Ledig og ikke i a-kasse

Hvis du ikke er medlem af en a-kasse, kan du søge hjælp hos kommunen, hvis du ikke kan forsørge dig selv og din familie. Er du under 30 år og ikke har en uddannelse, skal du i stedet søge om uddannelseshjælp.

Computer, pen og papir
  • Læs op

Indhold

Hvis du er under 30 år med uddannelse, og ikke er medlem af en a-kasse kan du søge om kontanthjælp.

Sådan gør du:

• Den første dag, du er ledig, skal du møde op i jobcentret og melde dig ledig.

• Når du er registreret som ledig, vil du blive indkaldt til en visitationssamtale med en beskæftigelsesrådgiver inden for den første uge. Visitationssamtalen kan have en varighed på 1 time.
      Husk at medbringe dit MitID.

• Til visitationssamtalen vurderer jobcentret i en samtale med dig om du er jobparat eller aktivitetsparat.

Vil du vide mere om kontanthjælp kan du læse mere her.

Hvis du er under 30 år uden uddannelse, kan du søge om uddannelseshjælp. Hvis du er stoppet efter folkeskolen eller gymnasiet, er du i kategorien "uden uddannelse".

Sådan gør du:

• Den første dag du er ledig, skal du møde op i jobcentret og melde dig ledig.

• Når du er registeret som ledig, vil du blive indkaldt til en visitationssamtale med en beskæftigelsesrådgiver inden for den første uge. Visitationssamtalen kan have en varighed på 1 time.
      Husk at medbringe dit MitID.

• Til visitationssamtalen vurderer jobcentret i en samtale med dig om du er åbenlyst uddannelsesparat, uddannelsesparat eller aktivitetsparat.

Vil du læse mere om uddannelseshjælp når du er under 30 år og uden uddannelse, kan du læse mere her.

Sådan gør du:

• Den første dag, du er ledig, skal du møde op i jobcentret og melde dig ledig.

• Når du er registreret som ledig, vil du blive indkaldt til en visitationssamtale med en beskæftigelsesrådgiver inden for den første uge. Visitationssamtalen kan have en varighed på 1-2 timer.
      Husk at medbringe MitID.

• Til visitationssamtalen vurderer jobcentret i en samtale med dig om du er jobparat eller aktivitetsparat. Herefter skal du forvente, at du hurtigst muligt kommer i gang med et forløb og en efterfølgende virksomhedspraktik.

• Jobcentret vil løbende følge op på din jobsøgning, da det er vigtigt, at du søger bredt, intensivt og realistisk.
    • Inden du søger uddannelseshjælp, kan du i linket herunder beregne hvor få timers arbejde du skal have, før du tjener ligeså meget, som hvis du søgte uddannelseshjælp. Du vil se, at det altid kan betale sig at arbejde.

• Beregn din uddannelseshjælp:

Klik her!

Beregneren er udlånt af Vejle Kommune.

• Ansøg om uddannelseshjælp på borger.dk, når du er under 30 år og ikke har en uddannelse.

• Hvis du ansøger digitalt, skal du fortsat henvende dig i Jobcentret fysisk eller via telefon på tlf. nr. 9960 4200
    • Inden du søger kontanthjælp, kan du i linket beregne hvor få timers arbejde du skal have, før du tjener ligeså meget, som hvis du søgte kontanthjælp. Du vil se, at det altid kan betale sig at arbejde.

• Beregn din kontanthjælp:

Klik her!

Beregneren er udlånt af Vejle Kommune.

• Ansøg om kontanthjælp på borger.dk.
    • Når du søger om kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, skal du sikre dig, at du har en Nemkonto, et MitID og et skattekort. En Nemkonto får du oprettet ved at henvende dig til din bank. Bestil MitD her. Der kan ikke ske en udbetaling, inden du har det på plads.

• Hvis der sker ændringer i dine forhold, der har betydning for din sag, har du pligt til at oplyse Borgerservice. Det gælder eksempelvis, hvis du får en anden form for indtægt.

• Hvis du flytter til en anden kommune, mens du er på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, er det vigtigt, at du straks husker at give den nye kommune besked om flytningen. Det er din nye kommune, der skal udbetale ydelsen for hele den måned, hvori flytningen finder sted.

• Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse udbetales bagud den sidste bankdag i hver måned.

• Hvis du undlader at overholde aftaler, du har indgået med jobcentret, eller hvis du undlader at oplyse om ændringer, der har betydning for din ret til forsørgelse, har kommunen mulighed for at sanktionere ved at trække i din ydelse. Sanktioner kan forekomme når du udebliver fra en samtale eller afviser et rimeligt tilbud om uddannelse

Hvis du er ledig og tilmeldt jobcentret er det vigtigt, at du læser dine pligter for den målgruppe du hører til. Pjecen omhandler dine pligter som ydelsesmodtager.

Vejledning om rådighed og sanktion