Gå til hovedindhold

Isenvad

Landsbyside

Indhold

    Isenvad er kommunens største landsby, og byen har en større befolkningstilvækst end kommunen som helhed. Det er en attraktiv og aktiv landsby med kommunal skole og børnehus med børnehave og SFO. Byen ligger i cykelafstand til Ikast og tæt på motorvejen, og er dermed ideelt placeret for pendlere til mange arbejdspladser inden for og uden for kommunen. Byen danner derfor baggrund for mange familiers hverdags- og fritidsliv.

    Landsbyen har et aktivt og rigt foreningsliv og en aktiv FDF-kreds, som tilsammen danner rammen for et landsbyfællesskab som også gør Isenvad attraktiv for indbyggerne og tilflyttere. Det multifunktionelle hus Sentrum, som er byens samlingssted og skolens hal, fungerer sammen med Forsamlingshuset og parken som mødesteder i byen. Her samles byens skolefritidsordning, spejderne og alle sports- og fritidsaktiviteter.

    Nærheden til det omkringliggende landskab og natur er vigtig for byens borgere. Nord for byen ligger Skelhøje Plantage, som er et stort aktiv for landsbyen, og som bruges til gåture og cykling via Hanningvej og mod syd Nørlund Plantage, Gludsted Plantage og Isenbjerg. Derudover giver byskoven, Borgerforeningens naturlegeplads og børne mountainbikeruten nord for byen og skolevænget bynære rekreative kvaliteter.

    Strategiske mål for udviklingen Isenvad er, at:

    • Udnytte eksisterende muligheder inden for landsbyen
    • Udvide landsbyen arealmæssigt

    Vi vil i planlægningen for Isenvad:

    • understøtte en positiv befolkningsudvikling og potentiel udbygning 
      af boligudbuddet inden for landsbyafgrænsningen.
    • sikre, at en fysisk udbygning af landsbyen sker ved at udnytte eksisterende planlægningsmæssige muligheder inden for afgrænsningen ved huludfyldning, afrunding af landsbyen eller anvendelse af uudnyttede arealer
    • sikre, at der inden for landsbyafgrænsningen er areal(er), som kan muliggøre nye boligudstykninger på baggrund af en konkret efterspørgsel og private initiativer.


    Kommunens syv landsbyer har forskellige udviklingspotentialer grundet deres demografiske udvikling, geografiske placering og planlægningsmæssige forhold. Der er derfor opstillet forskellige strategiske mål for hver landsby, som så skal danne grundlag for den fremtidige fysiske udvikling i den enkelte landsby. De strategiske mål for de enkelte landsbyer er baseret på faglige vurderinger og lokalt kendskab, men de har også taget udgangspunkt i dialog med repræsentanter fra landsbyerne og deres lokale input til den fremtidige fysiske udvikling.

    Målene er fastsat ud fra tre overordnede, strategiske mål: 
    "Udnytte", "Omdanne" og/eller "Udvide":

    Ved at "udnytte" eksisterende, planlægningsmæssige muligheder inden for landsbyen, kan der via huludfyldning eller ved anvendelse af uudnyttede arealer etableres enkelte nye boliger og erhverv.

    Ved at "omdanne" eksisterende bygningsmasse, kan der skabes nye muligheder i udtjent, nedslidt og skæmmende byggeri og på arealer, som kan gentænkes til nye boliger eller anvendes til faciliteter som understøtter landsbyfællesskabet.

    Ved at "udvide" landsbyen arealmæssigt kan der skabes grundlag for nye byggemuligheder, som kan understøtte en fremtidig positiv befolkningsudvikling. Gennem mindre udvidelser af landsbyafgrænsningen og efterfølgende lokalplanlægning eller landzonetilladelser skabes mulighed for øget bosætning, på baggrund af en konkret efterspørgsel og private initiativer. 

    Isenvad er en landsby i en flot befolkningsmæssig udvikling. I perioden fra 2015 til 2024 har der været en stigning i indbyggertallet på 15,7 %, svarende til en ændring fra 613 til 709 personer. Det er en markant større befolkningstilvækst end gennemsnittet på knap 6% for resten af kommunen.

