Gå til hovedindhold

Forslag til Kommuneplantillæg nr. 28 og Lokalplan nr. 449 - Teknisk anlæg til bioenergi, Ilskovvej, Det åbne land

Ikast-Brande Kommune offentliggør forslag til et kommuneplantillæg og en lokalplan for et nyt bioenergianlæg nord for Ikast.

12. sep. 2024
  • Læs op

Indhold

    Forslag til Kommuneplantillæg nr. 28 og Lokalplan nr. 449 - Teknisk anlæg til bioenergi, Ilskovvej, Det åbne land

    Den 9. september 2024 godkendte Ikast-Brande Byråd ovenstående planforslag. Planforslagene er offentliggjort den 12. september 2024 sammen med en ledsagende miljørapport, en miljøkonsekvensrapport af det konkrete bioenergianlæg og et udkast til en § 25-tilladelse til at etablere anlægget.

    Du kan finde ovennævnte planforslag og rapporter mm. som pdf-filer nederst på siden under "Dokumenter".

    Du kan indsende bemærkninger, indsigelser eller ændringsforslag til planerne i høringsperioden fra den 12. september 2024 til og med den 26. november 2024. Du kan også indsende bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten og udkastet til § 25-tilladelsen. Se længere nede, hvordan du indsender et høringssvar.

    Baggrund for planerne
    Kommuneplantillæg nr. 28, og Lokalplan nr. 449 er udarbejdet på baggrund af byrådets ønske om at give Ikast Bioenergi mulighed for at etablere et bioenergianlæg samt tilhørende, mindre, tekniske anlæg øst for Ilskovvej. Byrådet ønsker ligeledes at sikre de natur- og miljømæssige interesser omkring planområdet. 

    Bioenergianlægget bliver etableret på et areal, der udgør ca. 16,5 ha. Arealet ligger i det åbne land ved kommunegrænsen i den nordlige del af kommunen, ca. 2,5 km nord for Faurholt. Arealet drives i dag som landbrugsjord.

    Anlæggets beliggenhed bliver central i forhold til leverandører og aftagere af biomassen. Anlægget kan bidrage til at nyttiggøre områdets husdyrgødning, affaldshalm samt øvrige restprodukter fra landbruget til produktion af grøn energi, der kan erstatte fossile brændstoffer. Planerne vil dermed kunne bidrage til at nedbringe udledningen af CO2.

    Biogassen vil blive sendt ud på naturgasnettet. Anlæggets producerede mængde biogas vil forventeligt svare til gasforbruget for ca. 22.500 husstande årligt.

    Planområdet har god adgang til overordnede veje og god afstand til naboer.


    Kom til informationsmøde
    Der afholdes et offentligt informationsmøde

    mandag den 28. oktober kl. 19.00-21.00 
    på Hotel Medi, Rådhusstrædet 8 i Ikast.

    På mødet vil der blive orienteret om planlægningen for området og om de miljøvurderinger, der er udarbejdet. Der bliver desuden mulighed for at stille specifikke, faglige spørgsmål om planlægningen og om relevante emner i miljøvurderingerne. Den viden man får på mødet, vil give et godt grundlag for at kunne indsende et eventuelt høringssvar efterfølgende. 


    Formålet med Kommuneplantillæg nr. 28 er, at udlægge planområdet til teknisk anlæg, herunder biogasanlæg, samt bygninger og tekniske installationer, der har tilknytning til anlægget, f.eks. forsinkelsesbassin til regnvand. Der kan desuden opføres andre tilhørende tekniske anlæg, herunder f.eks. PtX-anlæg, pyrolyseanlæg, anlæg til behandling af græsprotein eller metanisering. Med tillægget bliver det muligt at etablere et biogasanlæg i overensstemmelse med kommuneplanens overordnede retningslinjer for placering af fælles biogasanlæg. Planområdet er ikke udlagt til biogasanlæg i kommuneplanen i dag. Med tillægget bliver den eksisterende spredningsvej for dyr og planter syd for Ruskær Grøft udvidet, så den i alt bliver 25 m bred.

    Tillægget sætter rammerne for lokalplanlægningen.


    Formålet med Lokalplan nr. 449 er, at give mulighed for at etablere et biogasanlæg med de nødvendige bygningsværker, tankanlæg, CO2 anlæg samt et opgraderingsanlæg til at omdanne biogassen til naturgas. Lokalplanen fastsætter bestemmelser for bl.a. bebyggelsens placering, omfang og udformning samt for håndtering af overfladevand samt vejadgang. 

