Samlede rammer
Alle rammeområder i kommuneplanen
Rammerne i kommuneplanen fortæller, hvordan man må anvende de enkelte arealer i kommunen, kaldet rammeområder. Et rammeområde kan f.eks. være et konkret erhvervsområde eller boligområde.
På kortet kan du se alle de forskellige rammeområder i kommunen samlet. Du kan zoome ind i kortet og se de enkelte rammeområders afgrænsning. Du kan også læse hvilke bestemmelser, der gælder for den enkelte kommuneplanramme ved at klikke på den på kortet.
Nedenfor kan du se de forskellige anvendelseskategorier for rammeområder
- Boligområder
- Blandet bolig og erhverv
- Erhvervsområder
- Centerområder
- Områder til offentlige formål
- Rekreative områder
- Sommerhusområder
- Tekniske anlæg
Ændringer i Kommuneplan 2025
I Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037 er der foretaget ændringer i kommuneplanrammer. Du kan du læse mere om ændringerne her: Link
Rammerne fastlægger det overordnede indhold af lokalplaner, det vil sige bestemmelser om områdets anvendelse og bebyggelsesregulerende bestemmelser for fremtidig bebyggelse som f.eks. højde, etageantal og bebyggelsesprocent. Ifølge Planloven kan man ikke lokalplanlægge for områder, der ikke er opstillet rammer for i kommuneplanen. Vi skal derfor fastsætte rammer for alle de områder, hvor der er en forventning om at lave lokalplaner i kommuneplanperioden (2021-2033). Vi har dog ikke pligt til at fastsætte rammer for hele kommunens areal, f.eks. for landområderne.
Rammerne danner også baggrund for sagsbehandling af bygge- og udstykningssager i områder, der ikke er lokalplanlagte.
Byrådet kan med baggrund i Planlovens § 12, stk. 3, modsætte sig, at der bliver opført bebyggelse eller ændret anvendelse for arealer, der ikke er omfattet af en lokalplan, hvis bebyggelsen eller anvendelsen er i strid med bestemmelserne i kommuneplanens rammedel.
Hvert enkelt rammeområde i kommuneplanen er tildelt en unik nummerering, som er bestemt ud fra følgende forudsætninger:
- det bysamfund, rammeområdet ligger i
- den anvendelseskategori, rammeområdet har
- rammeområdets rækkefølge ud af det samlede antal rammeområder i pågældende bysamfund og pågældende anvendelseskategori
Som forklaring på nummereringen af de enkelte rammeområder, kan vi tage et eksempel med rammeområde nr. 13.B1.3:
Tallet "13" står for Brande By, "B1" betyder, at der er tale om et åben lav boligområde, og det sidste tal "3" betyder, at det er åben lav boligområde nr. 3 i Brande By.
Bysamfund i Ikast-Brande Kommune:
- Ikast By
- Bording By
- Engesvang By
- Isenvad Landsby
- Bording Kirkeby Landsby
- Pårup Landsby
- Christianshede Landsby
- Munklinde Landsby
- Udgik i kommuneplan 2017-2029 (var tidligere tildelt Favrholt Landsby)
- Hestlund Erhvervsområde
- Skyggehale Sommerhusområde
- Guldforhoved Sommerhusområde
- Brande By
- Uhre Landsby
- Blåhøj Stationsby Landsby
- Gl. Blåhøj Landsby
- Drantum Landsby
- Nørre-Snede By
- Ejstrupholm By
- Klovborg Landsby
- Gludsted Landsby
- Hampen Landsby
- Gl. Hampen Erhvervsområde
- Udgik i kommuneplan 2017-2029 (var tidligere tildelt St. Thorlund)
- Det åbne land
- Rørbæk Sø Sommerhusområde
Anvendelseskategorier:
B1: Boligområde - Åben lav
B2: Boligområde - Tæt lav
B3: Boligområde - Etagebolig
B4: Boligområde - Blandet boligområde
B5: Blandet bolig og erhverv - Blandet byområde
B6: Blandet bolig og erhverv - Landsbyområde
B7: Blandet bolig og erhverv - Jordbrugsparceller
C1: Centerområde - Bycenter
C2: Centerområde - Mindre butiksområde
C3: Centerområde - Område til butiksformål
E1: Erhvervsområde - Med mulighed for tilhørende bolig (Undtagelse!)
E2: Erhvervsområde - Erhvervsområde
E3: Erhvervsområde - Tungere industri
E4: Erhvervsområde - Industri med særlige beliggenhedskrav
R1: Rekreativt område - Rekreativt grønt område
R2: Rekreativt område - Kolonihaver
R3: Rekreativt område - Rekreativt område
O1: Område til offentlige formål
S1: Sommerhusområde
T1: Tekniske anlæg
T2: Tekniske anlæg - Vindmølleanlæg
B1: Boligområde, Boligområde - Åben lav
Ren boligområde med begrænset mulighed for lokal detailhandel, lokal privat og offentlig service og fællesanlæg. Boligandel på mindst 80%. Områdets anvendelse er fastlagt til boligformål i form af fritliggende énfamiliehuse eller tofamiliehuse med vandret skel. Det vil altid fremgå af rammebestemmelserne, hvis det kun er tilladt at opføre énfamiliehuse. Området kan desuden anvendes til erhvervsformål og offentlige formål, som naturligt kan indpasses i boligområdet uden nævneværdige gener for omgivelserne.
