Trafikale forhold
Ikast-Brande Kommune har i 2025 afholdt møde med repræsentanter fra de enkelte skoler, hvor de trafikale forhold omkring skolerne blev drøftet. På møderne blev følgende problemstillinger drøftet
Vej og Park har i 2025 afholdt møder med repræsentanter fra de enkelte skoler, hvor de trafikale forhold omkring skolen blev drøftet. Efterfølgende har Vej og Park udarbejdet løsningsforslag til de problemstillinger, der blev omtalt på mødet eller som er observeret ved droneoptagelser.
Herunder er lokaliteter, problemstillinger og løsningsforslag ved den enkelte skole nærmere beskrevet.
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Hyvildvej
|
Utrygt for cyklister at færdes på strækningen på grund af meget trafik og manglende cykelfaciliteter. | Der er igangsat etableringen af delte stier på strækningen, som skal forbedre forholdene for cyklister. Der gøres derfor ikke yderligere ved denne problemstilling på nuværende tidspunkt. |
| Høj vurderet hastighed på Hyvildvej, hvilket kan virke utrygt for cyklister og fodgængere, der skal krydse vejen. |
Hastighedsdæmpning og fodgængerovergang med torontoanlæg. Der er tidligere afsat midler til en fodgængerovergang med torontoanlæg og elektroniske skilte med 40 km/t, hvilket vurderes at have en positiv effekt på hastighedsniveauet på Hyvildvej. |
|
|
Ågade/Præstelunden/Ole Bendix Vej
|
Mange elever kommer fra den vestlige del af Brande og krydser derfor Ågade ved Præstelunden og Ole Bendix Vej. Dette er en utryg krydsning, da der er mange ting man skal overskue som cyklist eller fodgænger, samtidig med at der kommer en del trafik på Ågade. Da Præstelunden og Ole Bendix Vej ikke ligger lige overfor hinanden er det et svært kryds at overskue. | Forlængelse af zone med anbefalet hastighed på 40 km/t. |
|
Vejlevej/Østre Allé og Storegade/Hyvildvej
|
Krydset er svært at færdes i som cyklist, da det primært er indrettet med henblik på bilister, og der er ikke meget plads til cyklister. Det er primært de ældste elever, som tidligere har gået på Dalgasskolen, der kommer denne vej. Flere cyklister vælger i dag at benytte stien syd for Blichersvej og krydser Storegade væk fra de signalregulerede kryds. Herefter kører de via Kvicklys parkeringsplads til Artium. |
Det er ikke umiddelbart muligt at skabe mere plads til cyklister i krydset på grund af bygninger tæt på vejen. I appendiks til trafikplanen er der medtaget et projekt vedr. ombygning af de to forsatte kryds til enten rundkørsel eller et 4-benet kryds. Det vurderes at være en god løsning, at eleverne benytter andre ruter via eksisterende stier, og der foreslås derfor ikke yderligere tiltag på nuværende tidspunkt. |
|
Ole Bendix Vej
|
Der er meget mørkt på Ole Bendix Vej
|
Det undersøges nærmere præcist hvor på strækningen der mangler belysning og hvilke tiltag der kan iværksættes for at forbedre dette. |
|
Forældre bruger kørebanen og handicappladser til afsætning af elever. Dette vurderes ikke kritisk grundet den lave trafikmængde, men kan skabe utryghed blandt cyklister og fodgængere. |
Parkeringspladsen bruges i lav grad til langtidsparkering, og nogle af parkeringspladserne kan således ombygges til afsætningsplads. Der er der restkapacitet af parkeringsbåse på parkeringspladsen ved Hyvildvej. Dette vil kræve en nærmere dialog med de forskellige brugere af parkeringspladsen. | |
|
Skolens parkeringsplads
|
Fodgængerovergangen på skolens parkeringsplads er meget mørk og kunne godt være bedre belyst. |
Bedre belysning.
|
|
Der er ofte kaotiske forhold på parkeringspladsen. |
Ensretning af parkeringspladsen. |
|
|
Cyklister cykler på fortovet for at skyde genvej og kommer i konflikt med åbne bildøre og udstigende elever fra afsætningsområdet. Alternativt skal de cykle på kørebanen langs afsætningsområdet, hvor der er stor udskiftning i bilisterne, hvilket også vil udgøre et stort konfliktpunkt. |
Forlænge stisystemet på græsarealet over til cykelstativerne for at separere cyklisterne fra afsætningsområdet.
