Artium Skole
Artium Skole er beliggende på Hyvildvej i Brande. Skolen har 605 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse.
På kortet herunder ses de skoleruter Ikast-Brande Kommune anbefaler, at eleverne på Artium Skole benytter til og fra skole. I Ikast-Brande Kommune vi arbejde for, at de anbefalede skoleruter indrettes, så eleverne kan færdes sikkert og trygt på deres vej til og fra skole.
Til Artium anbefaler Ikast-Brande Kommune, at eleverne benytter følgende veje og stier til og fra skole:
- Hyvildvej
- Præstelunden
- Ole Bendix Vej
- Sti fra Ågade til skolen
De anbefalede skoleruter er udpeget på baggrund af bl.a. afstand til skole, sikre krydsninger og mulighed for at benytte cykelstier/cykelbaner.
Eleverne på Artium Skole har svaret på en række spørgsmål om, hvordan de kommer til og fra skole på en typisk dag om sommeren og om vinteren. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med de samlede besvarelser for hele kommunen.
Transportmiddel - Sommer
I 0. - 3. klasse har 20% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 18% går, 4% kører med bus/tog og 57% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 37% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 2% kører på scooter eller el-løbehjul, 30% går, 14% kører med bus/tog og 17% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 43% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 10% kører på scooter eller el-løbehjul, 25% går, 11% kører med bus/tog og 11% bliver kørt i bil.
Samlet set har 33% af eleverne på Artium Skolen svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 4% kører på scooter eller el-løbehjul, 23% går, 9% kører med bus/tog og 31% bliver kørt i bil.

Transportmiddel sommer - Besvarelser fra Artium Skole
Transportmiddel - Vinter
I 0. - 3. klasse har 10% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 15% går, 5% kører med bus/tog og 70% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 18% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 30% går,13% kører med bus/tog og 38% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 28% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 6% kører på scooter eller el-løbehjul, 24% går, 11% kører med bus/tog og 30% bliver kørt i bil.
Samlet set har 19% af eleverne på Artium Skole svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 3% kører på scooter eller el-løbehjul, 22% går, 9% kører med bus/tog og 47% bliver kørt i bil.

Transportmiddel vinter - Besvarelser fra Artium Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er transportvanerne for Artium Skole opsummeret og sammenlignet med gennemsnittet for alle skoler i kommunen.

Transportmiddel - Sammenligning mellem Artium og hele kommunen
I ovenstående tabel ses det, at for eleverne i 0. - 3. klasse ligger besvarelserne meget tæt på gennemsnittet for hele kommunen. Der er dog en større andel af eleverne i 0. - 3. klasse på Artium Skole, som bliver kørt i bil, end gennemsnittet, og en mindre andel, som cykler - Særligt om sommeren.
I 4. - 6. klasse er der en betydelig lavere andel af eleverne, der cykler til og fra skole end gennemsnittet. Derimod er der større andel af eleverne, der går til og fra skole, end gennemsnittet for hele kommunen. De resterende transportmidler, ligger tæt på gennemsnittet for kommunen.
Om sommeren ses det, at I 7.- 9. klasse cykler en lidt større andel af eleverne, på Artium Skole end gennemsnittet for kommunen, hvor de om vinteren cykler følger gennemsnittet for kommunen. En større andel af eleverne bliver kørt i bil, end gennemsnittet for kommunen. Lidt færre end gennemsnittet for kommunen vælger, at benytte andre transportmidler.
Ses der på hele Artium Skole samlet, er der en lavere andel af eleverne, der cykler til og fra skole end gennemsnittet, og en lidt større andel, bliver kørt i bil eller vælger at gå.
Eleverne på Artium Skole har svaret på en række spørgsmål om deres brug af lys, hjelm og refleksvest. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenlignet med besvarelserne for hele kommunen.
Lys
I 0. - 3. klasse har 89% af eleverne svaret, at de bruger lys på cyklen, når det er mørkt. I 4. - 6. klasse er det 84% , og i 7. - 9. klasse er det 90% af eleverne, der har svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.
Samlet set har 88% af eleverne på Artium Skole svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.

Brug af lys - Besvarelser fra Artium Skole
Hjelm
I 0. - 3. klasse har 96% af eleverne svaret, at de bruger cykelhjelm. I 4. - 6. klasse er det 87%, og i 7. - 9. klasse er det 59% af eleverne, der har svaret, at de bruger hjelm.
Samlet set har 77% af eleverne på Artium Skole svaret, at de bruger hjelm, når de kører på cykel/scooter/el-løbehjul.

