Ikast Østre Skole
Ikast Østre Skole er beliggende på Jyllandsgade i Ikast mellem Gl. Skolevej og Finlandsgade. Skolen har 742 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse.
På kortet herunder ses de skoleruter Ikast-Brande Kommune anbefaler, at eleverne på Ikast Østre Skole benytter til og fra skole. Ikast-Brande Kommune vi arbejde for, at de anbefalede skoleruter indrettes, så eleverne kan færdes sikkert og trygt på deres vej til og fra skole.
Til Ikast Østre Skole anbefaler Ikast-Brande Kommune, at eleverne benytter følgende veje og stier til og fra skole:
- Gl. Skolevej
- Jyllandsgade mellem Østergade og Finlandsgade
- Grønlandsgade
- Norgesgade
- Sti mellem Højris Allé og Norgesgade
De anbefalede skoleruter er udpeget på baggrund af bl.a. afstand til skole, sikre krydsninger og mulighed for at benytte cykelstier/cykelbaner.
Eleverne på Ikast Østre Skole har svaret på en række spørgsmål om, hvordan de kommer til og fra skole på en typisk dag om sommeren og om vinteren. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med de samlede besvarelser for hele kommunen.
Transportmiddel - Sommer
I 0. - 3. klasse har 24% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 28% går og 48% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 64% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 22% går, 1% kører med bus/tog og 14% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 57% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 8% kører scooter eller el-løbehjul, 27% går, 4% kører med bus/tog og 4% bliver kørt i bil.
Samlet set har 43% af eleverne på Ikast Østre Skole svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 2% kører scooter eller el-løbehjul 26% går, 1% kører i bus/tog og 28% bliver kørt i bil.

Transportmiddel sommer - Besvarelser fra Ikast Østre Skole
Transportmiddel - Vinter
I 0. - 3. klasse har 9% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 22% går og 69% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 42% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 21% går, 2% kører med bus/tog og 35% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 37% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 6% kører scooter eller el-løbehjul, 33% går, 5% kører med bus/tog og 19% bliver kørt i bil.
Samlet set har 25% af eleverne på Ikast Østre Skole svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 2% kører scooter eller el-løbehjul, 25% går, 2% kører med bus/tog og 47% bliver kørt i bil.

Transportmiddel vinter - Besvarelser fra Ikast Østre Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er transportvanerne for Ikast Østre Skole opsummeret og sammenlignet med gennemsnittet for alle skoler i kommunen.

Transportmiddel - Sammenligning mellem Ikast Østre Skole og hele kommunen
I ovenstående tabel ses det, at der i 0. - 3. klasse er en mindre andel af eleverne, der cykler til og fra skole end gennemsnittet for hele kommunen. Samtidig er der en større andel, i 4. - 6. klasse, samt 7. - 9. klasse det tager cyklen til og fra skole, end gennemsnittet. Andelen der bliver kørt i bil til og fra skole, følger tæt på gennemsnittet for hele kommunen, dog er det et udsving på 5% færre af eleverne i 7. - 9. klasse der bliver kørt i bil, til og fra skole om sommeren. De elever der transporteres på scooter eller el-løbehjul ligger lidt højere end gennemsnittet i hele kommunen i 7. - 9. klasse. På Ikast Østre Skole ligger andelen der tager bus/tog væsentlig lavere end gennemsnittet for hele kommunen. I 0. - 3. klasse går betydelig flere til og fra skole, end gennemsnittet, for eleverne i 4. - 6. klasse og 7. - 9. klasse er ca. det samme antal som for hele kommunen der går til og fra skole, dog med et udsving på 6% flere af de ældste elever der går til og fra skole om vinteren.
Ses der på Ikast Østre Skole samlet er der generelt en lavere andel af eleverne, som kører med bus/tog end gennemsnittet og en højere andel, som går eller cykler til og fra skole. Andelen der bliver kørt i bil eller som tager scooter eller el-løbehjul, er ca. det samme som gennemsnittet for hele kommenen.
Eleverne på Ikast Østre Skole har svaret på en række spørgsmål om deres brug af lys, hjelm og refleksvest. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med besvarelserne for hele kommunen.
Lys
I 0. - 3. klasse har 91% af eleverne svaret, at de bruger lys på cyklen, når det er mørkt. I 4. - 6. klasse er det 96%, og i 7. - 9. klasse er det 93%, der har svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.
Samlet set er det 93% af eleverne på Ikast Østre Skole, der har svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.

Brug af lys - Besvarelser fra Ikast Østre Skole
Hjelm
I 0. - 3. klasse har 94% af eleverne svaret, at de bruger hjelm, når de kører på cykel. I 4. - 6. klasse er det 94% og i 7. - 9. klasse er det 81% af eleverne, der har svaret, at de bruger hjelm.
Samlet set er det 90% af eleverne på Ikast Østre Skole, der har svaret, at de bruger hjelm, når de kører på cykel/scooter/el-løbehjul.