|
|
|
Fodgængere siver ind over parkeringspladsen, da der ikke er et afmærket areal til dem der kommer fra den sydlige del af Hyvildvej eller H.C. Andersens Vej. |
Forlænge afmærkningen ud til stien eller Hyvildvej. Dette vil kræve at der fjernes 1-2 parkeringsbåse, hvilket ikke vurderes at være til væsentlig gene grundet den lave belægningsprocent på parkeringspladsen. |
|
|
Udfordring med trafikafvikling af især udkørende biler og busser fra parkeringspladsen. |
Etablering af buslomme. Der er allerede afsat midler til dette, som udføres i forbindelse med anlæg af delte stier. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Sportsvej/Solsortevej
|
Mange elever kommer fra den nordlige del af Sportsvej og skal krydse vejen ved Solsortevej. Da der på Solsortevej kun er fortov i sydsiden af vejen, betyder det, at mange elever krydser diagonalt over krydset. Hvis der var et fodgængerfelt på tværs af Sportsvej ville det være nemmere for skolen at guide eleverne til hvordan de skal krydse Sportsvej. Hvis der kommer et fodgængerfelt på Sportsvej vil skolen sørge for at få en ekstra skolepatrulje til at stå på stedet. | Hævet flade og fodgængerovergang |
|
Svalegangen
|
Der holder ofte parkerede biler på nordsiden af Svalegangen, selvom der er ledige parkeringspladser. Det er med til at skabe farlige og utrygge situationer når der samtidig er biler, som bakker ud fra parkeringsbåsene. Det er et ønske, at der etableret et kys-og-kør område ved brandvejen. Her er et fliseareal mellem brandvejen og parkeringsbåsene, som eventuelt kan tages i brug. Det skal dog sikres at det er løsning, hvor der ikke ledes mere trafik til krydset Svalegangen/Borgergade, da det er her den primære strøm af cyklister færdes. |
Standsningsforbud i nordsiden. Det skal undersøges nærmere om der er tilstrækkeligt plads til et område til kys og kør, og hvilken betydning det vil have for afvikling af trafikken. |
|
Borgergade
|
Eleverne har svært ved at finde ud af hvordan de skal placere sig på stien langs Borgergade. Stien er en dobbeltrettet fællessti, og der er ingen afmærkning på stien. Det medfører mange spørgsmål i forbindelse med cyklistprøver og bemærkninger fra de øvrige trafikanter. | Opfordre skolen til at bruge strækningen til træning ifm. cyklistprøven og generelt i færdselsundervisningen. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Rundkørsel ved Østre Allé/Dørslundvej
|
Der sker mange ting i rundkørslen, og det er derfor et sted, der opleves som utrygt og hvor man skal være meget opmærksom som cyklist. Der er tidligere etableret røde cykelbaner i rundkørslen, som fungerer godt. | Den røde cykelmarkering i rundkørslen fungerer godt. Der gøres derfor ikke yderligere i rundkørslen på nuværende tidspunkt. |
|
Østre Allé ved Lærkevej
|
Flere elever krydser Østre Allé ved Lærkevej. Der er ingen fodgængerfelt. Det er et svært sted at krydse på grund af meget trafik på Østre Allé. |
Det vurderes ikke at være en god løsning at etablere et fodgængerfelt på dette sted, da det kan skabe falsk tryghed. Samtidig er der en svingbane på stedet, som gør at der ikke kan etableres et fodgængerfelt. Der er eksisterende krydsningsmuligheder længere mod syd, hvor der er en krydsningshelle og ved Gl. Thyregodvej er der en fodgængerovergang. Eleverne henvises til at bruge disse krydsningspunkter i stedet for. |
|
Gl. Thyregodvej
|
En del elever til Dalgasskolen kommer fra området omkring Skovbrynet og kører langs eksisterende cykelbaner på Gl. Thyregodvej. Der er bilister, der parkerer ind over cykelbanen, hvilket betyder, at cyklister skal svinge ud på kørebanen. |
Delte stier. |
|
Skolens parkeringsplads
|
En del elever bliver kørt til og fra Dalgasskolen, hvilket skaber kaotiske forhold på skolens parkeringsplads. Der ikke parkeringspladser nok, og der parkeres derfor bl.a. på græsarealet. Grunden til at mange elever bliver kørt i skole skyldes bl.a., at skolen kun har elever op til 6. klasse, og mange forældre vurderer, at det er for farligt for de mindste elever at cykle til og fra skole. |
Etablering af flere parkeringspladser. Det bør undersøges nærmere præcist hvor stort behovet for flere parkeringspladser er, samt placering og udformning af parkeringspladserne. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Grønningen
|
Mange parkerede biler på trods af standsningsforbud om morgenen og om eftermiddagen, da mange bruger Grønningen til at hente og bringe i stedet for at bruge parkeringspladsen. |
Skolen kan henvise forældre til at respektere forbuddet. Drøftes med politiet ift. ekstra kontrol. |