    Der har i perioden været et fald på 10% i andelen af børn i før-skole-alderen, men en markant stigning på over 80% i andelen af unge i alderen 16-24 år, sammenlignet med gennemsnittet i resten af kommunen, hvor andelen af unge er faldende med 3,4%. Andelen af unge i Isenvad (10,16%) svarer dog overens med andelen på 9,90% for kommunen som helhed.

    Der er knap 40% flere i alderen mellem 50-64 år, og andelen af seniorer fra 65-74 år er faldet med knap 30%. Modsat resten af kommunen (stigning på 42,5%) er der med ca. 5% kun en lille stigning i andelen af de ældste borgere i alderen fra 75 år og opefter.

    I Isenvad er der en væsentlig større andel af borgere med en erhvervsfaglig uddannelse sammenlignet med resten af kommunen. I perioden fra 2015 til 2024 er der sket en tredobling af unge, som vælger en lang videregående uddannelse. I den 10-årige periode er der sket et markant fald af arbejdsløse og der er i dag flere i beskæftigelse i Isenvad end sammenlignet med resten af Ikast-Brande Kommune. Der er en mindre andel på pension og det hænger nok sammen med den mindre andel af ældre i Isenvad.

     

    Inden for landsbyafgrænsningen i Isenvad er der flere uudnyttede områder, hvor det er muligt at understøtte landsbyens vækst og behov for nye boliger. Der kan udvikles nye boligudstykninger til f.eks. fritliggende parcelhuse (åben-lav) eller sammenhængende rækkehuse, kædehuse eller dobbelthuse (tæt-lav) eller andre alternative boligformer. Nogle af områderne er allerede lokalplanlagt og kan bebygges på baggrund af byggetilladelser, mens andre forudsætter, at der kommuneplanlægges og/eller lokalplanlægges.

    I Kommuneplan 2025 er landsbyafgrænsningen udvidet øst for det rammelagte areal ved Tyvkærvej (i forlængelse af Sandgårdsparken). Udvidelsen giver på langt sigt mulighed for yderligere en etape til boliger. 
    Ved udvikling i landsbyen, skal man være opmærksom på beskyttelsesinteresser, hensyn og udpegninger som kan have betydning. Af væsentlige forhold kan nævnes:

    Vandhåndtering
    Der er grundvands og drikkevandsinteresser i Isenvad, og udvikling skal ske i overensstemmelse med retningslinjer for Grundvand og drikkevandsinteresser (link på hjemmesiden). Ved udvikling i Isenvad skal der tages hensyn til grundvandsforekomster - både ved nye arealudlæg og ved ændret arealanvendelse. Hele landsbyen ligger inden for område med særlige grundvandsinteresser (OSD) og den nordlige del af landsbyen ligger inden for nitratfølsomt indvindingsområde (NFI). Størstedelen af byen er desuden indvindingsopland til Isenvad Vandværk på Engtoften. Omkring vandværkets boringer er udpeget boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).

    Forud for ny lokalplanlægning i Isenvad skal der foreligge en vandhåndteringsplan, som redegør for håndtering af overfladevand, før der kan opføres byggeri og anlægsprojekter i området.

    Kortet nedenfor viser udviklingsmulighederne i Isenvad i overensstemmelse med de strategiske mål om at udnytte eksisterende muligheder og udvide landsbyen arealmæssigt. 


    Tryk på kortet, for at se det i stort format.

    Område ved Fonnesbækvej
    Et privatejet areal, som er lokalplanlagt til boliger i Lokalplan nr. 432. Området kan bebygges med tæt-lave og åben-lave boliger med en bebyggelsesprocent på henholdsvis 30 og 40. Det skønnes, at der tilsammen vil kunne opføres ca. 20 boliger indenfor området, hvis boligtyperne blandes. Bebyggelse i området må maksimalt gives en højde på 8,5 meter.

    Vejadgang til området skal ske fra Fonnesbækvej.

    Området skal seperatkloakeres. Der skal som en del af byggeprojektet laves en dokumenteret plan for, hvordan regnvandet vil blive håndteret.

