Gå til hovedindhold

Folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar

Folkeafstemningen om afskaffelse af forsvarsforbeholdet den 1. juni 2022 er afsluttet.

Indhold

    Stemmeprocent

    Information til dig som vælger

    Regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti har indgået aftale om, at der skal afholdes folkeafstemning om afskaffelse af forsvarsforbeholdet den 1. juni 2022.

    Ved Folkeafstemningen skal der stemmes ja eller nej til forslag til Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar.

    For at kunne stemme ved folkeafstemningen skal du: 

    • være fyldt 18 år
    • være dansk statsborger
    • have fast bopæl i Danmark  

    Hvis du er umyndiggjort, har du ikke stemmeret.

    Læs mere på Borger.dk

    I Ikast-Brande Kommune er der 10 afstemningssteder. Det fremgår af dit valgkort, hvilket afstemningssted du skal benytte. Valgkortet modtager du i perioden fra 23. maj - 27. maj 2022.

    01. Ejstrupholm
    Ejstrupholm Hallen
    Vestergade 38B
    7361 Ejstrupholm

    02. Gludsted
    Gludsted Sognegård
    Smedebækvej 30
    7361 Ejstrupholm

    03. Nørre Snede
    Nørre Snede Hallen
    Skolegade 16B
    8766 Nørre Snede

    04. Klovborg
    Klovborg Forsamlingshus
    Grønnevænget 17
    8765 Klovborg

    05. Brande
    Brande Hallerne, Hal B
    Ole Bendix Vej 1
    7330 Brande

    06. Blåhøj
    Blåhøj Multihus
    Blåhøj Skolevej 1
    7330 Brande

    07. Ikast
    Sportscenter Ikast, IBF Arena
    Stadion Alle 2B
    7430 Ikast

    08. Isenvad
    SENTRUM
    Bygaden 39
    7430 Ikast

    09. Bording
    Bording Forsamlingshus
    Jens Christensens Plads 10
    7441 Bording

    10. Engesvang
    Engesvang Hallen
    Dybdalsvej 3
    7442 Engesvang

    Afstemningsstederne er åbne den 1. juni 2022 fra kl. 08.00 til kl. 20.00.

    Husk at medbringe dit valgkort eller gyldig legitimation.

    Har du brug for at brevstemme?
    Der har været mulighed for at stemme pr. brev fra og med onsdag 20. april til og med lørdag 28. maj 2022 i en hvilken som helst kommune i hele landet – uanset hvor du bor. Du kan godt brevstemme uden valgkort. 

    Brevstemmeafgivningen til folkeafstemningen er nu slut.

    Har du brug for at brevstemme i hjemmet?
    Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem og stemme på selve afstemningsdagen, kan du brevstemme i dit eget hjem.

    Du skal søge om at stemme i dit eget hjem. Det gør du ved at udfylde og aflevere en særlig blanket til Borgerservice.

    Bor du på plejehjem, skal du ikke søge om at få lov at stemme i dit eget hjem, idet dit plejehjem automatisk får besøg af brevstemmemodtagere. Plejepersonalet kan oplyse, hvornår dit plejehjem får besøg.

    Blanketten kan du udskrive her, eller du kan få den ved henvendelse til Borgerservice, tlf. 9960 4000.

    Du skal sende eller aflevere den udfyldte blanket til Borgerservice, Rådhusstrædet 6, 7430 Ikast. Det er først fra og med onsdag 4. maj 2022 at du kan sende eller aflevere blanketten. Blanketten skal afleveres senest fredag 21. maj 2022 kl. 12.00.

    Blanket til anmodning om brevstemme i eget hjem

    Indenrigs og boligministeriet har udarbejder en folder, hvor du kan læse om, hvordan du kan få hjælp til at stemme ved folkeafstemningen den 1. juni 2022.

    Åben indenrigs og boligministeriets folder her

    Som udgangspunkt er der på alle afstemningssteder mulighed for alle borgere, dvs. også kørestolsbrugere at komme i stemmelokalet.

