Gå til hovedindhold

Billedkunstrådet

Billedkunstrådet i Ikast-Brande

Billedkunstråd 2018 2021
  • Læs op

Indhold

    • Medlemmer

    • Lene Abildgaard Knudsen, formand

    • Jens Chr Jensen, næstformand 

    • Finn Birkelund

    • Nina Lund

    • Rune Lyager Poulsen (BKFU's repræsentant)

    • Carsten Jensen, sekretær.

    Retningslinjer for Ikast-Brande Kommunes Billedkunstråd


    § 1 Formål og opgaver

    Ikast-Brande Kommunes Billedkunstråd er dannet med det formål at sikre høj kunstnerisk kvalitet i
    forbindelse med kunstnerisk udsmykning i Ikast-Brande Kommune, samt sikre vedligeholdelsen af den
    kunstneriske udsmykning i kommunen, som ikke er ejet af private eller selvejende institutioner.
    Ikast-Brande Kommunes Billedkunstråd har til opgave at

    • virke som rådgivende organ for Ikast-Brande Kommune i kunstneriske spørgsmål

    • virke som kunstnerisk rådgiver ved alle kommunale bygninger

    • rådgive ift. de 2% af byggesummen, der afsættes til kunst, form og farver, når der bygges nyt eller
    ved større renoveringer.

    • varetage vedligeholdelsen af den udendørs udsmykning i kommunen, der ikke ejes af private eller
    selvejende institutioner.


    Ikast-Brande Kommunes Billedkunstråd kan

    • igangsætte kunstneriske aktiviteter/kunstprojekter, herunder indkøb af kunst

    • igangsætte formidling af kunstneriske aktiviteter/projekter

    • virke som rådgivende organ for institutioner og for erhvervslivet i forbindelse med kunstnerisk
    udsmykning.

    Billedkunstrådet  bør være opsøgende i sit virke.

     

    § 2 Økonomi

    Midler tilvejebringes ved tilskud fra Ikast-Brande Kommune, ved tilskud fra private virksomheder og fonde,
    samt fra offentlige institutioner.
    Billedkunstrådets aktiviteter er en integreret del af Ikast-Brande Kommunes regnskab.
    Billedkunstrådet rapporterer en gang årligt om årets aktiviteter til Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget.
    Alle udgifter/indtægter fremsendes til godkendelse hos Kultur og Bibliotek.


    § 3 Ejerskab og registrering af værker

    Værker erhvervet af Ikast-Brande Kommunes Billedkunstråd tilhører Ikast-Brande Kommune.
    Billedkunstrådet sørger for registrering og ajourføring af oversigt med udendørs værker i Ikast-Brande
    Kommune, der viser placering, kunstner, årstal for værket og erhvervelsen, ejerskab, evt. giver mv.


    § 4 Sammensætning, møder og sekretariat

    Billedkunstrådet består af tre-fem medlemmer, som vælges for fire år ad gangen. Medlemmerne udpeges
    af Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget på det første møde i valgperioden. Billedkunstrådets medlemmer kan få del i udvalgets midler efter retningslinjer fra ’Kommunale Billedkunstråd’ fra Statens Kunstfond*.


    Billedkunstrådet består af:

    • En repræsentant fra Ikast-Brande Kommunes Børne-, Kultur- og Fritidsudvalg

    • To-fire repræsentanter med kunstnerisk interesse, heraf et flertal med en kunstfaglig baggrund.

    Billedkunstrådet konstituerer sig med formand og næstformand.
    Vedtagelser i Billedkunstrådet kræver, at over halvdelen af medlemmerne stemmer herfor.
    Der føres protokol over vedtagne beslutninger.
    Kultur og Bibliotek varetager sekretariatsfunktionen, og indkalder til møderne i samråd med formanden.
    Der afholdes to-fire møder årligt.


    § 5 Vedtægtsændringer

    Billedkunstrådets vedtægter kan kun ændres med godkendelse af Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget og Statens
    Kunstfond.


    § 6 Opløsning af Billedkunstrådet

    Billedkunstrådet kan alene bringes til opløsning ved beslutning af Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget i Ikast-Brande Kommune. Ved opløsning anvendes udvalgets likvide midler til tilsvarende kulturelle formål efter Børne-, Kultur- og Fritidsudvalgets afgørelse og efter indstilling fra Billedkunstrådet.
    Godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget 23. januar 2018.

    Justeret januar 2022 med Børne-, Kultur- og Fritidsudvalgets oprettelse.


    *Fra Statens Kunstfond:
    Budgettet kan anvendes til fx honorering af rådsmedlemmerne for den tid, de bruger på
    rådgivningsopgaverne, og til lokale initiativer som ikke allerede kan få tilskud fra Statens kunstfond.
    Det der allerede kan få tilskud fra Statens Kunstfond er: Kunstneres produktion af værker, Udstillingssteders
    udstillinger, Indkøb/lån af kunstværker til det offentlige rum eller i offentlige bygninger.
    Lokale initiativer kan fx være borgermøder om billedkunst, lokale billedkunstinitiativer for børn og unge,
    eller formidling af kommunens kunst.
    Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst opfordrer kommuner til behørig honorering af de
    rådsmedlemmer der er professionelle billedkunstnere og kunstkyndige. Honorering kan have betydning i
    forhold til rekruttering og fastholdelse af medlemmer med de rette kompetencer.

    Billedkunstrådet skal:

    • have et samlet overblik over kommunens udendørs kunstværker

    • igangsætte nødvendig renovering af værker

    • rådgive kommunale institutioner om kunstnerisk udsmykning

    • rådgive - og er høringspart ved etablering eller ændring af kunst i det åbne rum

    • iværksætte initiativer omkring kunst - og kunst i det offentlige rum.

     

    Arbejdsplan for 2022-2025

    • fortsat beslutning om nødvendig renovering af værker

    • anbefale placering af værker

    • markedsføring af kunsten i det åbne rum

    • rådgivning ved bygning og større renoveringsarbejde ifm. kommunale bygninger

    • rådgivning af kunstnerisk udsmykning i det offentlige rum

    • besøge kommunale institutioner omkring kunstnerisk udsmykning
    • samarbejde om udvikling af kunst for børn.

    Eksempler på nye kunstprojekter

    • Nyt gavlværk på Adm. Vest (maj 2024)

     

    Rådgivning i forbindelse med nybyggeri/renoveringer

    • Daginstitutionen Lysholt, Ikast

    • Bøgildlund, Ikast

    • Bording Skole, Bording
    • Skovhuset, Nørre Snede
    • Engesvang Børnehus, Engesvang

    • Nordre Skole og SFO, Ikast

    • Artium Skole- og Kulturhus, Brande

    • Garland, Ikast

    • Tandklinikken, Ikast