Brug af hjelm - Besvarelser fra Ikast Østre Skole
Refleksvest
I 0. - 3. klasse har 22% af eleverne svaret, at de bruger refleksvest, når de cykler. I 4. - 6. klasse er det 12% og i 7. - 9. klasse er det 15% af eleverne, der har svaret, at de bruger refleksvest.
Samlet set har 18% af eleverne på Ikast Østre Skole svaret, at de bruger refleksvest.

Brug af refleksvest - Besvarelser fra Ikast Østre Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er brugen af sikkerhedsudstyr for elever på Ikast Østre Skole opsummeret og sammenlignet med hele kommunen.

Sikkerhedsudstyr - Sammenligning mellem Ikast Østre Skole og hele kommunen
I ovenstående tabel ses det, at andelen af elever, i 0. - 3. klasse, der bruger lys på cyklen, når det er mørkt, er det samme som gennemsnittet, imens eleverne i 4. - 6. klasse og 7. - 9. klasse ligger noget højere end gennemsnittet.
Andelen af elever der bruger cykelhjelm, er i 0. - 3. klasse på Ikast Østre Skole, mindre end gennemsnittet, imens 4. - 6. klasse ligger tæt på gennemsnittet. Eleverne i 7. - 9. klasse er betydelig bedre til at bruge hjelmen, end gennemsnittet for hele kommunen.
Brugen af refleksvest i 0. - 3. klasse ligger som gennemsnittet for hele kommunen, mens den i 4. - 6. klasse ligger noget lavere end gennemsnittet. I 7. - 9. klasse ligger de på Ikast Østre Skole 2% bedre end gennemsnittet for hele kommunen.
Ses der på Ikast Østre Skole generelt er andelen af elever, der bruger refleksvest og hjelm, nogenlunde det samme som gennemsnittet for hele kommunen. Andelen af elever der bruger lys, når det er mørkt, er dog lidt højere på Ikast Østre Skole end gennemsnittet.
Vej og Park har i foråret 2025 afholdt møde med repræsentanter fra Østre Skole, hvor de trafikale forhold omkring skolen blev drøftet. Efterfølgende har Vej og Park udarbejdet løsningsforslag til de problemstillinger, der blev omtalt på mødet eller som er observeret i forbindelse med droneoptagelserne.
I nedenstående tabel er lokaliteter, problemstillinger og løsningsforslag nærmere beskrevet.
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Danmarksgade/Gl. Skolevej
|
Fodgængerfeltet på tværs af Danmarksgade ved Gl. Skolevej benyttes ikke altid, da de fodgængere, der går på det sydlige fortov på Gl. Skolevej ikke krydser vejen, for at kunne benytte fodgængerfeltet på Danmarksgade. I stedet krydser de Gl. Skolevej længere mod øst. |
Der er mulighed for at krydse Danmarksgade sikkert ved det eksisterende fodgængerfelt. Der gøres derfor ikke yderligere på stedet på nuværende tidspunkt. I stedet henvises eleverne til at benytte det eksisterende fodgængerfelt. |
|
Gl. Skolevej
|
Der mangler faciliteter for cyklister i form af cykelstier/cykelbaner. | Delte stier |
| Mange parkerer i kys og kør-lommen ved skolen, selvom der er skiltet med parkeringsforbud. |
Ekstra skilte med parkeringsforbud. Dialog med politiet om yderligere kontrol i morgenmyldretiden. |
|
|
Cyklister, der kommer fra vest ad Gl. Skolevej, krydser vejen umiddelbart før lyskrydset, hvilket medvirker til, at flere orienterer sig bagud imens de cykler og dermed kører de ud på kørebanen før de er færdige med at orientere sig. |
De venstresvingende cyklister kan sikres et venteareal i yderrabatten mellem kørebanen og fortovet. Det skal undersøges nærmere hvordan dette eventuelt kan etableres, da der ikke umiddelbart er plads til etablering af et venteareal. |
|
|
Flere fodgængere fra den sydlige side af Gl. Skolevej krydser vejen ved siden af krydsningshellen. |
Krydsningshellen flytte længere mod vest. Dette skal undersøges nærmere, da det vil være til gene for udkørslen fra kirkens parkeringsplads, hvis krydsningshellen flyttes længere mod vest. |
|
|
Cyklister på fortovet kommer i konflikt med åbne bildøre og udstigende elever fra bilerne i kys og kør banen. Denne situation kan undgås, hvis cyklisterne bruger krydsningshellen, her mangler dog en rampe. Anvendelse af krydsningshellen kan føles som en omvej for cyklisterne. |
