Ikast Nordre Skole
Ikast Nordre Skole er beliggende på Hagelskærvej i Ikast. Skolen har 543 elever fra 0. klasse til og med 9. klasse.
På kortet herunder ses de skoleruter Ikast-Brande Kommune anbefaler, at eleverne på Ikast Nordre Skole benytter til og fra skole. Ikast-Brande Kommune vi arbejde for, at de anbefalede skoleruter indrettes, så eleverne kan færdes sikkert og trygt på deres vej til og fra skole.
Til Ikast Nordre Skole anbefaler Ikast-Brande Kommune, at eleverne benytter følgende veje og stier til og fra skole:
- Sti fra Stadion Allé til Ved Grønningen
- Ved Grønningen
- Hagelskærvej
- Stier langs Stensbjerg Allé mellem Søbjergvej og Hagelskærvej
- Tulstrupvej
- Nørregade
De anbefalede skoleruter er udpeget på baggrund af bl.a. afstand til skole, sikre krydsninger og mulighed for at benytte cykelstier/cykelbaner.
Eleverne på Ikast Nordre Skole har svaret på en række spørgsmål om, hvordan de kommer til og fra skole på en typisk dag om sommeren og om vinteren. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med de samlede besvarelser for hele kommunen.
Transportmiddel - Sommer
I 0. - 3. klasse har 34% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 15% går, 6% kører med bus/tog og 45% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 62% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 2% kører scooter eller el-løbehjul, 20% går, 4% kører med bus/tog og 12% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 62% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 11% kører scooter eller el-løbehjul, 8% går, 12% kører med bus/tog og 7% bliver kørt i bil.
Samlet set har 52% af eleverne på Ikast Nordre Skole svaret, at de cykler til og fra skole om sommeren, 4% kører scooter eller el-løbehjul, 14% går, 8% kører med bus/tog og 22% bliver kørt i bil.

Transportmiddel sommer - Besvarelser fra Ikast Nordre Skole
Transportmiddel - Vinter
I 0. - 3. klasse har 14% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 8% går, 9% kører med bus/tog og 69% bliver kørt i bil.
I 4. - 6. klasse har 40% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 22% går, 7% kører med bus/tog og 31% bliver kørt i bil.
I 7. - 9. klasse har 52% af eleverne svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 8% kører scooter eller el-løbehjul, 8% går, 12% kører med bus/tog og 20% bliver kørt i bil.
Samlet set har 36% af eleverne på Ikast Nordre Skole svaret, at de cykler til og fra skole om vinteren, 3% kører scooter eller el-løbehjul, 13% går, 9% kører med bus/tog og 39% bliver kørt i bil.

Transportmiddel vinter - Besvarelser fra Ikast Nordre Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er transportvanerne for Ikast Nordre Skole opsummeret og sammenlignet med gennemsnittet for alle skoler i kommunen.

Transportmiddel - Sammenligning mellem Ikast Nordre Skole og hele kommunen
I ovenstående tabel ses det, at der i alle klassetrin er betydelig flere elever der cykler til og fra skole, både om sommeren og om vinteren på Nordre Skole, i forhold til gennemsnittet for hele kommunen. Den andel der transportere sig på scooter eller el-løbehjul, ligger tæt på gennemsnittet for hele kommunen. For 0. - 3. klasse og 7. - 9. klasse kan vi se, at nogen færre, specielt i de ældste årgange vælger at gå, mens der i 4. - 6. klasse er ca. ligeså mange som gennemsnittet for hele kommunen der går til og fra skole. I 0. - 3. klasse og 7. - 9. klasse, tager tæt på gennemsnittet for hele kommunen bus/tog eller bliver kørt i bil til og fra skole, imens 4. - 6. klasse tager bus/tog eller bliver kørt i bil, noget mindre end gennemsnittet.
Det samlede billede for Nordre Skole viser at, betydelig flere cykler, nogen færre går eller bliver kørt i bil, imens ca. det samme som gennemsnittet for hele kommunen, transportere sig i bus/tog eller på scooter eller el-løbehjul.
Eleverne på Ikast Nordre Skole har svaret på en række spørgsmål om deres brug af lys, hjelm og refleksvest. Disse besvarelser kan ses i figurerne herunder, hvor de ligeledes er sammenholdt med besvarelserne for hele kommunen.
Lys
I 0. - 3. klasse har 90% af eleverne svaret, at de bruger lys på cyklen, når det er mørkt. I 4. - 6. klasse er det 88%, og i 7. - 9. klasse er det 89% af eleverne, der har svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.
Samlet set har 89% af eleverne på Nordre Skole svaret, at de bruger lys på cyklen/scooteren/el-løbehjulet, når det er mørkt.