| Stor fodgængerstrøm på tværs af Grønningen mellem stien fra Lærkevej og til skolen. | Fodgængerfelt med torontoanlæg | |
|
P-plads ved Grønningen
|
Forholdene for fodgængere på parkeringspladsen er ikke så gode, da man som fodgænger skal bruge trappen for at komme ned på fortovet langs Grønningen og derfra ind på skolen. Det er der ikke mange der gør. I stedet benyttes trappen ved boldbanen eller man går ned ad skråningen imellem træerne. Forholdene for fodgængere er ikke særligt handicapvenlige, da der ikke er gelænder på trappen, og trappen kan være glat i sne- og frostvejr. |
Parkeringspladsen er beliggende på skolens areal, og det er derfor skolen selv som skal sørge for gelænder på trappen, vintervedligeholdelse, m.m. |
| Det opleves at være besværligt at benytte parkeringspladsen til af- og pålæsning, da man skal køre ind og ud fra parkeringspladsen på samme sted i stedet for at man kan køre ind ved en indkørsel og ud ved en anden. Der er dog stor niveauforskel i den nordlige ende af parkeringspladsen, hvilket kan vanskeliggøre en ekstra udkørsel fra parkeringspladsen. |
Det er ikke umiddelbart muligt at lave en ekstra udkørsel fra parkeringspladsen pga. stor niveauforskel i den nordlige ende af parkeringspladsen. |
|
|
Præstegårdsvej
|
Mange lærere parkerer på Præstegårdsvej, både i lommen langs vejen og på parkeringspladsen. Der er på nuværende tidspunkt plads til ca. 11 biler i alt på dette sted. Når parkeringspladserne er optaget parkeres langs vejen, hvilket har medført klager fra naboer. Sundhedsplejen benytter lokaler ud mod Præstegårdsvej, hvilket medfører øget behov for parkering på Præstegårdsvej. |
Tidsbegrænset parkering i lommen på Præstegårdsvej, så den i stedet kan benyttes til af- og pålæsning. Lærerne opfordres til at benytte parkeringspladsen på Grønningen i stedet for, hvor der vurderes at være meget restkapacitet. |
|
P-plads ved lægehuset (fra Vestergade)
|
Elever i mellemtrinnet benytter indgangen til skolen mod nord, hvilket betyder, at de kører ind via parkeringspladsen ved lægehuset. Der er også flere elever som bliver sat af i bil på dette sted, selvom der på parkeringspladsen ved lægehuset er angivet, at pladsen er forbeholdt besøgende til lægehuset. | Tydeliggøres overfor forældrene, at i stedet skal benytte parkeringpladsen på Grønningen, da pladsen er forbeholdt lægehuset. |
|
Ikastvej
|
Skolen har elever som kommer fra Smedebæk, som ikke kan cykle i skole, da der ikke er cykelsti langs Ikastvej mellem Smedebæk og Ejstrupholm. | Etablering af cykelsti mellem Smedebæk og Ejstrupholm. |
|
Søndergade/Præstegårdsvej
|
Kunder til SPAR parkerer langs kantstenen i krydset, hvilket blokerer for cyklister og bilister, der skal videre ad Søndergade eller ad Præstegårdsvej mod skolen. De parkerede biler er også med til at forringe oversigtsforholdene ved udkørsel fra SPARs parkeringsplads. |
Standsningsforbud på den sydlige side af Søndergade omkring T-krydset |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Gl. Kongevej
|
Det opleves, at der kører meget trafik med høj hastighed på Gl. Kongevej. Der kører ligeledes en del tung trafik. De nuværende indsnævringer af kørebanen fungerer ikke efter hensigten, da flere bilister parkerer op mod hellerne, hvilket tvinger cyklister længere ud på kørebanen. |
Bump ved bygrænsen i den sydlige ende af byen. Hævede flader ved Fundervej og Dahlsvej Eksisterende indsnævringer fjernes. Skiltning med anbefalet rute for tung trafik via den sydlige adgang til byen fra Viborgvej (rute 13). |
|
Der er ingen faciliteter for lette trafikanter i form af cykelsti eller cykelbane. |
Ændring af fortov til delte stier | |
|
Der mangler cykelsti på den nordlige del op mod rute 13, så der skabes en sammenhæng med den eksisterende sti langs statsvejen. |
Enkeltrettede cykelstier i begge sider af vejen fra Kragelundvej til Viborgvej (rute 13). | |
|
Gl. Kongevej/Birkevej
|
Mange cyklister krydser lige over krydset i stedet for at benytte fodgængerovergangen. Den nordlige parkeringsplads ved skolen bliver ofte benyttet af besøgende til motionscentret. |
Engesvang Skole er for øjeblikket i gang med en større ombygning, hvor der etableres flere parkeringspladser nord for skolen. Problemstillingen vurderes derfor igen når ombygningen er afsluttet. |
|
Parkeringsplads ved Broen
|
Der kører ofte meget trafik ind og ud fra parkeringspladsen i spidstimen om morgenen, som gør at der opstår en flaskehals. |
