Lev livet med smerter i ryg/nakke

Har du smerter i lænd, ryg eller nakke? Ønsker du hjælp til at lære at leve med de udfordringer, som smerten ofte fører med sig? Så er dette måske et forløb for dig.

Mennesker der står på toppen af en bakke

Forløbet henvender sig til borgere over 18 år med kroniske smerter i lænderyg og nakke, der har brug for viden og støtte til at ændre vaner og blive bedre til at håndtere hverdagen med kroniske smerter, og som har brug for støtte til at komme i gang med motion.

Du skal være færdigudredt på sygehuset.

Du skal være motiveret for at arbejde med dig selv og for at deltage aktivt i både undervisningen og motionen.

Du skal kunne tale og forstå dansk.

Forløbet foregår over 10 uger og indledes med en individuel samtale, hvor forventninger og individuelle mål med kurset afklares.

Forløbet indeholder:

2 mødegange om ugen med undervisning, motion og socialt samvær.
    Undervisningen foregår 1 gang ugentligt á 1½ - 2 timers varighed.
    Motionen foregår 2 gange ugentligt á 1 times varighed og vil foregå i hhv. træningslokale og varmtvandsbassin.
    Der er max 14 deltagere på holdet.
    Opfølgning efter 3 og 12 måneder.

Der er forløbsstart ca. 2 gange om året. Forløbene foregår i Ikast.

Forløbet udbydes af Ikast-Brande Kommune og varetages af følgende faggrupper: Fysioterapeut, ergoterapeut, sygeplejerske og diætist samt en erfaren patient, der kender til livet med smerter i lænderyg-nakke.

Du kan henvises af egen læge, kommune eller fra sygehus-/hospitalsafdeling. Du kan også selv henvende dig direkte.