Brug af lys - Besvarelser fra Ikast Nordre Skole
Hjelm
I 0. - 3. klasse har alle eleverne svaret, at de bruger cykelhjelm. I 4. - 6. klasse er det 95%, og i 7. - 9. klasse er det 84% af eleverne, der har svaret, at de bruger hjelm.
Samlet set har 99% af eleverne på Ikast Nordre Skole svaret, at de bruger hjelm, når de kører på cykel/scooter/el-løbehjul.

Brug af hjelm - Besvarelser fra Ikast Nordre Skole
Refleksvest
I 0. - 3. klasse har 29% af eleverne svaret, at de bruger refleksvest. I 4. - 6. klasse er det 22%, og i 7. - 9. klasse er det 13%, der har svaret, at de bruger refleksvest.
Samlet set har 20% af eleverne på Ikast Nordre Skole svaret, at de bruger refleksvest.

Brug af refleksvest - Besvarelser fra Ikast Nordre Skole
Sammenligning med hele kommunen
I tabellen herunder er brugen af sikkerhedsudstyr for elever på Ikast Nordre Skole opsummeret og sammenlignet med hele kommunen.

Sikkerhedsudstyr - Sammenligning mellem Ikast Nordre Skole og hele kommunen
Af ovenstående tabel ses det, at andelen af elever på Ikast Nordre Skole, der har svaret at de bruger lys på cyklen, når det er mørkt, er tæt på gennemsnittet for hele kommunen.
Andelen af elever der bruger hjelm falder jo ældre eleverne er. Dog ligger andelen af elever der bruger hjelm højere på Ikast Nordre Skole, end gennemsnittet for hele kommunen.
Der er en større andel af eleverne i 0. - 3. klasse og 4. - 6. klasse på Ikast Nordre Skole, der bruger refleksvest end gennemsnittet for hele kommunen. I 7. - 9. klasse følger de gennemsnittet for hele kommunen. Også her falder andelen jo ældre eleverne bliver.
Vej og Park har i foråret 2025 afholdt møde med repræsentanter fra Nordre Skole, hvor de trafikale forhold omkring skolen blev drøftet. Efterfølgende har Vej og Park udarbejdet løsningsforslag til de problemstillinger, der blev omtalt på mødet eller som er observeret i forbindelse med droneoptagelserne.
I nedenstående tabel er lokaliteter, problemstillinger og løsningsforslag nærmere beskrevet.
| Lokalitet | Problemstilling | Løsningsforslag |
|
Hagelskærvej
|
Der kører rigtig meget trafik på strækningen til både Nordre Skole, Guldminen, ISI, m.fl. På sigt kommer der endnu mere når nye boligområder bliver etableret. | Etablering af bump og hastighedsnedsættelse til 40 km/t |
| Bussen holder på kørebanen ved skolens vestlige parkeringsplads. Det medfører farlige situationer, hvor elever skal ind og ud fra stien til skole, samtidig med at der er trafik til og fra parkeringspladsen. Bussens placering giver dårlige oversigtsforhold. |
Etablering af buslomme længere mod øst. Dette vil kræve at der inddrages et areal fra skolens udendørsarealer, for at få plads til en buslomme. |
|
|
Ved indkørslen til parkeringspladsen øst for skolen er der etableret et kiss and ride område, hvor der kan holde 5-6 biler ad gangen. Det giver ofte kaotiske situationer, når der er mange der benytter dette areal samtidig med, at der er meget trafik til parkeringspladsen nord for skolen. |