    Hvis du – mod forventning – ikke mener, at du på grund af dit handicap eller nedsat førlighed har mulighed for at benytte det afstemningssted, som du er tilknyttet, kan du via en særlig blanket søge om at blive overført til et andet afstemningssted, som er mere tilgængeligt.

    Blanketten kan du udskrive her, eller du kan få den ved henvendelse til Borgerservice, tlf. 9960 4000. Du skal sende eller aflevere den udfyldte blanket til Borgerservice, Rådhusstrædet 6, 7430 Ikast, så de har den senest 24. maj kl. 12. Blanketten kan tidligst indgives 4. maj 2022.

    Blanket til ansøgning om overførsel til andet afstemningssted

    Er du er handicappet eller gangbesværet, kan du på valgdagen den 1.juni 2022 blive kørt til og fra valgstedet i Ikast-Brande Kommune.

    Alle henvendelser om kørsel til og fra valgstedet skal rettes til Borgerservice på telefonnummer 9960 4000, senest mandag den 30. maj 2022 kl. 12.00 i vores normale åbningstid.

    Valgkort udsendes til alle vælgere, der har stemmeret ved folkeafstemningen 1. juni 2022
    Hvis du har stemmeret og ikke har modtaget dit valgkort i perioden fra 23. maj - 27. maj 2022, skal du henvende dig i Borgerservice, Rådhusstrædet 6, 7430 Ikast.

    Mener du, at der er fejl på valgkortet, skal du også kontakte Borgerservice, så fejlen kan blive rettet.

    Valgkortet skal indeholde oplysninger om dit navn og adresse, nummer på valglisten, afstemningsstedets beliggenhed, dato for afstemningen samt det tidsrum, hvor afstemningen finder sted.

    Du skal medbringe valgkortet, når du på afstemningsdagen møder op for at stemme.

    Hvis du ikke har valgkortet med, skal du vise legitimation – f.eks. sundhedskort (sygesikringsbevis), kørekort eller pas. Du skal oplyse din fødselsdato.

    Valgplakater må tidligst hænges op på offentlige og private fællesveje kl. 12 lørdag 7. maj 2022.

    Plakaterne skal være taget ned senest 9. juni 2022. 

    Den 1. juni skal danskerne stemme om forsvarsforbeholdet. Det har et flertal af Folketingets partier bestemt. Spørgsmålet er, om vi skal sige ja eller nej til at deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar. Men hvad betyder forsvarsforbeholdet egentlig for Danmark?

    Du kan læse mere om forsvarsforbeholdet på hjemmesiden 1juni.dk

    Valgbestyrelse og valgsekretariat

    Ib Lauritsen (V) (Borgmester, formand)

    Kasper Pauli Pedersen (A) (Viceborgmester)

    Annette Mosegaard (K)

    Simon Vanggaard (O)

    Lotte Stoltenborg (Å)

    Stedfortrædere

    Henrik Engedahl (V)

    H. C. Jørgensen (A)

    Henrik Overggard (K)

    Mikael Würtz (O)

    Rune Lyager (Å)

    Leder af valgsekretariatet
    Lone Jager Neldeberg
    E-mail: lonel@ikast-brande.dk 
    Tlf.: 9960 4152

    Sekretariatsopgaver
    Linda Eis
    E-mail: lieis@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4012

    Josephine Olivia Kempel
    E-mail: jokem@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4150

    Administrativ bemanding
    Laila Goldcia Thomsen
    E-mail: latho@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4024

    Politisk bemanding
    Josephine Olivia Kempel
    E-mail: jokem@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4150

    Praktik og forplejning
    Ellen Fjendsbo
    E-mail: elfje@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 3310

    Lasse Østergaard
    E-mail: laros@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4156

    Annoncering, informatio, PR og hjemmeside
    Laila Goldcia Thomsen
    E-mail: latho@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4024

    Lasse Østergaard
    E-mail:laros@ikast-brande.dk
    Tlf.: 9960 4156