Etablering af manglende rampe. Der kan laves et ophold/parkeringsfrit område i kys og kør banen ved indkørslen til skolen for at sikre, at eleverne kan komme imellem parkerede biler. |
|
|
Grønlandsgade
|
Der mangler faciliteter for cyklister i form af cykelstier eller cykelbaner. Der er mange parkerede biler på strækningen, som cyklisterne skal svinge uden om, hvilket medfører farlige situationer og utryghed. |
Delte stier. Som supplement til dette kunne den eksisterende sti mellem Højris Allé og Norgesgade opgraderes, som beskrevet i næste punkt, så cyklisterne kan bruge denne sti i stedet for Grønlandsgade. |
|
Sti mellem Højris Allé og Norgesgade
|
Belægningen og belysningen på stien er dårlig, og der er flere grene der hænger ud over stien. Det gør at stien er utryg at færdes på for cyklister, som derfor vælger andre veje til og fra skole. |
Ved besigtigelse er det konstateret at belægningen har lidt revner, og en del lapper, men ikke noget der vurderes kritisk. Det vurderes, at belægningen har en restlevetid på +5 år. Beplantningen ud over skel beskæres. Det undersøges nærmere om belysningen på stien kan forbedres. |
|
Grønlandsgade/Højris Allé
|
Dårlig belysning i krydset gør at det virker meget mørkt for cyklister. |
Det undersøges nærmere præcist hvor der opleves dårlig belysning i krydset, for derefter at vurdere om og hvordan belysningen kan forbedres. |
|
Lysholt Allé/Højris Allé
|
Dårlig belysning i krydset gør at det virker meget mørkt for cyklister. |
Det undersøges nærmere præcist hvor der opleves dårlig belysning i krydset, for derefter at vurdere om og hvordan belysningen kan forbedres. |
|
Jyllandsgade/Finlandsgade
|
Mange elever krydser Jyllandsgade ved Finlandsgade, hvor der ikke er et signalanlæg, fodgængerfelt eller lignende. Det er et farligt sted at krydse på grund af manglende faciliteter og meget trafik på Jyllandsgade. |
Opsætning af elektroniske tavler med hastighedsnedsættelse til 40 km/t om morgenen og om eftermiddagen. |
|
Finlandsgade
|
Der er ofte meget kaotisk på parkeringspladsen ved Finlandsgade i morgenmyldretiden på grund af forældre, som skal aflevere elever på Østre Skole, og som skal ind og ud fra parkeringspladsen. Mange cyklister krydser Finlandsgade ved skolens parkeringsplads. Det er utrygt på grund af de kaotiske forhold på parkeringspladsen. |
Etablering af kys og kør område på samme måde som på Gl. Skolevej. Dette vil være nødvendigt at placere længere mod vest på Gl. Skolevej, hvilket medfører en risiko for at arealet ikke bliver benyttet, da det vil betyde at eleverne skal gå lidt længere for at komme ind på skolen. |
|
Cyklister cykler ca. 20 m på fortovet for at justere deres indkørselsvinkel til stibommene. Derudover kører en del cyklister uden om stibommene. |
Opsætning af hæk, sten, fodhegn eller lignende som forhindrer, at man kan cykle uden om stibommen. |
Trafikale forhold ved Østre Skole.
For at få et billede af de trafikale forhold omkring Ikast Østre Skole, er der i foråret 2025 foretaget droneoptagelser af ankomstarealerne ved skolen. Droneoptagelserne er foretaget onsdag den 30.04.2025 kl. 7.30 - 8.00 af Artelia. Der er både lavet optagelser omkring parkeringspladsen ved Finlandsgade og ved ankomstarealerne på Gl. Skolevej.
Den samlede skoleankomstanalyse for Ikast Østre Skole kan findes via linket i højre side, og er opsummeret herunder.
Køretøjer
Parkeringspladsen ved Finlandsgade bliver primært brugt til parkering, men bruges også til af- og påsætning, idet der er registreret 84 indkørende og 49 udkørende køretøjer i optageperioden. Af- og påsætning foregik hovedsageligt på det afmærkede kys-og-kør-areal, mens omkring en fjerdedel brugte parkeringsarealet, hvilket blokerede for parkerede biler.