Flytning af kiss and ride længere mod vest, så trafikken til dette område adskilles fra trafikken til og fra parkeringspladsen nord for skolen. Ensretning af kiss and ride med indkørsel ved den vestlige adgang og udkørsel ved den østlige adgang samt tydeliggørelse af vigepligt ved udkørsel fra kiss and ride området. Med denne løsning vil bilister der venter på at komme ind på kiss and ride området ikke spærre for trafikken til og fra den nordlige parkeringsplads, og det vil minimere risikoen for tilbagestuvning til signalanlægget ved Stensbjerg Allé. |
|
|
Flere elever cykler på fortovet på den nordlige side af Hagelskærvej omkring stiadgangen til cykelkælderen. |
Kantstenen på den nordlige side af Hagelskærvej ved stien kan rettes op for at undgå, at cyklisterne kører op på fortovet. |
|
|
Stensbjerg Allé/Hagelskærvej
|
Nordre Skole oplever, at signalanlægget flere gange årligt er ude af drift. Det gør det svært for særligt cyklister og fodgængere at finde ud af hvordan de skal forholde sig, når signalanlægget ikke virker. |
Videregives til driften med henblik på at sikre at signalanlægget fungerer efter hensigten og er i fuld drift hele tiden. |
|
Svingbanen på Stensbjerg Allé er for kort i morgenmyldretiden. Er tidligere blevet forlænget, men der er fortsat tidspunkter om morgenen, hvor den er for kort, hvilket betyder, at den venstresvingende trafik spærrer for den ligeudkørende trafik. |
I forlængelse af den seneste skolevejsanalyse i 2018 blev svingbanen forlænget. Det er ikke umiddelbart muligt at forlænge den yderligere. Da det primært er i morgenmyldretiden svingbanen er for kort, og det fungerer efter hensigten på øvrige tidspunkter, gøres der ikke yderligere på nuværende tidspunkt. |
For at give et billede af de trafikale forhold omkring Nordre Skole i Ikast, er der i efteråret 2025 foretaget droneoptagelser af ankomstarealerne ved skolen. Droneoptagelserne er foretaget tirsdag den 02.09.2025 kl. 7.45 - 8.15, da det vurderes at det er her største del ankommer til skolen, som har ringetid 08:10. Optagelserne er foretaget af parkeringspladsen vest for skolen, hvor også adfærden langs Hagelskærvej blev observeret. Derudover er der opsat en drone, der dækker området omkring afsætningspladsen og krydset Ved Grønningen, samt en drone ved det signalregulerede kryds på Stensbjerg Allé.
Den samlede skoleankomstanalyse for Nordre Skole i Ikast kan findes via linket i højre side, og er opsummeret herunder.
Køretøjer
Der kommer i alt 73 motorkøretøjer ind på skolens parkeringsarealer, mens 27 køretøjer bruger af-sætningsbanen til at sætte i alt 38 elever af. Afsætningsbanen er udelukkende blevet brugt til korte afsætninger, hvor bilerne er ude af arealet igen i løbet af få minutter. Der ses enkelte tidspunkter, hvor afsætningsbanen er fuld, og øvrige biler bruger derfor køresporet til afsætning.
Omkring afsætningsbanen er der mange nærliggende kryds, der er markeret på figur 1. Der er flere gange opstuvning fra det lysregulerede kryds, der blokerer for indkørslen til parkeringspladsen og af-sætningsbanen, mens der kun er observeret et enkelt tilfælde, hvor køen mod lyskrydset blokerer for udkørslen af afsætningsbanen.