Afventer om etableringen af flere parkeringspladser nord for skolen har en betydning for parkeringspladsen ved Broen. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Hyldgårds Allé
|
Skolen oplever, at mange elever krydser Hyldgårds Allé i stedet for benytte tunnelen under vejen. Efter beplantningen på strækningen blev ændret for noget tid siden, blev der etableret et fliseareal igennem det grønne areal mellem cykelstien og kørebanen. Dette opfordrer lette trafikanter til krydse på dette sted. | Fjerne flisebelægning i overgang, så der ikke opfordres til at krydse på dette sted. |
|
Tunnel under Hyldgårds Allé
|
Tunnelen er meget mørk og det er med til at virker meget utryg for cyklister og fodgængere. Tunnelen er også mørk i dagtimerne. | Bedre belysning i tunellen, som er tændt i hele døgnet |
|
Tunnel under Marienlunds Allé
|
Tunnelen er meget mørk og det er med til at virker meget utryg for cyklister og fodgængere. Tunnelen er også mørk i dagtimerne. | Bedre belysning i tunellen, som er tændt i hele døgnet |
|
Parkeringsplads ved skolen mod vest
|
Parkeringspladsen er ofte kaotisk om morgenen hvor forældre afleverer eleverne ved skolen og børnehaven på samme tidspunkt. Der er en buslomme, som ikke længere bliver brugt af bussen, selvom der stadig er skilt med busstoppested. Buslommen bliver i stedet brugt til af- og pålæsning. Parkeringspladsen er ensrettet, men dette er enten ikke tydeligt eller bliver ikke respekteret af alle trafikanter. |
Skiltet med busstoppested fjernes og tydeliggøres for trafikanter, der kører ud fra buslommen, at parkeringspladsen er ensrettet. |
|
Parkeringsplads ved skolen mod øst (ved hallen)
|
Parkeringspladsen er ofte kaotisk om morgenen, og store strømme af fodgængere og cyklister mødes i et centralt punkt. Flere bruger arealerne uden for de afmærkede parkeringsbåse til af- og påsætning. Det er et stort ønske at der indrettes et egentligt kys-og-kør område på denne parkeringsplads. | Etablering af kys-og-kør område og ensretning af parkeringspladsen |
|
Thomas Poulsens Allé/Hyldgårds Allé/O. Vestergaard-Poulsens Allé
|
Krydset er meget utrygt for cyklister og fodgængere, som skal krydse Thomas Poulsens Allé ved fodgængerfeltet. Der er meget trafik og høj hastighed igennem krydset. Der er tidligere sket uheld i krydset. |
Signalregulering af krydset. Cyklister og fodgængere opfordres til at benytte tunellen under Thomas Poulsens Allé fra Annalyst til Hyldgårds Allé |
|
Stier adskilt med græsarealer
|
Flere steder i Ikast omkring Hyldgårdsskolen er der etableret stier, som er adskilt med et græsareal i midten. Disse stier fungerer ikke ret godt, da de opleves som meget smalle, og det er svært at finde ud af hvor på stien man skal placere sig. | Ombygning af stierne så græsarealet i midten fjernes |
|
Adgang til skolen fra den østlige stiforbindelse
|
Der er smutveje igennem trærækken, som kan blive blød og besværlig at bruge i vådt vejr. | Beplantningen tilhører skolen, så skolen kan overveje at afspærre de trampede stier igennem beplantningsbæltet, hvis det skal forhindres at eleverne benytter disse. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Hagelskærvej
|
Der kører rigtig meget trafik på strækningen til både Nordre Skole, Guldminen, ISI, m.fl. På sigt kommer der endnu mere når nye boligområder bliver etableret. | Etablering af bump og hastighedsnedsættelse til 40 km/t |
| Bussen holder på kørebanen ved skolens vestlige parkeringsplads. Det medfører farlige situationer, hvor elever skal ind og ud fra stien til skole, samtidig med at der er trafik til og fra parkeringspladsen. Bussens placering giver dårlige oversigtsforhold. |
Etablering af buslomme længere mod øst. Dette vil kræve at der inddrages et areal fra skolens udendørsarealer, for at få plads til en buslomme. |
|
|
Ved indkørslen til parkeringspladsen øst for skolen er der etableret et kiss and ride område, hvor der kan holde 5-6 biler ad gangen. Det giver ofte kaotiske situationer, når der er mange der benytter dette areal samtidig med, at der er meget trafik til parkeringspladsen nord for skolen. |
Flytning af kiss and ride længere mod vest, så trafikken til dette område adskilles fra trafikken til og fra parkeringspladsen nord for skolen. Ensretning af kiss and ride med indkørsel ved den vestlige adgang og udkørsel ved den østlige adgang samt tydeliggørelse af vigepligt ved udkørsel fra kiss and ride området. Med denne løsning vil bilister der venter på at komme ind på kiss and ride området ikke spærre for trafikken til og fra den nordlige parkeringsplads, og det vil minimere risikoen for tilbagestuvning til signalanlægget ved Stensbjerg Allé. |