Brug af hjelm - Besvarelser fra Artium Skole
Refleksvest
I 0. - 3. klasse har 21% af eleverne svaret, at de bruger refleksvest. I 4. - 6. klasse er det 25%, og i 7. - 9. klasse er det 13% af eleverne, der har svaret, at de bruger refleksvest.
Samlet set har 18% af eleverne på Artium skole svaret, at de bruger refleksvest.

Brug af refleksvest - Besvarelser fra Artium Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er brugen af sikkerhedsudstyr for elever på Artium Skole opsummeret og sammenlignet med hele kommunen.
Sikkerhedsudstyr - Sammenligning mellem Artium Skole og hele kommunen
Af ovenstående tabel ses det, at andelen af elever på Artium Skole, der bruger lys er lidt lavere i 0. - 3. klasse og 4. - 6. klasse end gennemsnittet. I 7. - 9. klasse er det til gengæld lidt højere end gennemsnittet.
Andelen af elever i 0. - 3. klasse på Artium Skole, der bruger hjelm ligger næsten på gennemsnittet for kommunen. Ser man derimod på 4. - 6. klasse og 7. - 9. klasse ligger de væsentlig lavere, og det vil derfor være et potentiale i, at arbejde med at få flere af de ældste elever til at bruge hjelm.
Tabellen viser også at de yngste og ældste elever følger gennemsnittet for kommunen, ved brug af refleksvest. Her skiller 4. - 6. klasse sig til gengæld ud, og ligger 6 % over gennemsnittet.
Ses der på hele Artium Skole samlet, følger de gennemsnittet for hele kommunen, ved brugen af lys og refleksvest, imens der er en betydelig mindre andel, der bruger hjelm.
Vej og Park har i foråret 2025 afholdt møde med repræsentanter fra Artium, hvor de trafikale forhold omkring skolen blev drøftet. Efterfølgende har Vej og Park udarbejdet løsningsforslag til de problemstillinger, der blev omtalt på mødet eller som er observeret i forbindelse med droneoptagelserne.
I nedenstående tabel er lokaliteter, problemstillinger og løsningsforslag nærmere beskrevet.
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Hyvildvej
|
Utrygt for cyklister at færdes på strækningen på grund af meget trafik og manglende cykelfaciliteter. | Der er igangsat etableringen af delte stier på strækningen, som skal forbedre forholdene for cyklister. Der gøres derfor ikke yderligere ved denne problemstilling på nuværende tidspunkt. |
| Høj vurderet hastighed på Hyvildvej, hvilket kan virke utrygt for cyklister og fodgængere, der skal krydse vejen. |
Hastighedsdæmpning og fodgængerovergang med torontoanlæg. Der er tidligere afsat midler til en fodgængerovergang med torontoanlæg og elektroniske skilte med 40 km/t, hvilket vurderes at have en positiv effekt på hastighedsniveauet på Hyvildvej. |
|
|
Ågade/Præstelunden/Ole Bendix Vej
|
Mange elever kommer fra den vestlige del af Brande og krydser derfor Ågade ved Præstelunden og Ole Bendix Vej. Dette er en utryg krydsning, da der er mange ting man skal overskue som cyklist eller fodgænger, samtidig med at der kommer en del trafik på Ågade. Da Præstelunden og Ole Bendix Vej ikke ligger lige overfor hinanden er det et svært kryds at overskue. | Forlængelse af zone med anbefalet hastighed på 40 km/t. |
|
Vejlevej/Østre Allé og Storegade/Hyvildvej
|
Krydset er svært at færdes i som cyklist, da det primært er indrettet med henblik på bilister, og der er ikke meget plads til cyklister. Det er primært de ældste elever, som tidligere har gået på Dalgasskolen, der kommer denne vej. Flere cyklister vælger i dag at benytte stien syd for Blichersvej og krydser Storegade væk fra de signalregulerede kryds. Herefter kører de via Kvicklys parkeringsplads til Artium. |
Det er ikke umiddelbart muligt at skabe mere plads til cyklister i krydset på grund af bygninger tæt på vejen. I appendiks til trafikplanen er der medtaget et projekt vedr. ombygning af de to forsatte kryds til enten rundkørsel eller et 4-benet kryds. Det vurderes at være en god løsning, at eleverne benytter andre ruter via eksisterende stier, og der foreslås derfor ikke yderligere tiltag på nuværende tidspunkt. |
|
Ole Bendix Vej
|
Der er meget mørkt på Ole Bendix Vej
|
Det undersøges nærmere præcist hvor på strækningen der mangler belysning og hvilke tiltag der kan iværksættes for at forbedre dette. |
|
Forældre bruger kørebanen og handicappladser til afsætning af elever. Dette vurderes ikke kritisk grundet den lave trafikmængde, men kan skabe utryghed blandt cyklister og fodgængere. |
Parkeringspladsen bruges i lav grad til langtidsparkering, og nogle af parkeringspladserne kan således ombygges til afsætningsplads. Der er der restkapacitet af parkeringsbåse på parkeringspladsen ved Hyvildvej. Dette vil kræve en nærmere dialog med de forskellige brugere af parkeringspladsen. | |
|
Skolens parkeringsplads
|
Fodgængerovergangen på skolens parkeringsplads er meget mørk og kunne godt være bedre belyst. |
Bedre belysning.
|
|
Der er ofte kaotiske forhold på parkeringspladsen. |
Ensretning af parkeringspladsen. |
|
|
Cyklister cykler på fortovet for at skyde genvej og kommer i konflikt med åbne bildøre og udstigende elever fra afsætningsområdet. Alternativt skal de cykle på kørebanen langs afsætningsområdet, hvor der er stor udskiftning i bilisterne, hvilket også vil udgøre et stort konfliktpunkt. |
Forlænge stisystemet på græsarealet over til cykelstativerne for at separere cyklisterne fra afsætningsområdet.
|
|
|
Fodgængere siver ind over parkeringspladsen, da der ikke er et afmærket areal til dem der kommer fra den sydlige del af Hyvildvej eller H.C. Andersens Vej. |
Forlænge afmærkningen ud til stien eller Hyvildvej. Dette vil kræve at der fjernes 1-2 parkeringsbåse, hvilket ikke vurderes at være til væsentlig gene grundet den lave belægningsprocent på parkeringspladsen. |
|
|
Udfordring med trafikafvikling af især udkørende biler og busser fra parkeringspladsen. |
Etablering af buslomme. Der er allerede afsat midler til dette, som udføres i forbindelse med anlæg af delte stier. |
Trafikale forhold ved Artium.
For at få et billede af de trafikale forhold omkring Artium i Brande, er der i foråret 2025 foretaget droneoptagelser af ankomstarealerne ved skolen. Droneoptagelserne er foretaget torsdag den 01.05.2025 kl. 7.30 - 8.00 af Artelia. Der er både lavet optagelser omkring parkeringspladserne ved skolen, samt i krydset ved Præstelunden/Ågade og krydset H. C. Andersensvej/Hyvildvej.
Den samlede skoleankomstanalyse for Artium kan findes via linket i højre side, og er opsummeret herunder.
Køretøjer
På den sydøstlige parkeringsplads ved Hyvildvej, og den nordvestlige parkeringsplads ved Ole Bendixvej, kommer der i alt 103 biler ind, hvor 63 % vurderes at bruge arealerne til af- og pålæsning. .
På parkeringspladsen ved Hyvildvej er der i alt 74 biler, der er kørt ind på parkeringspladsen, hvoraf halvdelen benytter parkeringsbåsene og de resterende bruger kys-og-kør-banen. Få bilister benyttede de afmærkede busbaner i stedet for afsætningsarealet, da der var helt fyldt.
I løbet af besigtigelsesperioden ankom 4 busser til parkeringspladsen mod sydøst, der i alt havde 30 elever med. Der blev ikke observeret mere end én bus ad gangen. Bussernes arealbehov kræver, at de kører over i modsatte kørebane for at foretage svingmanøvre, hvilket kan give ventetid.