Figur 1 - Markering af tætliggende kryds omkring afsætningsbanen.
På parkeringspladserne mod vest, og mod nord er der ikke registreret de store udfordringer under besigtigelsen.
I forbindelse med parkeringspladsen mod vest, ligger der et busstoppested. Her stopper tre forskellige busser i besigtigelsesperioden, der afsætter i alt 29 elever. De standsede busser blokerer trafikken i vestgående retning, mens bagvedkørende bilister kan overhale bussen uden væsentlig gene, da der er tilstrækkelig oversigt og relativt få modkørende.
Signalreguleret kryds (Hagelskærvej/Ilskovvej/Tulstrupvej/Stensbjerg Allé)
Generelt er adfærden for køretøjerne i krydset god, og bilisterne virker til at orientere sig før de svinger. Bilisterne kører efter signalet, og der er ikke observeret nogen rødkørsler, mens rigtig mange bilister følger med over på det gule signal, hvilket er særligt uhensigtsmæssigt omkring en skolevej. Signalprogrammet gør, at trafikken fra den sydlige vejgren, Stensbjerg Allé, ikke afvikles tilfredsstillende, og der er lange køer i vejgrenen, jf. billederne på figur 2. De venstresvingende køretøjer kan ikke være i venstresvingsbanen, hvorfor de blokerer for den øvrige trafik.

Figur 2 - Billede af kødannelser i den sydlige vejgren, Stensbjerg Allé, set fra nord mod syd.
Cyklister
Ved besigtigelsens start er der talt i alt 41 cykler ved skolens cykelparkering, mens der efter ringetid er blevet talt 177 cykler. Det er således ankommet 136 elever og ansatte på cykel, mens der også er observeret flere forældre, der fulgte deres børn i skole på cykel.
Der er i alt registreret 67 cyklister på Hagelskærvej. Der er i alt registreret 60 cyklister, der kører fra Hagelskærvej til cykelkælderen. Der er en generel tendens til, at eleverne cykler på fortovet omkring 25 meter ifm. højresvinget fra Hagelskærvej til stien mod cykelparkeringskælderen. Den primære strøm af cyklister cykler fra Ved Grønningen til venstre mod skolens vestside. Cyklisterne krydser Hagelskærvej på en hævet flade, figur 3. Alle cyklisterne virker til at orientere sig før de krydser vejen. Nogle cyklister søger over i venstre side af Ved Grønningen før de krydser vejen.

Figur 3 - Overblik over cyklisternes ruter omkring Ved Grønningen, Ved Diget og Hagelskærvej.
Der er otte elever, der kommer cyklende nordpå ad Ved Diget, hvorefter de står af cyklen og begynder at trække cyklen af fortovet mod lyskrydset, jf. figur 4. De indgår således ikke på ovenstående figur, da de er registreret som fodgængere i kortudsnittet. Adfærden kan skyldes, at cyklisterne er utrygge ved at cykle på/krydse Hagelskærvej, hvilket kan skyldes vejens bredde, trafikmængde eller hastighed.

Figur 4 - Markering af cyklisters adfærd, der står af og trækker cyklen fra Ved Diget til fodgængerfeltet ved lyskrydset. Ruten de cykler er markeret med rødt, mens ruten de trækker er markeret med gult.
Signalreguleret kryds (Hagelskærvej/Ilskovvej/Tulstrupvej/Stensbjerg Allé)
En stor del af elevernes skolevej går gennem det signalregulerede kryds. Der er i alt registreret 41 cyklister, der kører gennem det signalregulerede kryds for at komme til den dobbeltrettede fællessti ind mod skolen. Derudover er der 26 cyklister, der kører ud af den vestlige vejgren, Hagelskærvej, for at komme mod cykelparkeringskælderen på den vestlige side af skolen.
Fodgængere
Der er i alt registreret 53 fodgængere, der har retning mod skolen. Den primære strøm af fodgængere kommer fra Ved Grønningen, mens der også kommer flere fra Ved Diget og det signalregulerede kryds. Samtlige fodgængere krydser Hagelskærvej primært ved den hævede flade og ved signalreguleringen.
Der er placeret to skolepatruljer i det signalregulerede kryds og en i krydset Ved Diget/Hagelskærvej.

