Struktur- og Udviklingsplan - Psykiatri og Handicap
Struktur- og Udviklingsplan for Psykiatri og Handicap området

Indledning
- Struktur- og Udviklingsplanen er en retningsgivende og handleanvisende helhedsplan
for arbejdet i de kommende år. Planen er bundet op på et fælles værdisæt for området. - Struktur- og Udviklingsplanen har til formål at skabe en bæredygtig udvikling og drift
af Psykiatri- og Handicapområdet. - Struktur- og Udviklingsplanen bygger på Vision for Ikast-Brande Kommune
2018-2025 og Strategi for Psykiatri- og Handicapområdet 2019-2022.
Baggrund
Psykiatri- og Handicapområdet i Ikast-Brande Kommune er anerkendt som en fagligt
kompetent og økonomisk ansvarlig aktør på det specialiserede socialområde. Mange års
professionaliseret tilgang til faglig udvikling og stabil drift har givet Ikast-Brande Kommune
en anerkendt status som attraktiv sælger- og køberkommune, og både borgere og
det Sociale Tilsyn, samt samarbejdspartnere er overordnet godt tilfredse med indsatserne.
Med en række nye udfordringer, og demografiske bevægelser, er det nu blevet nødvendigt
at sætte en ny retning for området i de kommende år. Struktur- og Udviklingsplanen sætter
retningen for, hvordan vi fastholder og udvikler den fagligt høje standard, og fastholder
en stærk position både for kommunens egne borgere, borgere fra andre kommuner og for
vores samarbejdspartnere. Vi bygger med andre ord videre på et stærkt fundament!
De bagvedliggende årsager til, at det er nødvendigt, at lave en Struktur- og Udviklingsplan
er en kombination af kendte udfordringer og udfordringer, der venter i fremtiden:
- Borgere med handicap og psykiske lidelser har i stigende grad behov for en koordineret
indsats på tværs af en række områder og sektorer. Dette har øget den organisatoriske
kompleksitet på området. Der har derudover været en stigning i antallet af dyre
enkeltsager, hvor et helt særligt tilbud er nødvendigt for den enkelte handicappede. - Det er i stigende grad blevet tydeligt, at områdets organisering skal være mere
bæredygtig. Det er blevet økonomisk og fagligt svært at holde den ønskede kvalitet i
små enheder, samtidig med at den ledelsesmæssige struktur giver svære forudsætninger
for etablering af et godt arbejdsmiljø og et miljø med faglig udvikling og gode
rekrutteringsmuligheder. - Ændret incitament (bl.a. som følge af udligningsreform og ændrede refusionsregler)
til at sende borgere uden for bopælskommune kan medføre fald i køb fra andre
kommuner og får en direkte konsekvens for bloktilskuddet, når vi selv sender egne
borgere ud af kommunen. - Den demografiske udvikling for borgere i kommunen nødvendiggør en ændret tilgang
og nye kompetencer. - Den regionale psykiatriske behandling udvikler sig mod kortere indlæggelser og
udpræget brug af ambulant behandling, hvor kommunen derfor skal kunne håndtere
flere og mere komplekse opgaver omkring den psykisk syge borger i samarbejdet
mellem region, almen praksis og borgerens netværk. - Der er behov for flere tværgående indsatser, i takt med at borgernes behov forandrer
sig. Dette gør sig gældende både ift. den sundhedsfaglige indsats, indsatsen i overgangene
mellem børn og voksne med behov for en specialiseret indsats og hos de
borgere, hvis behov går på tværs af Psykiatri og Handicap, samt ældre borgere med
stigende behov for pleje frem for pædagogiske indsatser. - Der er en bekymrende og uforholdsmæssig stigning i antallet af børn og unge med
psykisk sårbarhed på landsplan, men også specifikt for Ikast-Brande Kommune. - Frit valg og højere forventninger om individuelle løsninger stiller krav til en fleksibel
organisation.
Ud over disse eksterne udfordringer, er der en række interne udfordringer, som har stor
betydning for driften af tilbuddene:
- Personalegennemstrømningen er høj på flere institutioner.
- Sårbare enheder og forældede bygninger.
- Rekrutteringsudfordringer på visse tilbud og for visse faggrupper – en udfordring, der
kun ser ud til at blive større. - Sygefraværet er for højt og dermed større anvendelse af vikarer. Det udfordrer den
sammenhængende og stabile indsats i borgerforløbene. - Økonomisk ubalance på flere tilbud.