Figur 1 - Overblik over den sydøstlige parkeringsplads.
Den nordvestlige parkeringsplads benyttes hovedsageligt til af- og pålæsning, men benyttes også af personale til langtidsparkering.

Figur 2 - Overblik over den nordvestlige parkeringsplads.
Cyklister
Der er registreret i alt 40 cyklister/knallerter ved parkeringspladsen ved Hyvildvej. Den primære strøm kommer fra den nordlige del af Hyvildvej.
Der er generelt mange cyklister, der vælger at cykle på fortovet eller krydse ind over græsarealerne. Over en fjerdedel af cyklisterne cykler på fortovet på enten H.C. Andersensvej eller Hyvildvej, mens over halvdelen af cyklisterne cykler på fortovet langs den nordlige side af parkeringspladsen. Det skaber uhensigtsmæssige situationer hovedsageligt ved afsætningspladsen, da cyklisterne konflikter med åbne bildøre og børn, der stiger ud af bilerne.
På parkeringspladsen ved Ole Bendix Vej er der i alt registreret 35 cykler/knallerter. Cyklisterne kommer enten fra stien mellem hallen og skolen eller fra Ågade via Ole Bendix Vej. Cykeltrafikken er således centraliseret i den nordlige del af parkeringspladsen, og cyklisterne konflikter derfor i lav grad med parkeringssøgende eller bakkende bilister.