    Område nord for Anemonevej og Violvej
    Et kommunalt ejet areal, som er lokalplanlagt til offentlige formål i Lokalplan nr. 32. Området har potentiale til boligudvikling, men forudsætter en ændring af kommuneplanens rammer og lokalplanlægning.
    Området ligger inden for skovbyggelinjen og bebyggelse i området forudsætter at der gives dispensation eller en reduktion af skovbyggelinjen. Der skal som udgangspunkt holdes en afstand på 20-25 fra skov til bygninger.

    Ved en udvikling af området skal man være særligt opmærksom på håndtering af overfladevand og drænvand pga. lerlag. Området grænser op til seperatkloakeret opland. Evt. kloakeringsprincip skal afklares i samarbejde med spildevandsselskabet. Indledende vurderinger peger på, at jorden ikke er egnet til nedsivning af overfladevand.

    Vejadgang til området vil som udgangspunkt skulle ske fra Anemonevej. Hele området kan dog ikke vejbetjenes via Anemonevej, da det vil være meget trafik på denne vej. Der kan derfor laves en vej i den sydlige del af området med adgang fra Hanningvej.

    Ved en anvendelse af området til boliger, skal der tages hensyn til nærheden til Isenvadvej og det skal sikres at støjkrav til boliger overholdes, evt. ved afværgeforanstaltninger som støjvolde eller lign.  

    Område vest for Skolevænget og Sandgårdsparken
    Et privatejet areal, som er rammelagt i kommuneplanen til boligformål til åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse med en bebyggelsesprocent på henholdsvis 30 og 40. Udstykning af området forudsætter lokalplanlægning.

    Området ligger inden for skovbyggelinjen og bebyggelse i området forudsætter at der gives dispensation eller en reduktion af skovbyggelinjen. Der skal som udgangspunkt holdes en afstand på 20-25 fra skov til bygninger. 

    Ved en udvikling af området skal man være særligt opmærksom på håndtering af overfladevand. Området ligger inden for separatkloakeret opland. Indledende vurderinger peger på, at der er begrænset plads til nedsivning i jorden.

    Vejadgang til området skal være via Skolevænget. Det vurderes indledningsvist, at der kan etableres en god vejadgang til området, og sikres gode forbindelse mellem boligområdet og skolen.

    Fremtidigt udvidelsesområde mod øst
    Øst for det rammelagte areal ved Skolevænget og Sandgårdsparken er landsbyafgrænsningen udvidet, så der ved planlægning potentielt kan udstykkes til boliger. Det forudsætter en ændring af kommuneplanens rammer og lokalplanlægning. Arealet er privat ejet.

    Området kan tages i brug, når det rammelagte område vest for er udnyttet.

    Området ligger inden for skovbyggelinjen og bebyggelse i området forudsætter at der gives dispensation eller en reduktion af skovbyggelinjen. Der skal som udgangspunkt holdes en afstand på 20-25 fra skov til bygninger. 

    Ved en udvikling af området skal man være særligt opmærksom på håndtering af overfladevand. Området grænser op til seperatkloakeret opland. Evt. kloakeringsprincip skal afklares i samarbejde med spildevandsselskabet. Indledende vurderinger peger på, at jorden ikke er egnet til nedsivning af overfladevand.

    Vejadgang til området skal ske via Tyvkærvej, som er beliggende uden for bygrænsen. Der er ikke etableret faciliteter for lette trafikanter (fortov/cykelsti) på Tyvkærvej. I forbindelse med en potentiel fremtidig planlægning, skal det afklares hvordan det sikres trafiksikkerhedsmæssigt.

    Detailhandel
    Der er mulighed for detailhandel i landsbyen i overensstemmelse med retningslinjer for detailhandel (link på hjemmesiden). Den centrale del af Isenvad ligger inden for udpegningen af et lokalcenter i kommuneplanens detailhandelsstruktur. Et lokalcenter er defineret ved, at det er et område som skal betjene en begrænset del af en by eller en hel landsby - primært med dagligvarer. Derfor retter lokalcentre sig ikke mod et større opland.

    Inden for lokalcenteret i Isenvad som helhed må der opføres eller indrettes dagligvarebutikker og udvalgsvarebutikker med et samlet butiksareal på højst 2.000 m2. Den tilladte størrelse for den enkelte butik må højst være 1.000 m2 for dagligvarer og 500 m2 for udvalgsvarer.