Hvordan behandles en henvendelse
Når du henvender dig til Center for Rådgivning og Myndighed Social vil den første kontakt være til vores koordinatorer.
En henvendelse kan føre til råd og vejledning eller til en ansøgning om specifik støtte.
Når du henvender dig til Center for Rådgivning og Myndighed Social vil den første kontakt være til vores koordinatorer. En henvendelse kan føre til råd og vejledning eller til en ansøgning om specifik støtte.
Afdelingens koordinator vil i samarbejde med dig, se helhedsorienteret på din situation, samt spørge ind til dine ressourcer og udfordringer, for at kunne afdække et eventuelt støttebehov. Herefter vil koordinatoren yde råd og vejledning om relevante tilbud i det åbne regi, og eventuelle ansøgninger om støtte igangsættes.
Såfremt henvendelsen drejer sig ansøgninger til andre områder, så vil koordinatoren henvise dig til den rette afdeling og ved behov være behjælpelig med at etablerer kontakten hertil.
Hvis der efter din henvendelse oprettes en ansøgning om støtte, vil du efterfølgende blive kontaktet af en afdelingens rådgivere.
I forbindelse med sagsbehandlingen, foretager rådgiveren i samarbejde med dig en udredning af dit funktionsniveau. Her kan det være relevant at inddrage pårørende, samarbejdspartnere mv.
Vi anvender Voksenudredningsmetoden (VUM).
Metoden er udviklet af Socialstyrelsen, og har til formål at afdække hvilke ressourcer og udfordringer, du som borger har.
VUM afdækker 11 forskellige temaer, som kan ses nedenfor i skemaet.
På baggrund af den udarbejdende udredning, bliver der truffet afgørelse om hvorvidt du kan omfattes af målgruppen og tilbydes en indsats.
Sagsbehandlingstiderne er vejledende, og regnes fra tiden for modtagelse af ansøgning, til der foreligger afgørelse i sagen.
Serviceloven | |||
Beskrivelse | Bestemmelse | Frist | Bemærkning |
VISO-forløb | § 13, stk. 2 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Gruppebaseret hjælp og støtte | § 82a | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Individuel tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte | § 82b | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Afløsning og aflastning | § 84, stk. 1 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Socialpædagogisk støtte | § 85 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Borgerstyret personlig assistance | § 96 | 12 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Ledsagerordning | § 97 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Kontaktperson for døvblinde | § 98 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Merudgiftsydelse | § 100 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Tilbud af behandlingsmæssig karakter | § 102 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Beskyttet beskæftigelse | § 103 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Aktivitets- og samværstilbud | § 104 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Midlertidig botilbud | § 107 | 12 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Længerevarende botilbud | § 108 | 12 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Støtte til individuel befordring | § 117 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Kompenserende specialundervisning for voksne | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Sagsbehandlingstiderne er vejledende, og regnes fra tiden for modtagelse af ansøgning, til der foreligger afgørelse i sagen.
Almenboligloven | |||
Beskrivelse | Bestemmelse | Frist | Bemærkning |
Visitation af botilbud | 12 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Center for Rådgivning og Myndighed Social
Tel: 99603180
Telefontid alle hverdage fra 09.00 – 13.00
Mail: socialmyndighedkoordinator@ikast-brande.dk
Adresse: Sjællandsgade 6, 7430 Ikast