Om Center for Rådgivning og Myndighed Social
Center for Rådgivning og Myndighed Social`s kerneopgave er at rådgive, vejlede og behandle ansøgninger om støtteforanstaltninger til voksne efter servicelovens paragraffer.
Center for Rådgivning og Myndighed Social`s kerneopgave er at rådgive, vejlede og behandle ansøgninger om støtteforanstaltninger til voksne efter servicelovens paragraffer.
Målet er at hjælpe borgere med fysiske elle psykiske funktionsnedsættelser eller særlige sociale problemer.
Når du henvender dig til Center for Rådgivning og Myndighed Social vil den første kontakt være til vores koordinator.
Afdelingens koordinator vil, i samarbejde med dig, se helhedsorienteret på din situation og spørge ind til dine ressourcer og udfordringer med henblik på at kunne afdække et eventuelt støttebehov. Herefter vil koordinator yde råd og vejledning om relevante tilbud i det åbne regi, og eventuelle ansøgninger om støtte igangsættes.
Såfremt din henvendelse drejer sig ansøgninger til andre områder, henviser koordinator dig til den rette afdeling og vil, ved behov herfor, være behjælpelig med at etablerer kontakten dertil.
Hvis en ansøgning oprettes.
Hvis der efter din henvendelse oprettes en ansøgning om støtte, vil du efterfølgende blive kontaktet af en af afdelingens rådgivere.
I forbindelse med sagsbehandlingen foretager rådgiver, i samarbejde med dig, en udredning af dit funktionsniveau. Her kan det være relevant også at inddrage pårørende, samarbejdspartnere mv.
Vi anvender Voksenudredningsmetoden (VUM).
Metoden er udviklet af Socialstyrelsen, og har til formål at afdække hvilke ressourcer og udfordringer du som borger har.
VUM afdækker i alt 11 forskellige temaer, se modellen nedenfor:
På baggrund af den udarbejdede en udredning, træffes der afgørelse om hvorvidt du er omfattet af målgruppen for den indsats der ansøges om.
Sagsbehandlingstiderne er vejledende, og regnes fra tiden for modtagelse af ansøgning, til der foreligger afgørelse i sagen.
Beskrivelse | Bestemmelse | Frist | Afdeling |
VISO-forløb | § 13, stk. 2 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Gruppebaseret hjælp og støtte | § 82a | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Individuel tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte | § 82b | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Afløsning og aflastning | § 84, stk. 1 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Socialpædagogisk støtte | § 85 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Borgerstyret personlig assistance | § 96 | 16 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Ledsagerordning | § 97 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Kontaktperson for døvblinde | § 98 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Merudgiftsydelse | § 100 | 12 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Tilbud af behandlingsmæssig karakter | § 102 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Beskyttet beskæftigelse | § 103 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Aktivitets- og samværstilbud | § 104 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Midlertidig botilbud | § 107 | 16 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Længerevarende botilbud | § 108 | 16 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Støtte til individuel befordring | § 117 | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Kompenserende specialundervisning for voksne | 8 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Sagsbehandlingstiderne er vejledende, og regnes fra tiden for modtagelse af ansøgning, til der foreligger afgørelse i sagen.
Beskrivelse | Bestemmelse | Frist | Bemærkning |
Visitation af botilbud | 12 uger | Center for Rådgivning og Myndighed |
Center for Rådgivning og Myndighed Social
Tel: 99603180
Telefontid alle hverdage:
Kl. 9.00 – 13.00
Mail: socialmyndighedkoordinator@ikast-brande.dk
Adresse:
Sjællandsgade 6
7430 Ikast
Centerleder, Center for Rådgivning og Myndighed Social
Lisbet Hedegaard
Tlf.: 99603181
Mail: lihni@Ikast-Brande.dk