Gå til hovedindhold

Familiehuset

Familiehuset laver familiebehandling, rådgivningsforløb, praktisk og pædagogisk støtte og meget andet.

  • Læs op

Indhold

    Hvad er Familiehuset?

    Familiehuset er et af Ikast-Brande Kommunes gratis tilbud til familier, som på en eller anden måde har det svært og har brug for hjælp. Vi hjælper familier med at få det bedre. Der kommer mange forskellige familier i Familiehuset, og samarbejdet handler om om at få børnene og hele familien til at trives bedre.

    I Familiehuset arbejder vi blandt andet med, når:

    - der er mange konflikter derhjemme
    - forældre synes det er svært at opdrage deres børn
    - et barn har det dårligt med sig selv eller ikke trives i skolen
    - forældre oplever udfordringer i parforholdet
    - det er svært at få hverdagen til at hænge sammen pga. manglende overskud
    - der er sygdom eller dødsfald i familien

    Vi har mange forskellige ydelser, og gør os umage med at tilpasse vores tilbud til den enkelte familie.

    Hvordan kommer du i Familiehuset?

    For at få hjælp fra Familiehuset, skal du først kontakte Forebyggelse Børn og Unge.

    Hvordan arbejder vi i Familiehuset?

    I Familiehuset har vi forskellige måder at hjælpe familier på. Vi samarbejder med familien om at planlægge et forløb, så det passer til familiens situation.

    I Familiehuset tilbyder vi "Familierettet støtte" som kan indeholde bl.a. følgende ydelser:

    • Rådgivningsforløb
    • Familiebehandling
    • Praktisk Pædagogisk Støtte i hjemmet (PPS)
    • Støttekontaktpersonsopgaver (SKP)
    • Spædbørnsindsats
    • Neurofeedback
    • De Utrolige År (DUÅ)
    • Theraplay
    • Harrild Hede (ud i naturen)

    Derudover udarbejder Familiehuset:

    • Samspilsundersøgelser
    • Psykologiske undersøgelser

    Kontaktoplysninger

    Familiehusets medarbejdere

    Aileen Harris - Tlf: 24764170  Mail: aijeh@ikast-brande.dk

    Anita Hove-Olesen - Tlf: 25546154 Mail: anhov@ikast-brande.dk

    Bente Thomsen - Tlf: 30764897 Mail: betho@ikast-brande.dk

    Bodil Korshøj - Tlf: 20905999 Mail: bokor@ikast-brande.dk

    Charlotte Nygaard Troelsen - Tlf: 20693840 Mail: chtro@ikast-brande.dk

    Ditte Lolk Koschnick - Tlf: 30670448 Mail: dikos@ikast-brande.dk

    Gitte Meyhoff Nybo - Tlf: 24767354 Mail: gimny@ikast-brande.dk

    Hanne Nielsen - Tlf: 21545086 Mail: havni@ikast-brande.dk

    Henriette Dahl - Tlf: 21329911 Mail: hentdah@ikast-brande.dk 

    Inger From - Tlf: 99604385 Mail: ifrom@ikast-brande.dk

    Jane Døfler-Brun - Tlf: 22249587 Mail: janndof@ikast-brande.dk

    Karin Larsen - Tlf: 21544736 Mail: ktlar@ikast-brande.dk

    Lea Mellor - Tlf: 30764894 Mail: leame@ikast-brande.dk

    Lene Eis Jensen - Tlf: 60292368 Mail: leisj@ikast-brande.dk

    Liza Overgaard - Tlf: 30939013 Mail: luove@ikast-brande.dk

    Mark Goldsmith - Tlf: 99604394 Mail: magol@ikast-brande.dk

    Marie Bek - Tlf: 24998875 Mail: ingmbek@ikast-brande.dk

    Ole Rye Christensen - Tlf: 26251287 Mail: olrye@ikast-brande.dk

    Per Boll Jørgensen - Tlf: 20551965 Mail: pebjo@ikast-brande.dk

    Pernille Rense - Tlf: 20649684 Mail: perrens@ikast-brande.dk

    Rikke Bitsch - Tlf.: 20660791 Mail: ribic@ikast-brande.dk

    Rikke Schmidt Larsen - Tlf: 24765341 Mail: risch@ikast-brande.dk

    Sahra Ovesen - Tlf: 24767351 Mail: sasov@ikast-brande.dk

    Søren Hansen - Tlf: 51491043 Mail: sohan@ikast-brande.dk

    Søren Madsen - Tlf: 20694615 Mail: somad@ikast-brande.dk

    Torben Bach Andersen - Tlf: 20185708 Mail: toban@ikast-brande.dk

    Tove Snedker - Tlf: 30682233 Mail: tosne@ikast-brande.dk

    Ulla Jensen - Tlf: 21329830 Mail: uljen@ikast-brande.dk

    Ulla Nørgaard - Tlf: 30939004 Mail: ulnor@ikast-brande.dk

    Metoder

    Individuel terapi

    Individuel terapi har fokus på den enkelte. Her kommer man alene til samtaler og arbejder på at skabe forandring i sit liv. Der findes forskellige typer af individuel terapi, som alle hver især indeholder forskellige metoder og teknikker. I Familiehuset bygger den individuelle terapi på narrative og systemiske principper. Det vil sige, at man sammen kigger på de sammenhænge som det enkelte individ indgår i: Sammen undersøges og understøttes alle de intentioner og handlinger, som individet selv ønsker at leve sit liv efter.

    Hvad kan metoden anvendes til?

    Individuel terapi anvendes til at skabe forandringer og nye handlemønstre i de sammenhænge man indgår i, og det liv, man lever. Individuel terapi anvendes i alle de tilfælde, hvor det vurderes konstruktivt at have samtalerummet for sig selv.

    Hvordan anvendes metoden?

    Individuel terapi har bl.a. sine styrker ved at give god plads til den enkelte så denne kan blive undersøgende på egne valg, styrker, og ressourcer - på den måde kan ens dominerende historie "genforfattes".

    Familieterapi

    Familieterapi har fokus på hele familien og bruges til at skabe forandring i familiens dynamikker og mønstre. Der findes forskellige typer familieterapi, som alle hver især indeholder forskellige metoder og teknikker. I Familiehuset bygger familieterapien på narrative og systemiske principper. Det vil sige, at man her kigger på familien som et "system", der har sine mønstre, vaner og strukturer - og alle familiemedlemmer har deres intentioner, motiver samt forståelser af sig selv, hinanden og verden. Sammen med familien arbejder man på at justere dette "system", så familiemedlemmerne kommer i bedre trivsel.

    Hvad kan metoden anvendes til?

    Familieterapi anvendes til at skabe forandringer i familier som oplever sig fastlåst, og på en eller anden måde ikke oplever at familien fungerer som den skal. Familieterapi anvendes i alle de tilfælde, hvor det vurderes konstruktivt at inddrage alle de mennesker, som lever sammen i en familie. Ofte er det sådan, at når én person i familien er særligt ramt, kan alle i familien også på en eller anden måde blive berørt.

    Hvordan anvendes metoden?

    Familieterapi anvendes ved at inddrage hele familien i samtalerne og på den måde få alle ressourcer og forskelligheder frem og i spil. Når alle i familien kommer med deres syn og perspektiver på det, der opleves problematisk, kan misforståelser og konflikter ofte nedbringes. I forlængelse af dette, og som kontrast, kan der opstå der sammenhold og et fælles ønske om at skabe noget andet og bedre.

    Når der er mindre børn i familien, kan det være gavnligt med familieøvelser og lege med hele familien. Her kan alle familien få nye indsigter samtidig med, at de laver noget rart sammen.

