Engesvang Skole
Engesvang Skole er beliggende på Gl. Kongevej i Engesvang. Skolen har 329 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse.
På kortet herunder ses de skoleruter Ikast-Brande Kommune anbefaler, at eleverne på Engesvang Skole benytter til og fra skole. Ikast-Brande Kommune vi arbejde for, at de anbefalede skoleruter indrettes, så eleverne kan færdes sikkert og trygt på deres vej til og fra skole.
Til Engesvang Skole anbefaler Ikast-Brande Kommune, at eleverne benytter følgende veje og stier til og fra skole:
- Gl. Kongevej mellem Kragelundvej og Jernbanegade
- Sti mellem Peter Svinths Vej og Birkevej
- Birkevej
De anbefalede skoleruter er udpeget på baggrund af bl.a. afstand til skole, sikre krydsninger og mulighed for at benytte cykelstier/cykelbaner.
Eleverne på Engesvang Skole har svaret på en række spørgsmål om, hvordan de kommer til og fra skole på en typisk dag om sommeren og om vinteren. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med de samlede besvarelser for hele kommunen.
Transportmiddel - Sommer
I 0. - 3. klasse har 34% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 22% går, 0% kører i bus/tog og 44% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 49% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 37% går, 5% kører i bus/tog og 9% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 29% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 9% kører på scooter eller el-løbehjul, 49% går, 5% kører med bus/tog og 8% bliver kørt i bil.
Samlet set har 37% af eleverne på Engesvang Skole svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 2% kører på scooter eller el-løbehjul, 33% går, 4% kører med bus/tog og 24% bliver kørt i bil.

Transportmiddel sommer - Besvarelser fra Engesvang Skole
Transportmiddel - Vinter
I 0. - 3. klasse har 13% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 22% går, 0% kører med bus/tog og 65% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 25% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 39% går, 6% kører med bus/tog og 30% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 26% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 8% kører på scooter eller el-løbehjul, 46% går, 6% kører med bus/tog og 14% bliver kørt i bil.
Samlet set har 20% af eleverne på Engesvang Skole svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 2% kører på scooter eller el-løbehjul, 33% går, 4% kører med bus/tog og 41% bliver kørt bil.

Transportmiddel vinter - Besvarelser fra Engesvang Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er transportvanerne for Engesvang Skole opsummeret og sammenlignet med gennemsnittet for alle skoler i kommunen.

Transportmiddel - Sammenligning mellem Engesvang Skole og hele kommunen
I ovenstående tabel ses det, at i 0. - 3. klasse cykler lidt flere end gennemsnittet, både sommer og vinter, imens der i 4. - 6. klasse og 7. - 9. klasse er færre end gennemsnittet for hele kommunen der cykler til og fra skole, både om sommeren og om vinteren. På alle årgange på Engesvang Skole, vælger betydeligt flere at gå til og fra skole, imens noget færre benytter bus/tog og bil end gennemsnittet for hele kommunen, det gælder både sommer og vinter. Andelen der bruger scooter eller el-løbehjul, når de skal til eller fra skole, ligger tæt på gennemsnittet for hele kommunen, dog ligger den for 7. - 9. klasse om sommeren noget lavere.
Samlet set i forhold til hele kommunen, ligger dem der cykler, kører scooter eller el-løbehjul på Engesvang Skole, tæt på gennemsnittet. Andelen der går til og fra skole, ligger betydeligt over gennemsnittet, imens dem der transporteres i bil, ligger lidt under gennemsnittet, og dem der benytter sig at bus/tog til og fra skole, ligger noget under gennemsnittet for hele kommunen.
Eleverne på Engesvang Skole har svaret på en række spørgsmål om deres brug af lys, hjelm og refleksvest. Disse besvarelser kan ses på figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med besvarelserne for hele kommunen.
Lys
I 0. - 3. klasse har 91% af eleverne svaret, at de bruger lys på cyklen, når det er mørkt. I 4. - 6. klasse er det 85%, og i 7. - 9. klasse er det 86% af eleverne, der har svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.
Samlet set har 87% af eleverne på Engesvang Skole svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.

Brug af lys - Besvarelser fra Engesvang Skole
Hjelm
I 0. - 3. klasse har alle eleverne svaret, at de bruger cykelhjelm. I 4. - 6. klasse er det 94%, og i 7. - 9. klasse er det 76% af eleverne, der har svaret, at de bruger hjelm.
Samlet set har 91% af eleverne på Engesvang Skole svaret, at de bruger hjelm, når de kører på cykel/scooter/el-løbehjul.

Brug af hjelm - Besvarelser fra Engesvang Skole
Refleksvest
I 0. - 3. klasse har 11% af eleverne svaret, at de bruger refleksvest, når de cykler. I 4. - 6. klasse er det 9%, og i 7. - 9. klasse er det 2%, der har svaret, at de bruger refleksvest.
Samlet set har 8% af eleverne på Engesvang Skole svaret, at de bruger refleksvest.

Brug af refleksvest - Besvarelser fra Engesvang Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er brugen af sikkerhedsudstyr for elever på Engesvang Skole opsummeret og sammenlignet med hele kommunen.

