Gå til hovedindhold

Om Jobcentret Ikast-Brande

Jobcentret er den fælles indgang til beskæftigelsessystemet for alle borgere og virksomheder i Ikast-Brande Kommune.

Jobcenter Ikast-Brande logo

Indhold

    Kaj Raunsbæk
    Tlf. 9960 3962
    Mob. 2090 5943
    karau@ikast-brande.dk

    Maria Ganc
    Tlf. 9960 3979
    Mob. 2939 8646
    magan@ikast-brande.dk

    Pil Hibiscus
    Tlf. 9960 3966
    Mob. 5149 1094
    pilhibi@ikast-brande.dk

    Rekruttering af arbejdskraft:
    HOTLINE tlf. nr. 9960 3939
    Mellem kl. 08.00.-16.00

    Mail til Virksomhedsservice:
    sikkerpost.jobcenter@ikast-brande.dk
     
    Virksomhedskontakt:
    Job- og virksomhedskonsulenterne kan træffes telefonisk
    Mandag-onsdag: kl. 08.00-16.00
    Torsdag: kl. 08.00-17.00
    Fredag: kl. 08.00-13.00

    Beskeder på telefonsvarer vil blive besvaret samme dag.

    Postadresse:
    Ikast-Brande Kommune
    Rådhusstrædet 6
    7430 Ikast
    Tlf.: 9960 4200

    Vi opdaterer løbende nyheder om, hvad der foregår i Jobcenter Ikast-Brande.
    Få nyheder om:

    • Ledige stillinger
    • Jobcenter Ikast-Brande
    • Jobboxen

    Hvis du ønsker at følge med, kan du finde os her.

    Det inkluderende arbejdsmarked er et fælles ansvar.
    Der er højt til loftet på mange virksomheder i Ikast-Brande Kommune. Næsten halvdelen af virksomhederne samarbejder med kommunen om virksomhedspraktikker, løntilskud, voksenlærlinge, fleksjob, småjobs, fastholdelse af sygemeldte medarbejdere m.v.

    Det er dog kommunens ambition at få udvidet kredsen af samarbejdsvirksomheder og at få endnu mere fokus på det inkluderende arbejdsmarked, hvor alle ledige borgere får mulighed for at bidrage med det de kan ved at indgå i arbejdsstyrken i eksempelvis deltidsstillinger.

    Det skal kunne betale sig for virksomhederne
    Erfaringer har vist, at virksomhederne ofte kan rekruttere gode og loyale medarbejdere blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. I samarbejdet mellem virksomheder og kommunen skabes gode løsninger, så virksomhederne opnår balance på både den sociale og den økonomiske bundlinje.
    Begge parter skal være villige til at investere ressourcer i samarbejdet, for at det i den sidste ende skal blive en gevinst for alle. Udgangspunktet for et godt samarbejde må være, at virksomhederne skal betale for den arbejdsværdi de får, mens kommunen kompenserer for resten.

    Plads til alle på arbejdsmarkedet
    For de fleste borgere er det vigtigt at have et job, tjene egne penge, være en del af og bidrage til et arbejdsfællesskab.
    Desværre har rigtig mange borgere længe været uden for arbejdsstyrken, og de har behov for hjælp til igen at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er på virksomhederne arbejdspladserne er, men det er ofte nødvendigt med virksomhedspraktik, løntilskud eller særligt tilrettelagt indslusningsforløb, før det rigtige match mellem borger og virksomhed er blevet skabt.
    For at borgerne skal bevare motivationen undervejs i et optræningsforløb, så er det vigtigt, at de har en sikker tro på, at der et job til dem efterfølgende, såfremt de opnår nødvendige kompetencer.
    Det er der gode erfaringer med i forbindelse med ansættelser i småjobs, hvor praktiktimer konverteres til løntimer i takt med, at en borger i et forløb bliver mere effektiv og dermed værdiskabende.

    Byrådets Vision er at styrke den tværgående indsats, for borgere, der er længst fra arbejdsmarkedet. Dette arbejdes ud fra at indgå i sociale partnerskaber med virksomheder og arbejdsmarkeds parter. Derfor arbejder Ikast-Brande Kommune med det setup, at der skal være et arbejdsmarked med plads til alle.

    Alle kommuner skal hvert år udarbejde en beskæftigelsesplan.

    • En beskæftigelsesplan indeholder beskrivelser om, hvordan et jobcenter vil tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen i det kommende år.
    • Arbejdsmarkedsudvalget i Ikast-Brande Kommune bliver løbende opdateret i forhold til om målene bliver opfyldt.
    • Hvis du ønsker at læse Beskæftigelsesplanerne, kan du kontakte Jobcentret. 
    • En resultatrevision er et styringsredskab, der giver et indblik over beskæftigelsesindsatsen i jobcentret.
    • Jobcentret skal hvert år udarbejde en resultatvision, og viser blandt andet resultater og effekter for forskellige ydelsesgrupper.
    • Hvis du ønsker at læse jobcentrets resultatsrevisioner, kan du kontakte Jobcentret.