Gå til hovedindhold

Uhre Friskole

Uhre Friskole er beliggende på Gejlbjergvej i Uhre. Skolen har 182 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse.

Indhold

    På kortet herunder ses de skoleruter Ikast-Brande Kommune anbefaler, at eleverne på Uhre Friskole benytter til og fra skole. Ikast-Brande Kommune vi arbejde for, at de anbefalede skoleruter indrettes, så eleverne kan færdes sikkert og trygt på deres vej til og fra skole.

    Til Uhre Friskole anbefaler Ikast-Brande Kommune, at eleverne benytter følgende veje og stier til og fra skole:

    • Uhre Byvej
    • Gejlbjergvej

    De anbefalede skoleruter er udpeget på baggrund af bl.a. afstand til skole, sikre krydsninger og mulighed for at benytte cykelstier/cykelbaner.

    Eleverne på Uhre Friskole har svaret på en række spørgsmål om, hvordan de kommer til og fra skole på en typisk dag om sommeren og om vinteren. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med de samlede besvarelser for hele kommunen.

     

    Transportmiddel - Sommer

    I 4. - 6. klasse har 36% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 14% går, 32% kører med bus/tog og 18% bliver kørt i bil.

    Samlet set har 36% af eleverne på Uhre Friskole svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 14% går, 32% kører med bus/tog og 18% bliver kørt i bil.


    Transportmiddel sommer - Besvarelser fra Uhre Friskole

     

    Transportmiddel - Vinter

    I 4. - 6. klasse har 9% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 5% går, 50% kører med bus/tog og 36% bliver kørt i bil.

    Samlet set har 9% af eleverne på Uhre Friskole svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 5% går, 50% kører med bus/tog og 36% bliver kørt i bil.


    Transportmiddel vinter - Besvarelser fra Uhre Friskole

     

    Sammenligning med hele kommunen

    I tabellen herunder er transportvanerne for Uhre Friskole opsummeret og sammenlignet med gennemsnittet for alle skoler i kommunen.


    Transportmiddel - Sammenligning mellem Uhre Friskole og hele kommunen

    I ovenstående tabel ses det, at kun 4. - 6. klasse på Uhre Friskole har deltaget i undersøgelsen.

    Andelen af elever, der cykler til og fra skole, er betydelig lavere end gennemsnittet for aldersgruppen, for hele kommunen. Elever der bliver kørt i bil, eller  kører på scooter eller el-løbehjul til og fra skole ligger tæt på gennemsnittet, det gælder både sommer og vinter, hvor der ikke er udsving på mere end max +/- 2%. Der er nogen færre der går til og fra Uhre Friskole, end gennemsnittet, særligt om vinteren. Bus/Tog benyttes væsentlig mere på Uhre Friskole, end gennemsnittet for hele kommunen.  

    Eleverne på Uhre Friskole har svaret på en række spørgsmål om deres brug af lys, hjelm og refleksvest. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenlignet med besvarelserne for hele kommunen.

     

    Lys

    Alle elever på Uhre Friskole har svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.


    Brug af lys - Besvarelser fra Uhre Friskole

     

    Hjelm

    I 4. - 6. klasse har alle eleverne svaret, at de bruger hjelm. 

    Samlet set har alle eleverne på Uhre Friskole svaret, at de bruger hjelm, når de kører på cykel/scooter/el-løbehjul.


    Brug af hjelm - Besvarelser fra Uhre Friskole

     

    Refleksvest

    I 4. - 6. klasse har 32% af eleverne svaret, at de bruger refleksvest.

    Samlet set har 32% af eleverne på Uhre Friskole svaret, at de bruger refleksvest.


    Brug af refleksvest - Besvarelser fra Uhre Friskole

     

    Sammenligning med hele kommunen

    I tabellen herunder er brugen af sikkerhedsudstyr for elever på Uhre Friskole opsummeret og sammenlignet med besvarelserne for hele kommunen.


    Sikkerhedsudstyr - Sammenligning mellem Uhre Friskole og hele kommunen

    Af ovenstående tabel ses det, at andelen af elever i 4. - 6. klasse på Uhre Friskole, der har svaret at de bruger lys på cyklen, når det er mørkt, ligger på 100 %, hvilket er et godt stykke over gennemsnittet for hele kommunen. 

    Andelen af elever i 4. - 6. klasse der bruger hjelm ligger også på 100 %, hvilket også er et godt stykke over gennemsnittet for hele hele kommunen. 

    Elever der bruger refleksvest i 4. - 6. klasse ligger også et godt stykke over gennemsnittet for kommunen. 

    Vej og Park har i foråret 2025 afholdt møde med repræsentanter fra Uhre Friskole, hvor de trafikale forhold omkring skolen blev drøftet. Efterfølgende har Vej og Park udarbejdet løsningsforslag til de problemstillinger, der blev omtalt på mødet.

    I nedenstående tabel er lokaliteter, problemstillinger og løsningsforslag nærmere beskrevet. 

    Lokalitet Problemstilling Løsningsforslag

    Uhrevej

    Der mangler cykelsti på strækningen mellem Brande og Uhre. 
    Nogle af eleverne på Uhre Friskole kører i dag på scooter mellem Brande og Uhre, og benytter bl.a. Nordlundvej og Nedergårdsvej i stedet for Uhrevej, da det er utrygt at færdes på Uhrevej. 
    En kommende cykelsti vil også kunne bruges af Uhre Friskole i forbindelse med fælles cykelture. 

    Cykelsti langs Uhrevej mellem Brande og Uhre. 

     

     

    Uhre Byvej

    Der kører mange store landbrugsmaskiner på strækningen. Derudover er der ingen afmærkede cykelbaner, så cyklister skal færdes på kørebanen. 

     

    Der er ikke plads til at etablere cykelbaner med den nuværende vejbredde på Uhre Byvej. 

    En trafiktælling fra 2022 viser, at der kører 537 køretøjer på strækningen pr. døgn med en gennemsnitshastighed på 43,5 km/t. På grund af den lave trafikmængde og gennemsnitshastighed vurderes det, at cyklisterne sikkert kan færdes på kørebanen, som de gør i dag. Der gøres derfor ikke yderligere ved denne problemstilling på nuværende tidspunkt. 

    Der er ingen fortov i østsiden af vejen fra Uhre Byvej 38 til Gejlbjergvej, hvilket betyder, at flere krydser Uhre Byvej længere mod syd, for at kunne gå på fortovet i vestsiden. 

    Forlængelse af fortov i østsiden. 

     

    Uhre Byvej/Gejlbjergvej

    Det kan være svært at krydse vejen her, da der ikke er et fodgængerfelt. Det gør at eleverne har svært ved at ud af hvor de skal krydse Uhre Byvej og Gejlbjergvej. 

    Fortovet i vestsiden af Uhre Byvej føres igennem krydset ved Gejlbjergvej, så der etableres en overkørsel.

    Nyt fortov i nordsiden af Gejlbjergvej mellem Uhre Byvej og afsætningslommen ved skolen. 

    Parkeringsplads ved SFO

    Eleverne skal krydse parkeringspladsen samtidig med, at der er bakkende biler. Det kan skabe farlige situationer. 

    Etablere mulighed for at gå foran parkerede biler på parkeringspladsen eller ændre indretningen af parkeringspladsen. 

    Trafikale forhold ved Uhre Friskole