Sikkerhedsudstyr - Sammenligning mellem Engesvang Skole og hele kommunen
Af ovenstående tabel ses det, at andelen af elever på Engesvang skole, der har svaret at de bruger lys på cyklen, er det samme som gennemsnittet for hele kommunen i 0. - 3. klasse. I 4. - 6. klasse er andelen, der har svaret de bruger lys på cyklen, lidt lavere end gennemsnittet for hele kommunen. I 7. - 9. klasse ligger Engesvang skole et par procent under gennemsnittet, for hele kommunen.
Det ses, at andelen af elever, der bruger hjelm, falder jo ældre eleverne bliver, hvilket også er det generelle billede for hele kommunen. Dog er andelen af elever der bruger hjelm, på alle klassetrin på Engesvang Skole, højere end gennemsnittet for hele kommunen.
Andelen af elever på Engesvang Skole, der bruger refleksvest, falder også jo ældre eleverne bliver, hvilket også er det generelle billede, for hele kommunen. Dog ligger alle klassetrin på Engesvang Skole, betydeligt lavere end gennemsnittet for hele kommunen.
Ses der på de samlede besvarelser for hele Engesvang Skole, sammenlignet med gennemsnittet for hele kommunen, bruger lidt færre lys, når det er mørkt, lidt flere bruger hjelm, imens væsentlig færre bruger refleksvest.
Vej og Park har i foråret 2025 afholdt møde med repræsentanter fra Engesvang Skole, hvor de trafikale forhold omkring skolen blev drøftet. Efterfølgende har Vej og Park udarbejdet løsningsforslag til de problemstillinger, der blev omtalt på mødet.
I nedenstående tabel er lokaliteter, problemstillinger og løsningsforslag nærmere beskrevet.
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Gl. Kongevej
|
Det opleves, at der kører meget trafik med høj hastighed på Gl. Kongevej. Der kører ligeledes en del tung trafik. De nuværende indsnævringer af kørebanen fungerer ikke efter hensigten, da flere bilister parkerer op mod hellerne, hvilket tvinger cyklister længere ud på kørebanen. |
Bump ved bygrænsen i den sydlige ende af byen. Hævede flader ved Fundervej og Dahlsvej Eksisterende indsnævringer fjernes. Skiltning med anbefalet rute for tung trafik via den sydlige adgang til byen fra Viborgvej (rute 13). |
|
Der er ingen faciliteter for lette trafikanter i form af cykelsti eller cykelbane. |
Ændring af fortov til delte stier | |
|
Der mangler cykelsti på den nordlige del op mod rute 13, så der skabes en sammenhæng med den eksisterende sti langs statsvejen. |
Enkeltrettede cykelstier i begge sider af vejen fra Kragelundvej til Viborgvej (rute 13). | |
|
Gl. Kongevej/Birkevej
|
Mange cyklister krydser lige over krydset i stedet for at benytte fodgængerovergangen. Den nordlige parkeringsplads ved skolen bliver ofte benyttet af besøgende til motionscentret. |
Engesvang Skole er for øjeblikket i gang med en større ombygning, hvor der etableres flere parkeringspladser nord for skolen. Problemstillingen vurderes derfor igen når ombygningen er afsluttet. |
|
Parkeringsplads ved Broen
|
Der kører ofte meget trafik ind og ud fra parkeringspladsen i spidstimen om morgenen, som gør at der opstår en flaskehals. |
Afventer om etableringen af flere parkeringspladser nord for skolen har en betydning for parkeringspladsen ved Broen. |
Trafikale forhold ved Engesvang Skole.
Ved Engesvang Skole blev der foretaget droneoptagelser i 2018. Der er derfor ikke foretaget nye optagelser i 2025. Konklusionerne herunder er derfor foretaget på baggrund af droneoptagelserne fra 2018.
Den samlede skoleankomstanalyse for Engesvang Skole kan findes via linket i højre side, og er opsummeret herunder.
Hastighed
Ud fra droneoptagelsen er der målt, at gennemsnitshastigheden på Gl. Kongevej foran skolen ligger på omkring 20-30 km/t. På Gl. Kongevej, på begge sider af skolen, ligger hastigheden omkring 40 km/t.

Figur 1 - Registrerede gennemsnitshastigheder
Antal trafikanter
Den primære strøm af fodgængere kommer fra Birkevej, hvor der er registreret 35 fodgængere i optageperioden. De fleste fodgængere anvender fodgængerfeltet til at krydse Gl. Kongevej.
Der er registreret 62 cyklister fra Birkevej, hvoraf 43 krydser Gl. Kongevej ved Birkevej. Der er registreret 19 cyklister, der krydser Gl. Kongevej ved fodgængerfeltet.
I skoleankomstperioden er der registreret størst aktivitet på parkeringspladsen syd for skolen, hvor der er registreret 28 biler, der kører ind på parkeringspladsen i optageperioden. Parkeringspladsen nord for skolen benyttes i mindre grad.
Generel vurdering af trafikforholdene
Ud fra droneoptagelsen er der fundet 4 konfliktpunkter i området omkring Engesvang Skole
- Cyklisters krydsning af Gl. Kongevej, som medfører at cyklisterne skal krydse to kørebaner samt en venstresvingsbane
- Cyklisters krydsning af afsætningsarealet
- Udkørsel fra stien til parkeringsarealet nord for skolen, hvor der er dårlig oversigt for cyklisterne
- Gående trafik på parkeringsarealet, som foregår bag ved parkerede biler