Figur 3 - Billedet til venstre viser overblik over cyklisternes ruter ved parkeringspladsen ved Hyvildvej, mens billedet til højre viser overblik over cyklisternes ruter ved parkeringspladsen ved Ole Bendix Vej.
Fodgængere
Der er i alt registreret 32 elever, der går i skole via parkeringspladsen ved Hyvildvej. Overordnet er der tendens til, at fodgængerne søger efter markeringen centralt på parkeringspladsen. Markeringen er ikke tilkoblet sti eller fortov mod syd, hvorfor fodgængerne siver ind over parkeringspladsen og over græsarealer, når de kommer fra den sydlige del af Hyvildvej eller H.C. Andersensvej. De fodgængere, der kommer fra nordøst, benytter i lav grad fortovet og krydser i stedet for ind over græsarealet, da det er kortere.
Der er i alt registreret 34 elever, der går i skole via parkeringspladsen ved Ole Bendix Vej. Parkeringsarealet ligger for enden af Ole Bendix Vej, hvor der er etableret fortov på den nordlige side af vejen, hvilket dog ophører umiddelbart før parkeringsarealet. Der ses derfor en overordnet tendens til, at fodgængerne holder sig i venstre side af Ole Bendix Vej efter fortovet er ophørt.

Figur 4 - Billedet til venstre viser overblik over fodgængernes rute på parkeringspladsen ved Hyvildvej, mens billedet til højre viser overblik over fodgængernes ruter på parkeringspladsen ved Ole Bendix Vej.
Opsummering af trafiktællinger

Figur 5 - Opsummering af trafiktællinger fordelt på transportmidler.
Observerede konflikter
Generelt virker både fodgængere, cyklister og bilister til at orientere sig og tage hensyn til hinanden, og der er ikke observeret trafikfarlige situationer. Der er dog en række lokaliteter, hvor der er observeret kaotiske situationer, hvilket kan lede til konflikter eller uhensigtsmæssige situationer. Lokaliteterne er markerede på figur 6.

Figur 6 Skitsering af lokaliteter, der kan give anledning til uhensigtsmæssige situationer.
- Cyklister cykler på fortovet for at skyde genvej og kommer i konflikt med åbne bildøre og udstigende elever fra afsætningsområdet. Alternativt skal de cykle på kørebanen langs afsætningsområdet, hvor der er stor udskiftning i bilisterne, hvilket også vil udgøre et stort konfliktpunkt.
- Det anbefales, at forlænge stisystemet på græsarealet over til cykelstativerne for at separere cyklisterne fra afstætningsområdet.
- Fodgængere siver ind over parkeringspladsen, da der ikke er et afmærket areal til dem der kommer fra den sydlige del af Hyvildvej eller H.C. Andersens Vej.
- Det anbefales, at forlænge afmærkningen ud til stien eller Hyvildvej. Dette vil kræve, at der fjernes 1-2 parkeringsbåse, hvilket ikke vurderes at være til væsentlig gene grundet den lave belægningsprocent på parkeringspladsen.
- Udfordring med trafikafvikling af især udkørende biler og busser fra parkeringspladsen.
- Etablering af buslomme. Der er allerede afsat midler til dette, som udføres i forbindelse med anlæg af delte stier.
- Høj vurderet hastighed på Hyvildvej, hvilket kan virke utrygt for cyklister og fodgængere, der skal krydse vejen.
- Det anbefales, at indføre hastighedsdæmpende foranstaltninger på strækningen omkring skolen og en fodgængerovergang med torontoanlæg. Udviklings- og Erhvervsudvalget har tidligere afsat midler til en fodgængerovergang med torontoanlæg, hvilket vurderes at have en positiv effekt på hastighedsniveauet på Hyvildvej.
- Forældre bruger kørebanen og handicappladser til afsætning af elever. Dette vurderes ikke kritisk grundet den lave trafikmængde, men kan skabe utryghed blandt cyklister og fodgængere.
- Parkeringspladsen bruges i lav grad til langtidsparkering, og nogle af parkeringspladserne kan således ombygges til en afsætningsplads. Dertil er der restkapacitet af parkeringsbåse på parkeringspladsen ved Hyvildvej. Dette vil kræve en nærmere dialog med de forskellige brugere af parkeringspladsen.




