     

     

    Salg af jord

    -15.799

    -86.834

    -9.033

    Køb af jord inkl. byggemodning

    15.191

    88.959

    5.380

    Jordforsyning i alt

    -608

    2.125

    -3.653

    Resultat af det skattefinansierede område

    30.739

    170.814

    -49.203

    Forsyningsvirksomheder

     

     

     

    Drift (indtægter - udgifter)

    -2.232

    -2.216

    -4.919

    Anlæg (indtægter - udgifter)

    4.000

    7.502

    2.689

    Resultat af forsyningsvirksomhed

    1.768

    5.286

    -2.229

    Resultat i alt

    32.507

    176.100

    -51.433

    Regnskabsresultatet 2015

    Regnskabsresultatet for den ordinære drift viser i 2015 et overskud på 78,6 mio.kr. I det korrigerede budget var der regnet med et underskud på 68,2 mio.kr. hvor det oprindelige budget viste et overskud på 43,5 mio.kr. Resultatet viser, at regnskabet er 35,1 mio.kr. bedre end det oprindelige budget.

    Årsagerne til en væsentlig del af mindreforbruget er, at der kun viste sig et begrænset behov for at anvende midler fra usikkerhedspuljen og puljen til finansiering af mindre driftsoverførsler. På Arbejdsmarkeds­udvalgets område kan der ligeledes konstateres et mindreforbrug, særligt vedr. dagpenge til forsikrede ledige.

    Driftsoverførslerne er lidt mindre end sidste år. Der søges overført 109,3 mio.kr. i år mod 117,3 mio.kr. sidste år. Det vil altså sige, at - samlet set - har vores afdelinger og institutioner brugt 8 mio.kr. af de opsparede midler fra tidligere år i 2015.

    Anlægsoverførslerne er steget i forhold til sidste år. På det skattefinansierede område incl. jord­forsyningen overføres der 68,2 mio.kr. og på forsyningsområdet, dvs. affaldshåndteringen, overføres der 5,2 mio.kr. Stigningen i anlægsoverførslerne skal ses i sammenhæng med mindreforbruget på anlæg.

    Overførslerne på finansiering er på 25,7 mio.kr. og skyldes primært 10,0 mio.kr. afsat til indskud i Landsbyggefonden, overførsel af 18,8 mio.kr. vedrørende arbejdsskader. Desuden er overført rest låneoptagelse, en indtægt på 5,3 mio.kr.

    I det oprindelige budget blev der afsat 74,9 mio.kr. til anlæg på det skattefinansierede område og i det korrigerede budget var der afsat 100,5 mio.kr.. Der er kun afholdt anlægsudgifter for 33,1 mio.kr. Mindreforbruget på anlæg er den primære forklaring på det samlede regnskabs mindreforbrug.

    Mindreforbruget på anlæg skyldes for en dels vedkommende, at de i budgettet afsatte anlægs­beløb ikke har været periodiseret over hele anlæggets gennemførelsestid og derfor overføres et større restbudget til efterfølgende år. Desuden er der anlæg hvor planlægningen og projekteringen har givet udfordringer, der har udskudt igangsættelsen.

    Blandt de største overførsler er Ældre-/plejeboliger Bøgildvej, 7,6 mio.kr., hvor projektet har været udskudt og nu forventes byggestart i efteråret 2016, erhvervelse af Baunehøj Centret, 5,6 mio.kr., er udskudt da Domea pt. ikke agter at sælge, ombygning af STU Ikast-Brande, 3,8 mio.kr., er forsinket men forventes færdig i foråret 2016. Tilsammen udgør disse 3 anlæg alene 17 mio.kr. På forsyningsområdet overføres der 4,1 mio.kr. vedr. genbrugspladsen i Brande da projektet er forsinket pga. øvrige opgaver i forvaltningen. Projektet gennemføres i 2016.

    Der er taget skridt til en bedre administrativ planlægning og opfølgning, der skal sikre en bedre periodisering og gennemførelse af anlægsprojekterne.

    Jordforsyningens regnskab viser et overskud på 3,7 mio.kr., hvor det korrigerede budget viser et forventet forbrug på 2,1 mio.kr.

    Samlet set betyder ovennævnte, at resultatet for det skattefinansierede område i 2015 viser et overskud på 49,2 mio.kr. I det korrigerede budget var der regnet med et underskud på 170,8 mio.kr. og det oprindelige budget viste et underskud på 30,7 mio.kr.

    Regnskab 2015 for forsyningsvirksomhederne viser et overskud på 2,2 mio.kr., hvor henholdsvis det oprindelige og det korrigerede budget viste et underskud på 1,8 og 5,3 mio.kr.

    Kommunen har optaget lån på 32,0 mio.kr. Lånene er optaget på baggrund af lånerammen for 2014 og 2015 med henholdsvis 18,3 og 3,7 mio.kr. samt 10,0 mio.kr. i forbindelse med påbudte lånekonverteringer vedr. ældreboliger. Lånene er optaget på baggrund af udgifter til energibesparende foranstaltninger, kvalitetsfondsprojekter samt projekter indenfor det ordinære anlægsområde. I forbindelse med eksisterende lån, er der i 2015 afholdt udgifter til afdrag på 33,5 mio. kr., heraf 8,7 mio.kr. i forbindelse med ovennævnte lånekonverteringerne.

    Balanceforskydninger viser en nettoudgift på 7,6 mio.kr. Der var budgetlagt med en nettoindtægt på 0,6 mio.kr. Den væsentligste årsag til afvigelsen er forskydninger i kortfristet gæld og kortfristede tilgodehavender som kommunen først betaler eller modtager i 2016.

    I 2015 er der meddelt tillægsbevillinger på 143,7 mio. kr. Drifts- og anlægsoverførslerne fra 2014 til 2015 udgjorde 158,4 mio.kr. Det vil sige, at det korrigerede budget er 14,7 mio.kr. mindre end det oprindelige budget når der ses bort fra overførslerne.

    Aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi i 2015 indebar en videreførelse af det aftalte niveau for serviceudgifterne i 2014 og et investeringsniveau for kommunerne under ét på 17,5 mia.kr. Desuden aftaltes det, at nogle kommuner skulle have mulighed for at sætte skatten op. Ikast-Brande Kommune fik lov til at sætte skatte op og valgte at fastsætte indkomstskatteprocenten til 25,6 i 2015.