    Ofte kombineres familieterapi med netværksmøder. Formålet er at give plads til de mennesker og ressourcer, som er omkring en familie.

    De Utrolige År

    De Utrolige År Basic førskolebørn er et tilbud til forældre, som har børn mellem 3 og 6 år med begyndende eller alvorlige adfærdsvanskeligheder.

    Kurset kan fremme forældrenes kompetencer, så der eksempelvis kan blive et større fokus på ros og positiv problemløsning i samspillet med barnet. De Utrolige År er manualbaseret og er udarbejdet over en lang årrække.

    De Utrolige År er baseret på anvendt adfærdsanalyse, udviklingspsykologi, social læringsteori og viden om gruppeprocesser. Metoden er oprindelig amerikansk.

    Rammer

    I De Utrolige År mødes man i en gruppe på mellem 10-14 personer. Kurset er planlagt til ca. 20 mødegange. Man mødes én dag pr uge og mødes hver gang i Familiehusets lokaler.

    • Der foregår typisk med fællesspisning kl. 17.00 og efterfølgende forældregruppe fra kl. 17.30-19.30.
    • Forældrene bliver telefonisk kontaktet en gang om ugen af gruppelederen mellem 2 sessioner.
    • På selve forældrekurset deltager kun forældrene og 2 gruppeledere.
    • Er man alene forældre, opfordres til at få en støtteperson med fra netværket.
    • Der er mulighed for pasning af børnene i andre lokaler i Familiehuset.

    Forældrekurset kan støtte forældre i at udvikle grundlæggende kompetencer og nye samspilsmønstre. Programmet er praktisk orienteret med brug af videoklip, diskussioner, udveksling af principper og hjemmeopgaver. Der anvendes gruppesamtaler og diskussioner som redskab foruden små rollespil. Forældrene laver individuelle mål i forhold til fokusbarnet.

    Formål

    At forældre opnår styrkelse af deres forældrekompetencer for derigennem at forebygge og reducere barnets adfærdsvanskeligheder. Gennem leg, nærvær, anerkendelse, ros, motivation, belønning af barnets positive adfærd, faste rammer og tydelige grænser arbejdes der med at styrke det positivt samspil mellem forældre og barn og adfærdsproblemerne reduceres.

    Theraplay

    Theraplay er en terapiform for børn og deres forældre/omsorgspersoner, som involverer både forældre og børn. Der benyttes en aktiv intensiv interaktion, som giver barnet mulighed for at overvinde de vanskeligheder, som kan opstå ved alvorlig tilknytningsforstyrrelse og autisme. Theraplay anvendes til børn helt op til 18 år, men metoden vurderes mest effektiv for børn mellem 1½ og 12 år.

    Rammer:

    Theraplay-sessioner vil finde sted i Familiehusets lokaler, og oftest vil der være én aftale ugentligt. Fra start til slut er der ca. 26 sessioner.

    Alle sessioner bliver optaget på video og gennemgået med forældre/omsorgspersoner. Gennem bevidste og organiserede tumlelege, berøring og glædesfuldt samspil forsøger terapeuten på en omsorgsfuld og insisterende måde at etablere en positiv kontakt til barnet. Stille og roligt bliver forælder/omsorgsperson koblet på, hvorved tilknytningen styrkes, barnet føler sig taget af og oplever sig elsket. Legene i Theraplay er tilrettelagt ud fra barnets følelsesmæssige udviklingsniveau snarere end ud fra barnets faktiske alder.

    Formål:

    • At barnet får genoprettet følelsesmæssige erfaringer og dermed nye muligheder for en bedre tilknytning.
    • At barnet får styrket sin tilknytning, selvværd og tillid til andre igennem glædesfyldt engagement.
    • Får fokus på fire essentielle kvaliteter i relationen mellem barnet og den voksne: struktur, omsorg, engagement og udfordring.
    • Skaber en aktiv og empatisk forbindelse mellem barn og forældre/omsorgspersoner.
    • At barnet får et positivt selvbillede og udvikler selvværd, som betyder, at det kan indgå i relationer, som er positive og givende.