    Desuden sikrer lokalplanen, at biogasanlægget bliver etableret på en sådan måde, at påvirkningen fra anlægget bliver til mindst mulig gene for omgivelserne – både for naboerne og den omgivende natur. Der er bl.a. krav om afskærmende beplantning og jordvold rundt om anlægget. Mellem biogasanlægget og Ruskær Grøft skal der langs vandløbet etableres en faunapassage/spredningsvej med en minimumsbredde på 25 meter.

    Lokalplanområdet bliver opdelt i to delområder. Delområde I må man kun anvende til biogasanlæg med tilhørende bygninger, tanke, siloer, skorstene samt andre bygninger og tekniske anlæg, som er nødvendige for driften. Bygninger, tanke mv. skal placeres inden for tre fastlagte byggefelter, for hvilke der er fastsat maksimale bygningshøjder. I delområde I er der også mulighed for at etablere anlæg til nye teknologier, som f.eks. græsprotein, pyrolyse, metanisering, kraftvarme/motoranlæg mm. samt mulighed for symbiose med PtX-anlæg. Da den konkrete, nye teknologi endnu ikke er besluttet, vil en egentlig etablering af PtX-anlæg eller lignende i delområde I kræve en miljøkonsekvensvurdering af det konkrete anlæg.

    Delområde II må kun anvendes til vejadgang, forsinkelsesbassin, nedsivningsbede, faunapassage, beplantning og jordvolde.

    Miljøvurderinger

    Miljøvurdering af planerne: Forslagene til kommuneplantillæg og lokalplan er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. LBK Nr. 4 af 03/01/2023. Jævnfør loven er planforslagene omfattet af obligatorisk miljøvurderingspligt. Der er derfor gennemført en samlet miljøvurdering af Forslag til Kommuneplantillæg nr. 28 til Kommuneplan 2021-2033 og Forslag til Lokalplan nr. 449. Miljøvurderingen er indarbejdet i en miljørapport, der sammenfatter vurderingerne af, om planforslagene har en sandsynlig, væsentlig indvirkning på miljøet.

    Miljøkonsekvensvurdering af det konkrete bioenergianlæg: I henhold til Lov om Miljøvurdering af Planer og Programmer og konkrete projekter (VVM), skal der også foretages miljøvurdering af visse offentlige og private projekter, der kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet. Bygherre har frivilligt anmodet om, at projektet miljøkonsekvensvurderes til nærmere belysning af projektets påvirkning på miljøet jf. miljøvurderingsloven. Bygherre fremlægger som led i miljøvurderingsprocessen en miljøkonsekvensrapport med tilhørende visualiseringer og andre bilag, som belyser projektets påvirkning af miljøet. Formålet med miljøkonsekvensrapporten er dels, at give offentligheden det bedst mulige grundlag for at forholde sig til projektet, dels at give Kommunen det bedste grundlag for at beslutte, hvorvidt der skal gives § 25-tilladelse (tidl. VVM-tilladelse) til projektets realisering. Miljøkonsekvensrapporten og et udkast til § 25-tilladelse offentliggøres samtidig med forslagene til lokalplanen og kommuneplantillægget samt ledsagende miljørapport. 

    I miljørapporten og miljøkonsekvensrapporten er der især vurderet på planforslagenes mulige påvirkninger i forhold til: Trafiksikkerhed, Risiko for udslip, Grundvand, Støj, Lugt, Natur samt Visuel påvirkning. Der er i den forbindelse bl.a. udarbejdet en trafikanalyse, der viser påvirkningen af de veje, der forventes anvendt til at transportere biomassen.

    De to rapporter er i store træk enslydende, og kan læses uafhængigt af hinanden. 

    På baggrund af miljøvurderingerne er det vurderet, at en realisering af planforslagene og etableringen af det konkrete biogasanlæg ikke vil få væsentlige, negative miljøpåvirkninger, herunder konsekvenser for samfund, befolkning, trafik, miljø, natur og landskabelige værdier.

    Du kan finde planforslagene med ledsagende miljørapport samt miljøkonsekvensrapporten med tilhørende udkast til § 25-tilladelse nederst på siden under "Dokumenter" eller ved at kontakte Teknik og Miljø i Administration Vest i Ikast.

    Hvis du har bemærkninger, indsigelser eller ændringsforslag til planforslagene, eller bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten med tilhørende udkast til § 25-tilladelse kan du indsende et høringssvar til:

    teknikogmiljoomraade@ikast-brande.dk

    Hvis du ikke har mulighed for at sende på e-mail, kan du sende et brev til:

    Ikast-Brande Kommune, Plan og Udvikling, Sjællandsgade 6, 7430 Ikast

    Kommunen skal have modtaget dit høringssvar med bemærkninger mm. senest den 26. november 2024.