|
|
Flere elever cykler på fortovet på den nordlige side af Hagelskærvej omkring stiadgangen til cykelkælderen. |
Kantstenen på den nordlige side af Hagelskærvej ved stien kan rettes op for at undgå, at cyklisterne kører op på fortovet. |
|
|
Stensbjerg Allé/Hagelskærvej
|
Nordre Skole oplever, at signalanlægget flere gange årligt er ude af drift. Det gør det svært for særligt cyklister og fodgængere at finde ud af hvordan de skal forholde sig, når signalanlægget ikke virker. |
Videregives til driften med henblik på at sikre at signalanlægget fungerer efter hensigten og er i fuld drift hele tiden. |
|
Svingbanen på Stensbjerg Allé er for kort i morgenmyldretiden. Er tidligere blevet forlænget, men der er fortsat tidspunkter om morgenen, hvor den er for kort, hvilket betyder, at den venstresvingende trafik spærrer for den ligeudkørende trafik. |
I forlængelse af den seneste skolevejsanalyse i 2018 blev svingbanen forlænget. Det er ikke umiddelbart muligt at forlænge den yderligere. Da det primært er i morgenmyldretiden svingbanen er for kort, og det fungerer efter hensigten på øvrige tidspunkter, gøres der ikke yderligere på nuværende tidspunkt. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Danmarksgade/Gl. Skolevej
|
Fodgængerfeltet på tværs af Danmarksgade ved Gl. Skolevej benyttes ikke altid, da de fodgængere, der går på det sydlige fortov på Gl. Skolevej ikke krydser vejen, for at kunne benytte fodgængerfeltet på Danmarksgade. I stedet krydser de Gl. Skolevej længere mod øst. |
Der er mulighed for at krydse Danmarksgade sikkert ved det eksisterende fodgængerfelt. Der gøres derfor ikke yderligere på stedet på nuværende tidspunkt. I stedet henvises eleverne til at benytte det eksisterende fodgængerfelt. |
|
Gl. Skolevej
|
Der mangler faciliteter for cyklister i form af cykelstier/cykelbaner. | Delte stier |
| Mange parkerer i kys og kør-lommen ved skolen, selvom der er skiltet med parkeringsforbud. |
Ekstra skilte med parkeringsforbud. Dialog med politiet om yderligere kontrol i morgenmyldretiden. |
|
|
Cyklister, der kommer fra vest ad Gl. Skolevej, krydser vejen umiddelbart før lyskrydset, hvilket medvirker til, at flere orienterer sig bagud imens de cykler og dermed kører de ud på kørebanen før de er færdige med at orientere sig. |
De venstresvingende cyklister kan sikres et venteareal i yderrabatten mellem kørebanen og fortovet. Det skal undersøges nærmere hvordan dette eventuelt kan etableres, da der ikke umiddelbart er plads til etablering af et venteareal. |
|
|
Flere fodgængere fra den sydlige side af Gl. Skolevej krydser vejen ved siden af krydsningshellen. |
Krydsningshellen flytte længere mod vest. Dette skal undersøges nærmere, da det vil være til gene for udkørslen fra kirkens parkeringsplads, hvis krydsningshellen flyttes længere mod vest. |
|
|
Cyklister på fortovet kommer i konflikt med åbne bildøre og udstigende elever fra bilerne i kys og kør banen. Denne situation kan undgås, hvis cyklisterne bruger krydsningshellen, her mangler dog en rampe. Anvendelse af krydsningshellen kan føles som en omvej for cyklisterne. |
Etablering af manglende rampe. Der kan laves et ophold/parkeringsfrit område i kys og kør banen ved indkørslen til skolen for at sikre, at eleverne kan komme imellem parkerede biler. |
|
|
Grønlandsgade
|
Der mangler faciliteter for cyklister i form af cykelstier eller cykelbaner. Der er mange parkerede biler på strækningen, som cyklisterne skal svinge uden om, hvilket medfører farlige situationer og utryghed. |
Delte stier. Som supplement til dette kunne den eksisterende sti mellem Højris Allé og Norgesgade opgraderes, som beskrevet i næste punkt, så cyklisterne kan bruge denne sti i stedet for Grønlandsgade. |
|
Sti mellem Højris Allé og Norgesgade
|
Belægningen og belysningen på stien er dårlig, og der er flere grene der hænger ud over stien. Det gør at stien er utryg at færdes på for cyklister, som derfor vælger andre veje til og fra skole. |
Ved besigtigelse er det konstateret at belægningen har lidt revner, og en del lapper, men ikke noget der vurderes kritisk. Det vurderes, at belægningen har en restlevetid på +5 år. Beplantningen ud over skel beskæres. Det undersøges nærmere om belysningen på stien kan forbedres. |
|
Grønlandsgade/Højris Allé
|
Dårlig belysning i krydset gør at det virker meget mørkt for cyklister. |
Det undersøges nærmere præcist hvor der opleves dårlig belysning i krydset, for derefter at vurdere om og hvordan belysningen kan forbedres. |
