Regnskab 2023
Her kan du se kommunens godkendte regnskab.
Kommunens årsregnskab for 2023 blev godkendt af byrådet den 24. juni 2024 og bygger på de obligatoriske oversigter og redegørelser, der skal aflægges i overensstemmelse med Lov om kommuners styrelse og reglerne fra Social- og Indenrigsministeriet.
Årsberetning og regnskab er delt i 2 bøger og kan hentes her:
- Bog 1 indeholder Årsberetning, oversigter og regnskabsbemærkninger.
- Hent bogen som pdf fil (4,4 MB)
- Bog 2 indeholder regnskabsspecifikationen.
- Hent bogen som pdf fil (2,0 MB)
REGNSKABSRESULTATET 2023
Regnskabsresultatet for den ordinære drift viser i 2023 et overskud på 94,5 mio.kr. I det
korrigerede budget var der regnet med et underskud på 64,3 mio.kr., mens det oprindelige budget
viste et overskud på 92 mio.kr. Resultatet viser, at regnskabet for den ordinære drift er 2,5 mio.kr.
bedre end det oprindelige budget. Overskuddet fremkommer ved ekstra tilskud fra staten ved
midtvejsregulering samt mindre driftsudgifter end oprindeligt budgetteret på Udviklings- og
Erhvervsudvalget samt Økonomi- og Planudvalget. Mindreudgifterne mere end opvejer større
udgifter end oprindeligt budgetteret på Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget, Arbejdsmarked-,
Psykiatri- og Handicapudvalget, Sundheds- og Ældreudvalget, Klima-, Natur- og
Bæredygtighedsudvalget, samt renter.
Når forskellen mellem det faktiske regnskabsresultat og det korrigerede budget på den ordinære
drift er på 158,8 mio. kr., skyldes det hovedsageligt mindreudgifter, der overføres til næste år på
165,1 mio. kr.
Der er på de ordinære driftsudgifter et merforbrug i forhold til det oprindelige budget på 46,7 mio.
kr., hvilket svarer til en afvigelse på 1,7 %. Merforbruget skal ses i sammenhæng med, at der
løbende over året, tilføres, generelt på alle områder, overførsler i forbindelse med budgetopfølgningerne.
Driftsresultatet viser at der, på trods af et fortsat højt inflationsniveau, har været en fornuftig
styring af driften, hvor årets resultat er bedre end forventet, både i forhold til oprindeligt og
korrigeret budget.
I forhold til sidste år, er der sket et mindre fald i driftsoverførslerne. Der søges overført 165,1 mio.
kr. i år mod 167,1 mio. kr. sidste år. Det vil sige, at der samlet set, er nedsparet 2 mio. kr. i
forhold til tidligere år.
Årsagen til det mindre fald i overførsler skyldes hovedsageligt et fald i driftsoverførslen for Børne-,
Kultur- og Fritidsudvalget på 2,3 mio. kr. samt et fald i driftsoverførslen for Arbejdsmarked-,
Psykiatri- og Handicapudvalget på 2,2 mio. kr., som modsvares af en meropsparing på 1,5 mio. kr.
for Økonomi- og Planudvalget.
For Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget skyldes nedsparingen hovedsageligt, at skoler og SFO’er har
brugt af deres opsparede midler. Nedsparingen på Arbejdsmarked-, Psykiatri- og Handicapudvalget
skyldes hovedsageligt stigende udgifter til især forsorgshjem, botilbud, BPA-ordninger, bostøtte i
andre kommuner samt specialtandplejen. Der er tale om stigning i antal borgere, men også i kompleksiteten af deres sager.
For Økonomi- og Planudvalget skyldes den øgede opsparing primært periodeforskydning i de
almindelige driftsudgifter.
Der er i forbindelse med den politiske behandling af den samlede regnskabssag udarbejdet et
særskilt notat med specifikation af og forklaring på overførslerne.
Overførslerne på finansiering er på 46,6 mio. kr. og skyldes primært overførsel af 13,8 mio. kr.
vedrørende Landsbyggefonden, pulje til arbejdsskader på 26,7 mio. kr. samt midler til elektronisk
arkiv på 5,3 mio. kr.
I det oprindelige budget blev der afsat 50 mio.kr. til anlæg på det skattefinansierede område. Der
er afholdt anlægsudgifter for 99,5 mio.kr., hvilket svarer til en stigning på 99 %. Som følge heraf
falder anlægsoverførslerne i forhold til sidste år. På det skattefinansierede område inkl.
jordforsyningen overføres der 33,3 mio. kr. Faldet udgør i alt 60,8 mio. kr.
Jordforsyningens regnskab viser et overskud på i alt 6,7 mio. kr., hvor der oprindeligt var
budgetteret med et overskud på 0,5 mio. kr. Resultatet i år afspejler en forsigtig fremgang i
boligmarkedet i forhold til sidste år.
Samlet set betyder ovennævnte, at det skattefinansierede område i 2023, ender med et mindre
overskud på 1,7 mio. kr. Det oprindelige budget viste et overskud på 42,6 mio. kr. Afvigelsen i
forhold til det oprindelige budget er på i alt 40,8 mio. kr., hvilket hovedsageligt skyldes stigningen i
anlægsforbruget.
Regnskab 2023 for forsyningsvirksomhederne viser et overskud på 10,6 mio. kr., hvor det
oprindelige budget viste et overskud på 3,2 mio. kr. Overskuddet skyldes primært mindreforbrug
på kommunens genbrugspladser, hvor der har været mindre aktivitet, samt faldende
affaldsmængder.
Samlet set viser årets resultat et overskud på 12,3 mio. kr., hvilket er bedre end forventet i forhold
til korrigeret budget, men 33,4 mio. kr. under oprindeligt budget. Resultatet må betegnes som
tilfredsstillende set i lyset af de øgede anlægsinvesteringer.
Kommunen har optaget lån i 2023 for 52,5 mio. kr. på baggrund af lånerammen for 2022. Lån
hertil er optaget på baggrund af udgifter til nybyg af ældreboliger, indefrosne ejendomsskatter og
generelt til udgifter inden for lånerammen, herunder affaldsordninger, byfornyelse og
energibesparende foranstaltninger. Afdrag på eksisterende lån beløber sig til 76,8 mio. kr.