Figur 1 - Registrerede køretøjer på Finlandsgade omkring Ikast Østre Skole
På Gl. Skolevej blev afsætningspladsen primært brugt til af- og påsætning, og alle biler var inde og ude af pladsen i løbet af få minutter. Størstedelen af bilerne kommer fra den østlige side af Gl. Skolevej og kører retur i samme retning.
Cyklister
I optageperioden er der kommet ca. 215 elever på cykel til skolen, men der også er observeret flere forældre, der fulgte elever i skole på cykel eller ladcykel.
Der er registreret 32 cyklister, der kommer fra vest ad Finlandsgade og cykler mod cykelstativerne øst for skolen. Hoveddelen af disse cyklister cykler ca. 20 m. på fortovet mellem parkeringspladsen og stien til cykelstativerne. Dette vurderes uhensigtsmæssigt.
På Gl. Skolevej er der registreret 18 cyklister, som benytter stien fra afsætningslommen til cykelstiverne øst for skolen. Hoveddelen af disse cyklister kommer fra vest ad Gl. Skolevej, og krydser vejen forskellige steder. I optageperioden er der registreret, at 7 af disse cyklister cykler på fortovet ved afsætningslommen, hvilket er uhensigtsmæssigt på grund af åbne bildøre og fodgængere.
Den største strøm af cyklister er registreret fra Grønlandsgade og ind mod stien til cykelparkeringen øst for skolen. Her er der observeret ca. 120 cyklister. Adfærden i det signalregulerede kryds Jyllandsgade/Grønlandsgade/Gl. Skolevej viser, at cyklisterne kører efter reglerne og placerer sig hensigtsmæssigt på Grønlandsgade op mod krydset. Samtidig virkede det til at bilisterne i krydset var opmærksomme på cyklisterne.

Figur 2 - Cyklister på Gl. Skolevej omkring Østre Skole
Fodgængere
Der er i optageperioden registreret omkring 50 fodgængere ved parkeringspladsen ved Finlandsgade. Dertil er der en stor mængde fodgængere, der har parkeret eller er blevet sat af på parkeringspladsen. Fodgængerne følger generelt stierne. Det er kun enkelte som krydser ind over parkeringspladsen.
Ved Gl. Skolevej er der registreret i alt 144 fodgængere, der går ind mod skolen.
I krydset Jyllandsgade/Grønlandsgade/Gl. Skolevej blev der observeret en del fodgængere, som krydsede både Grønlandsgade og stierne fra Sønderparken. Der var i optageperioden skolepatrulje på stedet, som guidede eleverne igennem signalanlægget.
Opsummering af trafiktællinger
På figuren herunder ses en opsummering af registrerede trafikanter i optageperioden fordelt på transportmidler.

Figur 3 - Trafikanter omkring Østre Skole fordelt på transportmidler
Observerede konflikter
Generelt blev der under besigtigelsen ikke observeret egentlige konflikter. Der opstod en kortvarig periode på ca. 1 minut kø på Finlandsgade for udkørende mod Jyllandsgade. Køens længde blev kortvarigt udnyttet til afsætning langs fortovet, hvilket skabe en uhensigtsmæssig situation for cyklister fra vest.
Generelt virker både fodgængere, cyklister og bilister til at orientere sig godt og tage hensyn til hinanden, og der er ikke observeret trafikfarlige situationer. Der er dog observeret en række lokaliteter, hvor der kan opstå konflikter eller uhensigtsmæssige situationer.

Figur 4 - Opmærksomhedspunkter omkring Ikast Østre Skole
- Cyklister cykler cirka 20 meter på fortovet for at justere deres indkørselsvinkel til stibommene. Derudover kører en del cyklister uden om stibommen
- Opsætning af hæk, sten, fodhegn eller lignende, som forhindrer at man kan cykle uden om stibommen
- Cyklister, der kommer fra vest ad Gl. Skolevej, krydser vejen umiddelbart før lyskrydset, hvilket medvirker til, at flere orienterer sig bagud imens de cykler og dermed kører ud på kørebanen før de er færdige med at orientere sig.
- De venstresvingende cyklister kan sikres med et venteareal i yderrabatten mellem kørebanen og fortovet. Det skal undersøges nærmere hvordan dette eventuelt kan etableres, da der ikke umiddelbart er plads til etablering af et venteareal.
- Flere fodgængere fra den sydlige del af Gl. Skolevej krydser vejen ved siden af krydsningshellen
- Krydsningshellen flyttes længere mod vest. Dette skal undersøges nærmere, da det vil være til gene for udkørslen fra kirkens parkeringsplads, hvis krydsningshellen flyttes længere mod vest.
- Cyklister på fortovet kommer i konflikt med åbne bildøre og udstigende elever fra bilerne i kys og kør banen. Denne situation kan undgås, hvis cyklisterne bruger krydsningshellen, her mangler dog en rampe. Anvendelse af krydsningshellen kan føles som en omvej for cyklisterne.
- Etablering af manglende rampe
- Der kan laves et ophold/parkeringsfrit område i kys og kør banen ved indkørslen til skolen for at sikre at eleverne kan komme imellem parkerede biler.







