Forretningsorden og styrelsesvedtægt
Her finder du Ikast-Brande Kommunes Forretningsorden og Styrelsesvedtægt
Link til Ikast-Brande Kommunes forretningsorden
Nuværende styrelsesvedtægt er vedtaget på byrådsmøder den 12. september 2022 (1. behandling) og den 10. oktober (2. behandling).
Styrelsesvedtægten tager udgangspunkt i, at der er én viceborgmester i stedet for tidligere 1. og 2. viceborgmester. Følgende stående udvalg er nedsat:
1. Klima-, Natur- og Bæredygtighedsudvalg
2. Udviklings- og Erhvervsudvalg
3. Børne-, Kultur- og Fritidsudvalg
4. Arbejdsmarked-, Psykiatri- og Handicapudvalg
5. Sundheds- og Ældreudvalg
Byrådsmedlemmerne har visse rettigheder efter lovgivningen. En række af disse rettigheder indebærer, at administrationen skal tilvejebringe materiale eller oplysninger til eller i øvrigt betjene et medlem, der benytter sig af rettigheden, i det omfang det er nødvendigt for, at medlemmet kan udøve sin ret efter lovgivningen.
Læs her om arbejdsgange for administrationens betjening af byrådet
Hvis en borger henvender sig direkte til et byrådsmedlem, er det op til medlemmet at beslutte, om vedkommende selv ønsker at besvare henvendelsen personligt, eller om henvendelsen skal behandles på ordinær vis i administrationen - eller eventuelt i byrådet.
Læs her om arbejdsgange for håndtering af borgerhenvendelser til byrådsmedlemmer
Efter styrelseslovens § 11 kan et byrådsmedlem indbringe ethvert spørgsmål om kommunens anliggender for byrådet og fremsætte forslag til beslutninger herom.
Efter styrelseslovens § 9 har ethvert byrådsmedlem som led i varetagelsen af sit hverv, sagsindsigt i enhver sag i kommunen.