Der er kun mulighed for detailhandel, hvis det fremgår af rammebestemmelserne for det enkelte boligområde. Der vil i givet fald altid være angivet butiksstørrelse.
B2: Boligområde, Boligområde - Tæt lav
Ren boligområde med begrænset mulighed for lokal detailhandel, lokal privat og offentlig service og fællesanlæg. Boligandel på mindst 80%. Områdets anvendelse er fastlagt til boligformål i form af forskellige former for tæt-lav boligbebyggelse, herunder rækkehuse og dobbelthuse med lodret skel. Området kan desuden anvendes til erhvervsformål og offentlige formål, som naturligt kan indpasses i boligområdet uden nævneværdige gener for omgivelserne.
Der er kun mulighed for detailhandel, hvis det fremgår af rammebestemmelserne for det enkelte boligområde. Der vil i givet fald altid være angivet butiksstørrelse.
B3: Boligområde, Boligområde - Etagebolig
Ren boligområde med begrænset mulighed for lokal detailhandel, lokal privat og offentlig service og fællesanlæg. Boligandel på mindst 80%. Områdets anvendelse er fastlagt til boligformål i form af etageboliger, dvs. bygninger med både vandrette og lodrette skel. Området kan desuden anvendes til erhvervsformål og offentlige formål, som naturligt kan indpasses i boligområdet uden nævneværdige gener for omgivelserne.
Der er kun mulighed for detailhandel, hvis det fremgår af rammebestemmelserne for det enkelte boligområde. Der vil i givet fald altid være angivet butiksstørrelse.
B4: Boligområde, Blandet boligområde
Områdets anvendelse er fastlagt til boligformål i form af boligbebyggelse med varierede bebyggelsesformer. Her kan både forekomme både åben lav, tæt lav og etageboliger. Området kan desuden anvendes til erhvervsformål og offentlige formål, som naturligt kan indpasses i boligområdet uden nævneværdige gener for omgivelserne. Boligandel på mindst 80%.
Der er kun mulighed for detailhandel, hvis det fremgår af rammebestemmelserne for det enkelte boligområde. Der vil i givet fald altid være angivet butiksstørrelse.
B5: Blandet bolig og erhverv, Blandet byområde
Områdets anvendelse fastlægges til blandet bolig- og erhvervsformål. Blanding af boliger og erhverv med en boligandel mellem 20 og 80 procent og tilsvarende en erhvervsandel mellem 80 og 20 procent. Bestemmelsen gør det muligt at fastsætte nærmere rammer for, hvilke forskellige anvendelser, der kan blandes sammen i det enkelte område, og hvordan det kan ske. Området kan desuden i mindre grad anvendes til offentlige formål, herunder institutioner og faciliteter til fritids- og kulturformål.
Hensigten med at tillade en blanding af bolger og erhverv er ikke, at der skal planlægges for boliger i velfungerende erhvervsområder. Hensigten er derimod, at der i de eksisterende byområder skal være mulighed for at planlægge for en blanding af mange forskellige byfunktioner, der gør byen levende og sammensat, hvor det er muligt at indpasse forskellige moderne byerhverv, som ikke er miljøbelastende.
Der må, når det vurderes hensigtsmæssigt til lokal forsyning, etableres dagligvarebutikker og udvalgsvarebutikker, når butiksstørrelserne er fastlagt i områdets rammebestemmelser.
B6: Blandet bolig og erhverv, Landsbyområde
Områdets anvendelse fastlægges til blandet bolig- og erhvervsformål. Blanding af boliger og erhverv med en boligandel mellem 20 og 80 procent og tilsvarende en erhvervsandel mellem 80 og 20 procent. Området kan desuden anvendes til offentlige og private serviceformål, herunder mindre butikker, der naturligt kan indpasses i landsbyen.
Der må, når det vurderes hensigtsmæssigt til lokal forsyning, etableres dagligvarebutikker, når butiksstørrelserne er fastlagt i områdets rammebestemmelser.
B7: Blandet bolig og erhverv, Jordbrugsparceller
Områdets anvendelse fastlægges til blandet bolig- og erhvervsformål i form af jordbrugsparceller. Området må altså kun anvendes til helårsbeboelse med mulighed for hobbylandbrug (nyttehaver og ikke erhvervsmæssigt dyrehold).
C1: Centerområde, Bycenter
Områdets anvendelse er fastlagt til centerformål. Bycenter omfatter bymidtefunktioner til handel, kultur og service, (f.eks. butikker, kontorer, hoteller, biografer, udstillingslokaler, liberale erhverv), offentlige funktioner og andre funktioner, der med fordel kan placeres i et bycenter. Der må også opføres eller indrettes boliger, der kan forenes med centerfunktionen.
