Gå til hovedindhold

Kommunens organisering

Ikast-Brande Kommune består af tre direktørområder med tilhørende stabe og fagområder. På siden her kan du se den overordnede organisatoriske opbygning, samt orientere dig i mere detaljerede organisations oversigter. Derudover findes en kort beskrivelse af områdernes opgavevaretagelse. Du finder en samlet fil med kommunens organisationsdiagrammer til sidst på siden.

Digital kontakt logo
  • Læs op

Indhold

    Børn- og Fællesskabsområdet

    Området består af fire afdelinger og et fællessekretariat, som understøtter afdelingerne på tværs. Området varetager opgaver vedrørende sårbare børn og familier, børns sundhed samt daginstitutioner og skoler. Ud over områderne nævnt ovenfor varetager vicekommunaldirektør Rasmus Byskov-Nielsen også opgaver inden for kultur og fritidsområdet, ligesom han har ansvaret for tværgående opgaver og borgersager på tværs.

    Kontakt Børn- og Fællesskabsområdet: 
    Tlf.: 99 60 54 03
    Mail: borneogundervisning@ikast-brande.dk

    Familiehuset, Sundhedsplejen, Socialfaglige medarbejdere, Familierådgivningen, PPR og Tandplejen.

    Chef for Børne- og Familieafdelingen
    Anton Rasmussen
    Tlf.: 99 60 55 01
    Mail: anras@ikast-brande.dk

    Find rådgivning og støtte til familier her.  Find børn og unges sundhed og trivsel her.

    Dagplejen, kommunens daginstitutioner og USFO'er.

    Chef for Fællessekretariatet og Dagtilbud:
    Merete Villsen 
    Tlf.: 99 60 54 41 eller 23 83 01 95
    Mail: mevil@ikast-brande.dk

    Find daginstitutioner her. Find dagplejen her.

    Kommunens skoler med tilhørende SFO, 10. klasseskolen (IUC) og ungdomsskolen.

    Chef for Skoleafdelingen:
    Thomas Garsdal
    Tlf.: 20 90 59 04
    Mail: thgar@ikast-brande.dk

    Find skoletilbud og SFO her.

    Fritidsområdet, kultur- og biblioteksområdet, Ikast-Brande Musikskole og Ikast Svømmecenter.

    Fritidsområdet:
    Lone Jager Neldeberg
    Tlf.: 99 60 41 52 eller 51 39 85 90
    Mail: lonel@ikast-brande.dk

    Kultur- og Biblioteksleder: 
    Martin Lundsgaard-Leth
    Tlf. 51 39 85 84 
    Mail: malun@ikast-brande.dk

    Svømmecenterleder:
    Jesper Harder 
    Tlf. 99 60 51 01
    Mail: svommecenter@ikast-brande.dk eller jesha@ikast-brande.dk

    Leder af musikskolen: 
    Simon Lindegaard 
    Tlf.: 99 60 51 11 
    Mail: silin@ikast-brande.dk

    Arbejdsmarkeds-, Sundheds- og Omsorgsområdet

    Området består af tre afdelinger og en fagstab. De tre afdelinger varetager opgaver indenfor arbejdsmarked, borgerservice, sundhed, ældre, psykiatri og handicap. Direktørstillingen er i øjeblikket vakant, der forventes ansættelse 1. november 2022. Indtil da varetager kommunaldirektør Flemming Storgaard direktøransvaret for Sundheds- og ældreafdelingen, mens vicekommunaldirektør varetager direktøransvaret for Psykiatri- og handicapafdelingen samt Arbejdsmarkedsafdelingen og Borgerservice.

    Chef for Psykiatri- og Handicapafdelingen:
    Ulla Wernberg-Møller
    Tlf.: 29 13 16 17 
    Mail: ullwern@ikast-brande.dk

    Psykiatri- og Handicapafdelingen består af en stab med udviklingsfunktioner samt administrative funktioner. Den centrale stab arbejder tæt sammen med den decentrale del af organisationen som rummer Myndighed, Socialpsykiatrisk Center Nord og Startboliger, Skovparken, Lundgården/Regnbuen og Bofællesskaber, STU og Garland, Center for Rusmiddelbehandling, Socialpsykiatrisk Center Syd, Brande Åcenter og Bøgehusene.

    Her kan du se Psykiatri- og Handicapafdelingens organisationsdiagram
    Se oversigt over kommunens tilbud og institutioner på psykiatri- og handicapområdet her. 

    Chef for Sundheds- og Ældreafdelingen:
    Kirsten Vinther Kofod Løgsted
    Tlf.: 99 60 31 51
    Mail: kirlgst@ikast-brande.dk

    Sundheds- og Ældreafdelingen består af en stab med udviklingsfunktioner samt administrative funktioner. Den centrale stab arbejder tæt sammen med den decentrale del af organisationen som rummer plejecentre, hjemmeplejen, sygeplejen, træningsområdet, myndighed og hjælpemidler, rehabiliteringscenter, akutteam, madjyden samt sundhedsfremme og forebyggelse.