|
Lysholt Allé/Højris Allé
|
Dårlig belysning i krydset gør at det virker meget mørkt for cyklister. |
Det undersøges nærmere præcist hvor der opleves dårlig belysning i krydset, for derefter at vurdere om og hvordan belysningen kan forbedres. |
|
Jyllandsgade/Finlandsgade
|
Mange elever krydser Jyllandsgade ved Finlandsgade, hvor der ikke er et signalanlæg, fodgængerfelt eller lignende. Det er et farligt sted at krydse på grund af manglende faciliteter og meget trafik på Jyllandsgade. |
Opsætning af elektroniske tavler med hastighedsnedsættelse til 40 km/t om morgenen og om eftermiddagen. |
|
Finlandsgade
|
Der er ofte meget kaotisk på parkeringspladsen ved Finlandsgade i morgenmyldretiden på grund af forældre, som skal aflevere elever på Østre Skole, og som skal ind og ud fra parkeringspladsen. Mange cyklister krydser Finlandsgade ved skolens parkeringsplads. Det er utrygt på grund af de kaotiske forhold på parkeringspladsen. |
Etablering af kys og kør område på samme måde som på Gl. Skolevej. Dette vil være nødvendigt at placere længere mod vest på Gl. Skolevej, hvilket medfører en risiko for at arealet ikke bliver benyttet, da det vil betyde at eleverne skal gå lidt længere for at komme ind på skolen. |
|
Cyklister cykler ca. 20 m på fortovet for at justere deres indkørselsvinkel til stibommene. Derudover kører en del cyklister uden om stibommene. |
Opsætning af hæk, sten, fodhegn eller lignende som forhindrer, at man kan cykle uden om stibommen. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Toftlundvej
|
Nogle af eleverne til Isenvad Skole benytter Toftlundvej på deres vej til og fra skole. Der bliver kørt med høj hastighed og der er ingen cykelstier på strækningen. Vejen bliver benyttet som forbindelse mellem motorvejen ved Ikast og Brande. | Undersøges nærmere om der kan etableres en 2-1 vej. Evt. på en delstrækning i første omgang. |
|
Toftlundvej/Vester Isen Vej
|
Bilister overholder ikke deres ubetingede vigepligt i krydset | Forholdene vurderes at blive bedre i krydset, hvis der etableres 2-1 vej på Toftlundvej. |
|
Sønderlandsvej/Toftlundvej
|
Dårlig oversigt i krydset | Forholdene vurderes at blive bedre i krydset, hvis der etableres 2-1 vej på Toftlundvej. |
|
Bygaden (krydsning ved skolen)
|
Eleverne der kommer til skole fra Isenvad by krydser Bygaden ved den signalregulerede fodgængerovergang ved skolen. Det opleves, at flere bilister kører over for rødt enten bevidst eller ubevist. |
Justering af tiderne i signalanlægget, så trafikanterne ikke oplever, at de skal holde for rødt i så lang tid. Isenvad Skole overvejer om der igen skal være en skolepatrulje på stedet, som kan hjælpe eleverne over vejen. Dette vil samtidig gøre trafikanterne mere opmærksomme på at der er en krydsning ved skolen. |
|
Parkering ved børnehaven
|
Parkeringsbåsene er placeret op mod hegnet til børnehaven med fortov bag ved de parkerede biler. Det skaber farlige situationer mellem fodgængere og bakkende biler. | Fortovet flyttes om foran parkeringsbåsene |
|
Bygaden
|
Der er i dag 3 busstoppesteder på Bygaden, som skaber kaotiske situationer når bussen holder der, og den øvrige trafik skal køre uden om bussen samtidig med at der er meget trafik på Bygaden. Ingen af stoppestederne har en egentlig buslomme | Der er ikke umiddelbart plads til en buslomme. Der er kun 2 stoppesteder på Bygaden (ved kirken og ved skolen), hvortil der kommer 2 busser om morgenen. Det vurderes at være et passende antal stoppesteder. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Skovbakken
|
Der mangler et fodgængerfelt på Skovbakken ved Kirkestien. Dels for at guide de mindste elever til hvor de skal krydse vejen og dels for at øge bilisternes opmærksomhed på krydsende fodgængere. Dette vil også give Nørre Snede Skole mulighed for at have en skolepatrulje på stedet. |
Fodgængerfelt med torontoanlæg ved eksisterende krydsningshelle. Eksisterende fodgængerfelt på Skolegade nedlægges. |
|
|
Torvet er et svært sted at krydse for eleverne til Nørre Snede Skole, da de oplever, at bilisterne ikke holder tilbage for fodgængere selvom området er afmærket som gågadezone. Trafikanter på Strøget og Horsensvej kommer med høj hastighed hen over krydset. Det er derfor også svært for skolen og forældrene at lære eleverne hvordan de skal krydse Torvet. Når man kommer som bilist på enten Bredgade eller Skovbakken og skal ud i krydset, skal man langt frem for at få god oversigt. |
Tydeliggørelse af torveområdet med afvigende afmærkning eller belægning på vejarealet.