De tilladte butiksstørrelser vil fremgå af rammebestemmelserne for det enkelte centerområde.
C2: Centerområde, Mindre butiksområde
Områdets anvendelse er fastlagt til centerformål i form af et mindre butiksområde, hvor butiksarealet samlet er under 1000m2. Der må også opføres eller indrettes boliger, der kan forenes med centerfunktionen.
De tilladte butiksstørrelser vil fremgå af rammebestemmelserne for det enkelte centerområde.
C3: Centerområde, Område til butiksformål
Områdets anvendelse er fastlagt til centerformål i form af et område til butiksformål, hvor butiksarealet samlet er over 1000m2. Der må også opføres eller indrettes boliger, der kan forenes med centerfunktionen.
De tilladte butiksstørrelser vil fremgå af rammebestemmelserne for det enkelte centerområde.
E1: Erhvervsområde, Erhvervsområde - med mulighed for tilhørende bolig
Områdets anvendelse fastlægges til erhvervsformål. Der kan i området opføres én bolig i tilknytning til en virksomhed, såfremt der er tale om en bolig til ejer af virksomheden eller lignende tilhørsforhold. Miljøklassen afspejler boligforholdet og vil derfor som udgangspunkt være 1-2.
E2: Erhvervsområde, Erhvervsområde
Områdets anvendelse fastlægges til erhvervsformål, hvor miljøklassen som udgangspunkt er 3-4.
Hvis det fremgår af rammeområdets bestemmelser, kan der i tilknytning til en virksomhed indrettes en butik på op til 200m2, hvor der kan sælges varer produceret i virksomheden jf. planlovens detailhandelsbestemmelser. Hvis det er hensigtsmæssigt i forhold til byens andre funktioner og infrastrukturen, kan der i rammeområdet planlægges for placering af butikker, der forhandler særligt pladskrævende varegrupper efter planlovens definition. Det maksimalt tilladte butiksareal for området skal fastsættes i rammebestemmelserne.
E3: Erhvervsområde, Tungere industri
Områdets anvendelse fastlægges til erhvervsformål i form af tungere industri, hvor miljøklassen som udgangspunkt er 5-7. Hvis det fremgår af rammeområdets bestemmelser, kan der i tilknytning til en virksomhed indrettes en butik på op til 200m2, hvor der kan sælges varer produceret i virksomheden jf. planlovens detailhandelsbestemmelser.
E4: Erhvervsområde, Industri med særlige beliggenhedskrav
Områdets anvendelse fastlægges til erhvervsformål i form af industri med særlige beliggenhedskrav, hvor miljøklassen som udgangspunkt er 6-7. Krav om afstand til nærmeste bolig på min. 500m.
R1: Rekreativt område, Rekreativt grønt område
Omfatter alle rekreative grønne områder i og uden for byerne. Områdets anvendelse fastlægges til rekreativt formål i form af grønt område.
R2: Rekreativt område, Kolonihaver
Områdets anvendelse fastlægges til rekreativt formål i form af kolonihaver.
R3: Rekreativt område, Rekreativt område
Omfatter alle fritids- og turistanlæg i og uden for byerne. Områdets anvendelse fastlægges til rekreativt formål, der ikke er grønne områder. Angiv gerne konkret anvendelse.
O1: Område til offentlige formål, Område til offentlige formål
Områdets anvendelse fastlægges til offentlige formål, og omfatter arealer, der er udlagt til f.eks. uddannelses-, sundheds-, kulturelle, administrative, samt sociale formål.
S1: Sommerhusområde, Sommerhusområde
Områdets anvendelse fastlægges til sommerhusområde og omfatter arealer, der er udlagt til sommerhusområder eller aktiviteter, der er tilknyttet sommerhusområder.
T1: Tekniske anlæg, Tekniske anlæg
Områdets anvendelse fastlægges til tekniske anlæg. Kategorien tekniske anlæg kan omfatte trafikanlæg og kommunikationsanlæg, forsyningsanlæg og andre tekniske anlæg herunder miljøanlæg, rensningsanlæg, deponeringsanlæg, m.v.
T2: Tekniske anlæg, Vindmølleanlæg
Områdets anvendelse fastlægges til vindmølleanlæg.
T3: Tekniske anlæg, Solcelleanlæg
Områdets anvendelse fastlægges til solcelleanlæg.
FORSLAG I HØRING
Ændringer er i høring i forslag til Kommuneplan 2025-2037.Relevante links
Værd at vide om kommuneplanen
- Forslag til Kommuneplan 2025-2037 er i høring
- Oversigt over ændringer i forslag til kommuneplan 2025 2037
- Hvad er kommuneplanen
- Hvad betyder planen for dig
- Tillæg til kommuneplanen
- Miljøvurdering af kommuneplanen 2025-2037
- Planstrategi 2023
- Lovgrundlag og retsvirkninger
- Klagevejledning
- Ordforklaring
- Kontakt