    Find oplysninger om ældreområdet her.  Find oplysninger om sundhedsområdet her. 

    Borgerservice og ydelse, beskæftigelse og integration, sygefravær og jobfastholdelse, job og virksomhedsservice, unge og uddannelse.

    Chef for Arbejdsmarkedsafdelingen og Borgerservice: 
    Charlotte Gye Sørensen
    Tlf.: 99 60 42 01
    Mail: chars@ikast-brande.dk

    Find borgerservice og ydelse her. Find jobcentret her. 

    Teknik- og Stabsområdet

    Teknik- og Stabsområdet består af en række organisations- og fagstabe samt Teknik og Miljøafdelingen. Organisationsstabene servicerer hele kommunen, hvormed deres opgaver går på tværs af direktionsområderne. Direktør for hele området er Kenneth Jensen.

    Økonomi- og Personaleafdelingen består af:

    • Økonomi: der har et overordnet ansvar for kommunens økonomi, regnskab og budget. Økonomi har desuden økonomikonsulenter, der servicerer de enkelte arbejdssteder. Økonomi har desuden ansvaret for forsikringer samt risicianalyser.
    • Løn og Personale: der har ansvaret for løn til alle ansatte i organisationen. Der er desuden lønkonsulenter, der varetager forhandlinger og overenskomster. Afdelingen er opdelt i to lønteam og et personaleteam.
    • Indkøb: der laver udbud og indgår indkøbsaftaler for hele kommunen, samt drifter kommunens e-handelssystem.
    • Service: der rummer kantine og serviceafdelingen (for administrationsbygningen).

    Rengøring er udliciteret til et privat firma.

    Chef for Økonomi- og Personaleafdelingen:
    Sanne Hjort
    Tlf.: 99 60 41 02 
    Mail: sahjo@ikast-brande.dk

    Den centrale IT-afdeling er placeret på Ikast-Brande Rådhus og servicerer hele organisationen Ikast-Brande Kommune.

    Afdelingen er delt i to teams, Teknisk team og Support teamet, som har et meget tæt samarbejde.

    IT-afdelingens hovedopgaver er at sikre:

    • udvikling, drift og vedligeholdelse af IT-infrastrukturen og IT-arkitekturen,
    • udvikling, drift og vedligeholdelse af IT-sikkerhedspolitik, herunder Databeskyttelsesforordningen og informationssikkerhed,
    • udvikling, drift og vedligeholdelse af IP-telefoni, softphone, virtuel mødeaktivitet, mobileenheder,
    • administration og drift af systemporteføljen i Ikast-Brande Kommune,
    • yde support til hele organisationen via Helpdesk.

    Derudover har afdelingen en rådgivende funktion for organisationen og deltager ofte i undersøgelse af og implementeringen af digitaliseringsprojekter.

    IT- og digitaliseringschef 
    Jette Skott Kristensen
    Tlf.: 99 60 40 58 eller 21 69 50 01 
    Mail: it-afdelingen@ikast-brande.dk

    Erhvervs- og Fritidsafdelingen er en fagstab under Teknik- og Stabsdirektøren. Enheden ledes af en chef og en teamleder.

    Erhvervs- og Fritidsafdelingen er med til at sikre vækst og udvikling gennem bl.a. en aktiv bosætningsindsats, en målrettet erhvervsindsats og servicering af fritidsområdet. Afdelingen rummer desuden stabsfunktioner som sekretariatsbetjening af Byråd, borgmester, nævn, direktion og chefgruppe, samarbejdsudvalg samt tværgående HR- og udviklingsopgaver.

    Chef for Erhvervs- og Fritidsafdelingen:
    Lone Jager Neldeberg
    Tlf.: 99 60 41 52 eller 51 39 85 90
    Mail: lonel@ikast-brande.dk

    Teknik og Miljø er organiseret med tre sektioner inden for henholdsvis Miljø- og Byggeri, Vej og Natur og Affald og Ejendom. Disse sektioner er yderligere opdelt i faglige grupper, med hver deres hovedopgaver. Teknik- og Miljø indeholder ydermere en tværgående Teknisk Stab samt en tværgående gruppe for Plan og Udvikling. Under Teknik og Miljø findes ydermere kommunens Entreprenørafdeling.

    Chef for Teknik- og Miljø:
    Jesper Hahn-Pedersen
    Tlf.: 99 60 33 31 
    Mail: teknikogmiljoomraade@ikast-brande.dk  eller jehah@ikast-brande.dk

    Find oplysninger om Teknik- og Miljøområdet her. 

    Find kontaktoplysninger mv. på direktørerne på siden Direktionen

    Her finder du Ikast-Brande Kommunes organisationsdiagrammer