    Marte Meo

    Marte Meo er en videobaseret metode, der bygger på principperne for udviklingsstøttende kommunikation. Tilbuddet er til de familier, der har børn i alderen 0-18 år. Det foregår igennem videooptagelser af helt almindelige dagligdags samspilssituationer, som analyseres med fokus på de ressourcer, der er hos forældre.

    Hvad kan metoden anvendes til?

    Metoden anvendes i Familiehusets lokaler og i familiens hjem.

    Optagelserne tager udgangspunkt i en konkret problemstilling eller spørgsmål som familien har i forhold til deres barn.

    For at afdække ressourcerne i familien vil der som opstart af forløbet blive optaget en struktureret (bleskift, et måltid) og en ustruktureret (fri leg på gulvet) situation. De to optagelser bliver analyseret og ud fra dette vurderes hvilket arbejdspunkt, der vil være mest nærliggende at starte med.

    Typisk vil terapeuten og familien i starten af forløbet mødes hver uge med én optagelse og en tilbagemelding. Senere vil der gå 14 dage inden næste optagelse, den mellemliggende periode anvendes til at øve det aktuelle arbejdspunkt.

    Som udgangspunkt er det den ene forældre, der bliver optaget i samspil med barnet. Ved tilbagemeldingerne er det erfaringsmæssigt meget givende at begge forældre deltager.

    Hvordan anvendes metoden?

    Metoden anvendes således at forældrene bliver mere bevidste om, hvordan de kommunikerer med deres barn på en udviklingsstøttende og anerkendende måde.

    Formålet er at Marte Meo er, at metoden medvirker til, at der kan være med til at danne en sund tilknytning mellem forældre og barn samt optimere det udviklingsstøttende og anerkendende samspil, som har vital betydning for barnets selvværd, selvstændighed, socialitet og læringslyst.

    Anvendelse af video

    I Familiehuset anvender vi ofte video i vores arbejde med familierne. Det gør vi med det formål at udvikle vores professionelle praksis. Nogle gange er det kun terapeuten selv som optages og er i centrum, og andre gange optages alle personer i rummet.

    Familien bliver altid spurgt om tilladelse til at optage dem, og vi optager kun, hvis familien er indforstået med det og skriver under på en tilladelse. Optagelserne opbevares fortroligt og bliver slettet, når familien stopper i Familiehuset.

    Det er altid i orden at sige nej til at blive optaget på video.

    iKomet

    iKomet er et online forældrekursus

    Hvem kan have gavn af iKomet?

    • Familier med et højt konfliktniveau
    • Forældre der oplever at komme til at skælde for meget ud
    • Forældre der føler sig usikre i forældrerollen
    • Børn der har et voldsomt temperament
    • Børn med begyndende vanskeligheder indenfor uro, opmærksomhed, sociale kompetencer og selvregulering
    • Forældre med interesse for positiv opdragelse

    Hvad kræver det af familierne at deltage?

    • 1,5 time til at gennemgå hvert enkelt afsnit (8 i alt)
    • Lyst til at afprøve og øve strategierne mellem hvert oplæg
    • En investering af tid og energi, samt en portion selvdisciplin

    Hvad tilbyder vi?

    • Gratis mulighed for at deltage for alle børnefamilier i Ikast-Brande Kommune.
    • Adgang til oplæg med undervisning og video.
    • En struktureret vej til positivt familiesamspil.
    • Online skriftligt kontakt med en ITerapeut fra Familiehuset (en gang om ugen)

    Tilmeldning:

    Det er gratis at deltage.

    Du tilmelder dig ved at skrive til iKometterapeut Ulla Nørgaard på  ulnor@ikast-brande.dk

    Her bedes du oplyse navn og mailadresse, efterfølgende vil du modtage yderligere information og tilmeldingsbrev.

    Hvis du gerne vil vide mere om forældres erfaringer med iKomet kan du finde det via nedenstående links

    Link til

    Forældre der fortæller om iKomet:

    https://vimeo.com/273120635

    Ydelser

    Rådgivningsforløb

    Rådgivningsforløb er et tilbud til familier eller familiemedlemmer, der oplever konkrete udfordringer og problemstillinger i familielivet eller det sociale liv.

    I samtalerne er der fokus på fremadrettede løsningsorienterede handlemuligheder for de enkelte familiemedlemmer, så der kan skabes forandring og øget trivsel i familien.

    I rådgivningsforløb er det muligt at arbejde med temaer som f.eks. opdragelse, uoverensstemmelser mellem forældre og barnet eller den unge, konflikter omkring skilsmisse eller usikkerhed overfor de roller, der er i alle familier.

    Efter henvisningen til Familiehuset er sket, kontaktes familien af en terapeut fra Familiehuset, og der laves en aftale for første samtale.

    Rammer

    Et rådgivningsforløb er på op til 8 samtaler. Samtalerne tager udgangspunkt i de aktuelle udfordringer i familien.

    Der er mulighed for at være anonym ved de 3 første samtaler. Er der behov og ønske om samtaler ud over disse, skal man oplyse cpr nummer, så der kan laves et kort journalnotat efter rådgivningsforløbet er afsluttet.

    Indholdet af samtalerne og hvor ofte samtalerne ligger, aftales individuelt med familien. Nogle familier kommer ugentligt, mens andre kommer med to eller flere ugers mellemrum. Alt efter familiens problemstillinger vil Familiehusets terapeut have forslag til, hvad der vil være godt for den enkelte familie.

    Formål

    I rådgivningsforløb kan man som forældre, ung eller samlet familie få familieorienterede råd og vejledning til at håndtere konkrete udfordringer i familielivet. I samtalerne støttes den enkelte til selv at finde løsningsmuligheder i forhold til de udfordringer, de står i.

    Rådgivningen kan være med til at øge hensigtsmæssige samspilsformer i familien og mindske konfliktniveauet.

    Ligeledes er det i rådgivningsforløbet muligt at blive informeret over de andre tilbud, der er i Familiehuset, og som måtte være aktuelle for den enkelte familie.

    Familieforløb

    Et familieforløb i Familiehuset tilbydes til forældre, børn eller unge, hvor det af en socialrådgiver vurderes, at der er behov for hjælp til de udfordringer, familien står i.

    I samtalerne arbejdes der med at få indsigt i egne mønstre, oplevelser og relationer. Forælderen, barnet eller den unge undersøger sammen med terapeuten de problemstillinger, som det enkelte familiemedlem og familien står over for, og der arbejdes med at skabe de forandringer, som giver nye og konstruktive handlemuligheder og som kan give mere hensigtsmæssige samspilsformer og øge den samlede trivsel i familien.

    Rammer

    Et familieforløb bevilges af Familierådgivningen i henhold til servicelovens § 52.3.3 til familier med børn og unge, der har behov for særlig støtte.

    Forløbet er ikke som ved rådgivningsforløb rammesat til et vist antal samtaler, men vil blive tilpasset den enkeltes behov.

    Familiesamtaler kan kombineres med individuelle samtaler sideløbende med at hele familien modtager samtaler i familiehuset.

    Samtalerne foregår som udgangspunkt i Familiehuset.

    Det aftales i det enkelte tilfælde, hvor ofte familiesamtalerne skal foregå. Et forløb vil ofte være med en til to ugentlige samtaler i begyndelsen af forløbet, senere med længere intervaller mellem samtalerne.

    Formål

    Familiesamtaler gives for at støtte familier med børn og unge i at skabe et familieliv uden omfattende konflikter og problematikker.

    Dette er med til at sikre, at børn og forældre får muligheden for at udvikle sig og trives i familien.

    Når familien arbejder målrettet og konstruktivt med mønstre og udfordringer vil det ofte være muligt at skabe forandring i de negative samspil, som kan opleves i en familie.

    Praktisk, Pædagogisk Støtte i hjemmet

    Ydelsen adskiller sig på væsentlige punkter fra andre af Familiehusets ydelser, ved at bygge på det princip,at forandringer skabes gennem handlig og gennem praktisk ændring af familiens struktur. Familier som kan profiterer gennem samtale, rådgivning og terapi tilbydes ikke praktisk pædagogisk støtte i hjemmet, men derimod et rådgivningsforløb eller et familieforløb. 

    Ofte er der tale om familier:

    • Hvor der er komplicerede og omfattende problematikker, som har eksisteret i årevis.
    • Der har modtaget adskillelige tilbud under servicelovens § 52, uden at dette har kunnet mindske problematikkerne.
    • Hvor det har vist sig utilstrækkeligt at opnå de nødvendige forandringer gennem samtaleterapi - herunder familieterapi, parterapi, individuel terapi, samt rådgivning eller vejledning.
    • Som vurderes at kunne profitere tilfredsstillende af tilbuddet, når indsatsen er praktisk, pædagogisk støtte frem for en mere verbal og mental proces.

    Rammer

    I familiernes hjem. Som udgangspunkt bevilger familiens socialrådgiver et konkret timetal, der vurderes at være passende for indsatsen i familien. Dette timetal kan justeres op og ned i dialog med familien efterhånden som samarbejdet foregår.

    Så vidt muligt deltager alle familiens medlemmer. Som udgangspunkt deltager en voksen sammen med mindst et barn.

    Familiens socialrådgiver inviterer familien til et opfølgningsmøde efter 3 måneder og hvis forløbet fortsættes næste gang efter 6 måneder. På opfølgningsmøderne deltager foruden familiens socialrådgiver samt forældrene også den PPS-medarbejder fra Familiehuset, der har samarbejdet med familien. I nogle tilfælde deltager endvidere en koordinator fra Familiehuset.

    Ved forløb som ønskes forlænget

    Hvis familien og familiens socialrådgiver ønsker at forlænge forløbet er proceduren følgende:

    1. Familiens socialrådgiver sender hurtigst muligt en revideret handleplan pr. mail til Familiehusets koordinator af PPS foranstaltningerne.
    2. Sagen tages på teammøde i Familiehuset inden den endelige beslutning om at fortsætte forløbet vedtages. Den pågældende PPS-medarbejder har ikke kompetence til at godkende forlængelser uden at sagen har været på teammøde i Familiehuset.
    3. Hvis det vurderes på teammødet, at sagen ikke bør forsætte eller det vurderes, at der bør ske yderligere justeringer i indsatsen, informeres familiens socialrådgiver om dette indenfor meget kort tid - oftest indenfor 5 hverdage. Hvis socialrådgiveren ikke hører om sagen inden for max 10 hverdage forsættes forløbet i den form som det ønskes af familien og familiens socialrådgiver.

    Familiens socialrådgiver kan i nogle tilfælde bede Familiehuset om en statusrapport på samarbejdet med familien, men som udgangspunkt laves der ikke statusrapporter.

    Formål

    Den problemstilling eller opgave, som skal forsøges løst i familien, er altid defineret som en praktisk, pædagogisk støttende indsats. Det betyder i praksis, at den medarbejder, der skal arbejde i og med familien, gør det ud fra det pædagogiske princip om "at gøre noget sammen med den anden". Som udgangspunkt indebærer det, at der kontinuerligt arbejdes på, at der på et tidspunkt skal "holdes op med at gøre noget sammen men den anden". På den måde bevares synet på, at forældrene skal finde eller genfinde autonomien i deres forældreskab, således, at de i tilstrækkelig grad kan sørge for barnets/ børnenes trivsel og alderssvarende udvikling.