    HUSK, at oplyse dit navn og adresse.

    Retsvirkninger

    Retsvirkninger for kommuneplantillægget
    Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Når kommuneplantillægget er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, har Byrådet jf. planlovens § 12, stk. 2 og 3 mulighed for at udstede forbud mod udstyknings- og byggeønsker samt ønsker om at ændre anvendelse.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 2 angår kun byzonearealer. Den giver byrådet mulighed for at modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 3 angår både byzonearealer og sommerhusområder. Bestemmelsen gør det muligt for byrådet at forhindre ny bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, der er i strid med kommuneplanens rammebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen, er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.

    Midlertidige retsvirkninger for lokalplanen
    Ejendomme, der er omfattet af lokalplanforslaget, må ikke blive bebygget eller i øvrigt anvendes på en måde, der skaber risiko for at foregribe den endelige lokalplans indhold. Disse midlertidige retsvirkninger gælder fra lokalplanforslaget er offentliggjort den 12. september 2024 og indtil, lokalplanen er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, dog højst i ét år.

     

    Klagevejledning

    Klage over planforslagene og miljøvurderingen af planerne (miljørapporten) 
    Man kan ikke klage over byrådets godkendelse af planforslagene med ledsagende miljørapport. Man kan først klage, når byrådet har vedtaget planerne endeligt og efterfølgende har offentlig bekendtgjort den endelige vedtagelse af planerne. Så kan man klage til Planklagenævnet, hvis man har retlige spørgsmål jf. Planlovens § 58 stk. 1, nr. 3. Det vil sige, hvis afgørelsen indeholder en fortolkning af planloven eller planprocedurerne. Man kan ikke klage over planernes indhold. Man er klageberettiget, hvis man har retlig interesse i sagens udfald. En klage skal være indgivet inden 4 uger fra datoen for den offentlige bekendtgørelse af de endeligt vedtagne planer på kommunens hjemmeside. 

    En afgørelse efter Miljøvurderingsloven § 10, om at Ikast-Brande kommune skal gennemføre en miljøvurdering af forslaget til kommuneplantillægget, kan påklages til Planklagenævnet efter reglerne i Planloven, jf. miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. Efter Planlovens § 58 stk. 1, nr. 3, kan kun retlige spørgsmål påklages. Miljøvurderingsprocessen anses først for afsluttet og dermed "afgjort", når miljørapporten er afsluttet og den sammenfattende redegørelse er udsendt. Derfor er klagefristen fire uger fra den dag, hvor det endeligt vedtagne kommuneplantillæg og den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen bliver offentliggjort.

    Klage over Miljøkonsekvensvurderingen (miljøkonsekvensrapporten) og §25-tilladelsen
    Du kan endnu ikke klage over bygherrens offentliggjorte miljøkonsekvensrapport eller udkastet til § 25 tilladelsen. Du kan først klage, når Kommunen har truffet afgørelse om at meddele endelig tilladelse til projekter omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering. Det vil sige, at du kan klage, når den endelige § 25 tilladelse er blevet offentliggjort på Kommunens hjemmeside. Klagefristen er så på fire uger. Afgørelsen kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Du kan kun klage over retlige spørgsmål, jf. § 49 stk. 1 i Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter.  

    Ønsker du at klage, så læs mere i klagevejledningen her

    Du skal være opmærksom på, at alle indsendte høringssvar/bemærkninger er omfattet af offentlighedslovens regler. I den forbindelse vil alle indsendte høringssvar inkl. vedhæftede dokumenter indgå i den videre behandling. Det betyder, at navn, adresse og e-mail, som er oplyst i høringssvarene, vil være offentligt tilgængelige, ligesom de pågældende høringssvar.

    Hvis du er omfattet af navne- og adressebeskyttelse og du indsender høringssvar/bemærkninger må du meget gerne gøre os opmærksom på dette. Vi foretager dog en kontrol af registreret navne- og adressebeskyttelse ved modtagelse af høringssvar/bemærkninger. Disse oplysninger bliver i givet fald ikke offentligt tilgængelige.

    Indsendte høringssvar vil også være omfattet af offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt. Høringssvar fra borgere med navne- og adressebeskyttelse vil blive udleveret uden angivelse af navn og adresse.

    Du kan kontakte Ikast-Brande Kommunes databeskyttelsesrådgiver om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen på dbr@ikast-brande.dk

    Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger. På Datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.