|
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Cykelsti langs Sdr. Ommevej
|
Træerne langs cykelstien trænger til beskæring, da flere grene hænger ud over cykelstien og medfører, at cyklister nogle gange skal tage et sving for at undgå grene. | Problemstillingen videregives til drift med henblik på at få beplantningen beskåret. Da cykelstien langs Sdr. Ommevej er forholdsvis smal, er det vigtigt at beplantningen holdes beskåret. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Brandevej/Byvej (mod øst)
|
Som bilist er det utrygt at svinge til venstre på dette sted, da bagvedkørende kommer med høj fart, og der er risiko for at de overser en svingende trafikant. Der er tidligere lavet en lokal hastighedsbegrænsning på 70 km/t på stedet, men det er fortsat et utrygt sted for bilister. |
Det er ikke umiddelbart muligt at etablere en svingbane på stedet, da der er meget store niveauforskelle. Da der ikke er registreret uheld på stedet i de seneste 5 år, gøres der ikke yderligere på nuværende tidspunkt. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Smedebækvej
|
Der bliver kørt med høj hastighed forbi skolen. Mange bilister sætter ikke farten ned når de passerer byskiltet og kommer derfor med høj fart forbi skolen. Der kører ligeledes mange landbrugsmaskiner på strækningen, som er med til at skabe utryghed for cyklister. |
Bump ved bygrænsen på Smedebækvej. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Hagelskærvej/Rune Steens Vej
|
Der er meget fodgængertrafik på tværs af Hagelskærvej ved Rune Steens Vej mellem ISI og Guldminen/Ikast Complete. | Hastighedsnedsættelse til 40 km/t på Hagelskærvej. |
|
Hagelskærvej
|
Der kører meget trafik på Hagelskærvej om morgenen og om eftermiddagen. Det opleves, at der køres med høj hastighed, og at de eksisterende bump på strækningen ikke virker tilstrækkeligt fartdæmpende. | Bump og hastighedsnedsættelse til 40 km/t |
| Der er ingen faciliteter for cyklister på Hagelskærvej | Ombygning af fortov til delt sti. | |
| Busstoppestedet på Hagelskærvej skaber utryghed for cyklister, som ofte er i tvivl om de skal blive bag ved bussen eller cykle uden om. Det kan samtidig være svært at se om der kommer modkørende, da bussen tager meget udsyn. |
Etablering af buslomme længere mod øst. Dette vil kræve at der inddrages et areal fra Nordre Skoles udendørsarealer, for at få plads til en buslomme. |
|
| En del elever på Guldminen går ture i området omkring Hagelskærvej og Overgårdsvej. De oplever, at det er mørkt når man kommer længere ud af Hagelskærvej. Det nuværende gadelys slutter ved indkørslen til Stadome, men i takt med at der også etableres flere boliger i området, er det et ønske at gadelyset fortsætter længere ud af Hagelskærvej. | Gadelyset er etableret til bygrænsen. Kan overvejes i forbindelse med kommende udbygninger i området. | |
|
Hagelskærvej/Stensbjerg Allé
|
Der er ofte meget lang kø i signalanlægget om morgenen, hvor trafikanter kommer fra syd og skal svinge til venstre ad Hagelskærvej. Derudover er der farlige situationer omkring indkørslen til Nordre Skole pga. kø til signalanlægget. |
I forlængelse af den seneste skolevejsanalyse i 2018 blev svingbanen forlænget. Det er ikke umiddelbart muligt at forlænge den yderligere. Da det primært er i morgenmyldretiden svingbanen er for kort, og det fungerer efter hensigten på øvrige tidspunkter, gøres der ikke yderligere på nuværende tidspunkt. |
|
Parkeringsplads ved Guldminen
|
