Mistanke om demens

Har du mistanke om demens hos dig selv, en pårørende eller en bekendt, kan du her på siden læse mere om, hvad demens er.

Indhold

    Hvad er demens?

    Demens er betegnelsen for en tilstand, hvor de mentale færdigheder bliver svækket, herunder hukommelse, tænkning, overblik, planlægning og dømmekraft. Demens er en følgevirkning af en alvorlig sygdom i hjernen, hvor kognitive funktioner svækkes og nervecellerne i hjernen går til grunde. Demens er en kronisk fremadskridende sygdom, hvor personen gradvist mister evnen til at tage vare på egne forhold og interesser. Årsagen til demens kan skyldes op imod 200 forskellige sygdomme, hvoraf Alzheimers sygdom dækker ca. 60%.

    Du kan læse mere omkring demens i:

    Nationalt Videnscenter for Demens fakta-ark

    Hvem får demens?

    I Danmark lever 70.000-85.000 mennesker med en demenssygdom og der er ca. 8.000 nye tilfælde af demenssygdomme hvert år.

    Risikoen for at få en demenssygdom stiger med alderen, men det er en myte, at en demenssygdom er en naturlig følge af alderdom. Tilgengæld ved man i dag, at rygning, forhøjet blodtryk og type2 diabtes er risikofaktorer for demens.

    Du kan læse mere omkring demens i:

    Nationalt Videnscenter for Demens fakta-ark

    Symptomer og tegn på demens

    Her kan du læse Alzhimerforeningens 10 typiske tegn på demens:

    1. Svækket hukommelse

    • Det er normalt at glemme en aftale eller en besked for senere at komme i tanke om det..
    • Det er derimod ikke normalt at glemme, hvor man er på vej hen eller hvem, man lige har talt med

    2. Besvær med at udføre velkendte opgaver

    • Det er normalt at glemme at tænde for kaffemaskine, når man vil lave kaffe.
    • Det er derimod ikke normalt at sætte termokanden på gasblusset eller kogepladen.

    3. Problemer med sproget

    • Det er normalt at have problemer med at finde det rigtige ord ind imellem.
    • Det er derimod ikke normalt helt at glemme enkelte ord, for så at erstatte dem med andre ord, der ikke giver mening.

    4. Manglende orientering i tid og sted

    • Det er normalt at tage fejl af datoen eller ikke at kunne finde vej på nye steder.
    • Det er derimod ikke normalt at bytte rundt på døgnets timer eller at fare vild i et område, man kender.

    5. Dårlig eller nedsat dømmekraft

    • Det er normalt at man ikke får taget regntøjet med - trods optræk til regn.
    • Det er derimod ikke normalt at glemme, det er vinter og tage sommertøj på udendørs.

    6. Problemer med at tænke abstrakt

    • Det er normalt at have problemer med at forstå meningen med et ordsprog.
    • Det er derimod  ikke normalt at tage ordsproget helt bogstaveligt.

    7. Ting forkerte steder

    • Det er normalt at glemme, hvor man har lagt sine nøgler eller briller.
    • Det er derimod ikke normalt at lægge strygejernet i fryseren eller flæskestegen i kommodeskuffen

    8. Forandringer i humør og adfærd

    • Det er normalt at blive ked af det og have en rigtig dårlig dag.
    • Det er derimod ikke normalt at have humørsvingninger, der tilsyneladende opstår uden grund fra det ene øjeblik til det andet.

    9. Ændringer i personligheden

    • Det er normalt at holdninger og synspunkter kan ændres med årene.
    • Det er derimod ikke normalt at personen ændrer sig drastisk og fx hurtigere bliver forvirret, mistænksom eller vred.

    10. Mangel på initiativ

    • Det er normalt at man kan have en dag, hvor man ikke kan tage sig sammen til noget.
    • Det er derimod ikke normalt at være passiv hele tiden, og have brug for stikord, opmuntring og støtte til at komme i gang.

    Oplever du ét af de 10 tegn på demens hos dig selv eller en pårørende, er det ikke ensbetydende med, at man er ved at få en demenssygdom. Men bliver nogle af tegnene mere tydeligere og opstår hyppigere skal du kontakte egen læge.

    Nationalt Videnscenter for Demens har udarbejdet en husketest, der kan give dig et fingrepeg om, hvordan din hukommelse har det. Tag testen her

    Forebyggelse

    Din livsstil og dit generelle helbred har en sammenhæng med risikoen for at udvikle demens - også flere årtier før de første symptomer på demens dukker op. Selv det bedste helbred eller den sundeste livsstil er dog ingen garanti for ikke at udvikle demens.

    Men med simple livsstils-ændringer kan du få indflydelse på din risiko for at udvikle demens sent i livet, råder Videnscenter for demens, der har disse 5 gode råd:

    • Hold hjernen aktiv - lær nyt og hold dig i gang hele livet
    • Vær social - dyrk oplevelser og gode grin med venner og familie
    • Bevæg dig - motion er sjovt og godt for både hjernen og vægten
    • Drop tobakken, drik mindre alkohol og spis sundt
    • Kontrollér blodsukker, kolesteroltal og blodtryk
    Har du stadig mistanke om demens - hvad gør jeg nu?

    Har du mistanke omkring at du, en pårørende eller bekendt har demens skal du kontakte egen læge, for at få stillet en diagnose.

    Har du nogle uafklaret spørgsmål kan du også kontakte:

    Har du yderligere spørgsmål, kan du kontakte:

    Demenskonsulent Tina Lundsgaard-Leth
    Tlf.: 9960 3155
    Mobil: 2284 7944
    Mail: tinlu@ikast-brande.dk