Figur 5 - Overblik over fodgængernes ruter omkring Ved Grønningen, Ved Diget og Hagelskærvej.
Opsummering af trafiktællinger
Der er i alt registreret 53 fodgængere, 101 cyklister, 29 elever fra bus og 100 køretøjer omkring Nordre Skoles ankomstarealer i besigtigelsesperioden. Der er i alt registreret omkring 200 cykler ved cykelparkeringen efter ringetid, hvoraf 41 var der i forvejen. Dette tyder på, at der er kommet mange cyklister ind fra øvrige stisystemer herunder fra stierne nord for skolen. Det vurderes også, at der kan komme fodgængere herfra.
Figur 6 opsummerer registreringerne omkring skolen.

Figur 6 - Opsummering af trafiktællinger fordelt på transportmidler.
Observerede konflikter
Helt overordnet er skolens elever meget dygtige til at færdes i trafikken, da de respekterer reglerne, viser hensyn og er meget opmærksomme på biler og på hinanden. Der er ikke observeret situationer, der er trafikfarlige, mens der dog er observeret enkelte lokaliteter, hvor der kan opstå uhensigtsmæssige situationer. Lokaliteterne er markerede på figur 7 og nummereret i tilfældig rækkefølge.

Figur 7 - Skitsering af lokaliteter, der kan give anledning til uhensigtsmæssige situationer.
- Det signalregulerede kryds (Hagelskærvej/Ilskovvej/Tulstrupvej/Stensbjerg Allé) er indrettet uhensigtsmæssigt og har dertil en del fejl og mangler. Der er en del kødannelse på den sydlige vejgren i krydset, og det fungerer afviklingsmæssigt ikke optimalt. Derudover mangler der flere forhold for cyklisterne, herunder mangler der venteareal fra øst mod nord, og der mangler cyklistsignaler. Cyklisternes vigepligt er markeret med en vigelinje i stedet for en stoplinje, hvilket i teorien betyder, at cyklisterne må køre, når der er frit uanset, om de har rødt eller ej
- Krydset og signalprogrammet skal gennemgås systematisk, og der skal implementeres forbedringer og højne trafiksikkerheden, øge trygheden og forbedre kapaciteten i krydset.
- Skolepatruljen er placeret midt på kørebanen ved Ved Diget hele tiden, hvilket kan blokere for trafik til/fra vejen.
- Skolepatruljen skal have mere undervisning i, hvordan det er hensigtsmæssigt at placere sig.
- Om eftermiddagen er der mange cyklister og fodgængere, der skal krydse Hagelskærvej ved stien fra cykelparkeringskælderen, hvor oversigtsforholdene er dårlige, og hastigheden for motorkøretøjerne opleves høj. Længere mod vest på Hagelskærvej ligger en virksomhed med maskinudlejning, og det blev oplyst af en forbipasserende, at der oplevedes store mænger tung trafik i høj hastighed på vejen.
- Der kan med fordel laves en besigtigelse om eftermiddagen for at undersøge, hvordan adfærden er omkring krydsning af Hagelskærvej fra stien fra cykelparkeringskælderen.
- Der kan etableres en hævet flade ifm. krydsningen eller en krydsningshelle, hvilket vil reducere bilernes hastighed ved krydsningspunktet og skabe opmærksomhed på eventuelle udkørende cyklister.
- Oversigtsforholdene ved udkørslen fra stien kan forbedres ved at beskære beplantningen på den nordlige side af Hagelskærvej ved stien.
- Flere elever cykler på fortovet på den nordlige side af Hagelskærvej omkring stiadgangen til cykelkælderen.
- Kantstenen på den nordlige side af Hagelskærvej ved stien kan rettes op for at undgå, at cyklisterne kører op på fortovet.

