Gå til hovedindhold

Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 og Lokalplan nr. 442 - Erhverv, Ringkøbingvej, Pårup

Ikast-Brande Kommune offentliggør forslag til et kommuneplantillæg og en lokalplan for udvidelsen af et erhvervsområde i Pårup.

6. feb. 2025
Afgrænsning af planområdet i Lokalplanforslag nr. 442

Indhold

    Forslag til Kommuneplantillæg nr. 22 og Lokalplan nr. 442 - Erhverv, Ringkøbingvej, Pårup 

    På mødet den 3. februar 2025 godkendte Ikast-Brande Byråd ovenstående planforslag. 

    Planforslagene og den medfølgende miljørapport er offentliggjort den 6. februar 2025.

    Du kan finde planforslagene og miljørapporten som pdf-filer nederst på siden under "Dokumenter".

    Du kan indsende bemærkninger eller ændringsforslag til planforslagene i høringsperioden fra den 6. februar 2025 til og med den 3. april 2025. Se længere nede, hvordan du indsender høringssvar.

    Formålet med kommuneplantillæg nr. 22 er, at skabe plangrundlaget for en udvidelse af erhvervsområdet ved Juuls Vej og Energivej i det vestlige Pårup. Ændringen skal gøre det muligt at lokalplanlægge for et nyt, stort erhvervsareal mellem Ringkøbingvej, Herningmotorvejen og Sigtenvej. Erhvervsarealet er placeret umiddelbart vest for det eksisterende erhvervsområde. 

    Arealet er ikke rammelagt i Ikast-Brande Kommuneplan 2021-2033. Med tillægget bliver arealet udlagt i et nyt rammeområde til tung industri med mulighed for virksomheder i miljøklasse 3-6. Erhvervsområdet vil blive omfattet af kommuneplanens retningslinjer for erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. 

    Planområdet ligger i tilknytning til Pårup, som i kommuneplanens by-og centerstruktur er en såkaldt ”landsby med erhvervscenterfunktion”, hvor udviklingen primært sker i forhold til erhvervsudviklingen. Selve landsbyen ligger i landzone og er afgrænset i kommuneplanen. De omkringliggende erhvervsområder ligger i byzone. Med den endelige vedtagelse af kommuneplantillægget bliver kommuneplanens landsbyafgrænsning udvidet. