Folkeregistret
Her kan du finde information om folkeregister-registrering - f.eks. adresseændring, ind- og udrejse, bopælsattest mv.
Når du flytter til Danmark fra udlandet, skal du henvende dig personligt til folkeregistret i den kommune du flytter til. For at kunne blive registret, skal du have en bolig eller et fast opholdssted.
Hvis du ikke er dansk eller nordisk statsborger, skal du have en opholdstilladelse for at blive registreret i Danmark. Opholdstilladelsen fås ved Udlændingestyrelsen eller SIRI. Læs mere om opholdstilladelse her.
Du skal også medbringe dit pas.
Hvis du indrejser i forbindelse med dit arbejde og skal bopælregistreres i Ikast-Brande Kommune, kan du benytte vores Fast Track ordning. Det kræver at, du har bestilt tid til dit personlige fremmøde på rådhuset.
Din eventuelt medflyttende familie kan du også bestille tid til. Der skal bestilles én tid til hver person, der indrejser.
Du bestiller tid til indrejse her.
Du skal medbringe følgende:
- Opholdstilladelse
- Pas
- Lejekontrakt eller anden bekræftelse fra udlejer på indflytning
- Vielsesattest - hvis relevant
- Fødselsattest på indrejsende børn
- Arbejdskontrakt - hvis relevant
Hvis du vil have straks udstedt et MitID, kan du læse, hvad du skal medbringe her.
Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid meldes som en fraflytning.
Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder, og den hidtige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende, efter anmodning, ret til at forblive registreret med bopæl der.
Når du melder flytning ud af landet skal du gøre det her
Hvis du har brug for dokumentation for din nuværende eller tidligere adresse, eller dokumentation for civilstand, statsborgerskab eller tidligere navne kan du bestille en bopælsattest.
Attesen koster 52,00 kr. og kan bestilles her
Hvis der er tilmeldt en person på din adresse, som ikke bor der, kan du anmode om at få personen slettet fra adressen. Det kan du gøre her
Hvis du har en gyldig lejekontrakt eller et skøde, på den adresse du bor på, kan du anmode om at få fjernet en person, som ikke bor på din adresse.
Din anmodning bliver sendt til Folkeregisteret i Ikast-Brande Kommune. Mens sagen bliver behandlet, vil den person, du vil have fjernet, stadig være registreret på din adresse.
Ved henvendelse til Borgerservice, kan firmaer og private få oplysning om en adresse, mod betaling.
Personen, man ønsker oplysninger om, skal kunne identificeres ved angivelse af dennes navn (nuværende eller tidligere), samt enten fødselsdato, adresse (nuværende eller tidligere) eller eventuelt personnummer.
Oplysningen koster 52 kr., som skal betales sammen med anmodningen eller inden oplysningen gives.
De oplysninger der kan gives er:
- Nuværende navn (medmindre dette er beskyttet)
- Nuværende adresse samt datoen for flytning hertil (medmindre adressen er beskyttet)
- Stilling
- Evt. død, datoen for denne samt daværende adresse
- Evt. forsvinden og datoen herfor
- Evt. udrejse, datoen herfor og evt. ny adresse i udlandet
- Evt. kontaktadresse
- Evt. værgemål efter værgemålslovens §6 og datoen herfor, samt værgens navn og adresse.
Indmeldelse i folkekirken sker normalt i forbindelse med dåb. Udmeldelse sker ved henvendelse til præsten i bopælssognet, som meddeler udmeldelsen til folkeregistret.
Problemer med selvbetjening?
Kontakt Den Digitale Hotline
Tel: 7020 0000
Åbningstider:
Mandag - torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 16.00
Søndag: 16.00 - 20.00
Kontakt Borgerservice
Tel: 9960 4000
Mail: Send sikker mail
Digital post: Send digital post