Der mangler parkeringspladser ved Guldminen/Ikast Complete. Mange parkerer i dag i området, som er indrettet til af- og påsætning eller i vendepladsen. De nuværende parkeringspladser til skolen og Ikast Complete ligger for langt væk. | Det skal undersøges nærmere om der er mulighed for at etablere flere parkeringspladser eller indrette området på en anden måde på parkeringen kan foregå mere hensigtsmæssigt. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Bøgildvej
|
Cykelstien i sydgående retning langs Bøgildvej krydser indkørslen til skolen. Det udgør en risiko, da særligt knallerter og elcykler til gymnasiet, handelskolen, m.fl. kommer med høj hastighed. Da der samtidig er mange andre ting man skal være opmærksom på når man svinger ind til skolens parkeringsplads, kan der opstå farlige situationer. | Markering af blåt cykelfelt på stien ved krydsningen af skolens indkørsel |
| Belysningen på Bøgildvej omkring indkørslen til parkeringspladsen er ikke så god. Det virker nogle gange meget mørkt. |
Eksisterende gadelystmast er drejet i forhold til at lyse på cykelstien og vejen. Opsætning af ny maste i modsatte side ved fodgængerovergang. |
|
| Der er generelt meget trafik på Bøgildvej, men det fungerer bedre efter der er etableret signalanlæg ved Vestergade. Der er dog stadig mange bilister som svinger til højre ved Siriusvej, selvom der er skiltet med forbud mod dette. | Der er skiltet forbud på stedet. Problemstillingen videregives til politiet med henblik på at føre mere kontrol på stedet. | |
|
Skolens parkeringsplads
|
Der mangler parkeringspladser til ansatte og forældre, da parkeringspladserne ofte er optaget. | Skolen opfordres til at arbejde med hvor der kan etableres flere parkeringspladser, for at mindske de kaotiske forhold på parkeringspladsen når elever skal hentes eller bringes. |
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Uhrevej
|
Der mangler cykelsti på strækningen mellem Brande og Uhre. Nogle af eleverne på Uhre Friskole kører i dag på scooter mellem Brande og Uhre, og benytter bl.a. Nordlundvej og Nedergårdsvej i stedet for Uhrevej, da det er utrygt at færdes på Uhrevej. En kommende cykelsti vil også kunne bruges af Uhre Friskole i forbindelse med fælles cykelture. |
Cykelsti langs Uhrevej mellem Brande og Uhre.
|
|
Uhre Byvej
|
Der kører mange store landbrugsmaskiner på strækningen. Derudover er der ingen afmærkede cykelbaner, så cyklister skal færdes på kørebanen.
|
Der er ikke plads til at etablere cykelbaner med den nuværende vejbredde på Uhre Byvej. En trafiktælling fra 2022 viser, at der kører 537 køretøjer på strækningen pr. døgn med en gennemsnitshastighed på 43,5 km/t. På grund af den lave trafikmængde og gennemsnitshastighed vurderes det, at cyklisterne sikkert kan færdes på kørebanen, som de gør i dag. Der gøres derfor ikke yderligere ved denne problemstilling på nuværende tidspunkt. |
|
Der er ingen fortov i østsiden af vejen fra Uhre Byvej 38 til Gejlbjergvej, hvilket betyder, at flere krydser Uhre Byvej længere mod syd, for at kunne gå på fortovet i vestsiden. |
Forlængelse af fortov i østsiden. | |
|
Uhre Byvej/Gejlbjergvej
|
Det kan være svært at krydse vejen her, da der ikke er et fodgængerfelt. Det gør at eleverne har svært ved at ud af hvor de skal krydse Uhre Byvej og Gejlbjergvej. |
Fortovet i vestsiden af Uhre Byvej føres igennem krydset ved Gejlbjergvej, så der etableres en overkørsel. Nyt fortov i nordsiden af Gejlbjergvej mellem Uhre Byvej og afsætningslommen ved skolen. |
|
Parkeringsplads ved SFO
|
Eleverne skal krydse parkeringspladsen samtidig med, at der er bakkende biler. Det kan skabe farlige situationer. |
Etablere mulighed for at gå foran parkerede biler på parkeringspladsen eller ændre indretningen af parkeringspladsen. |














































Torvet













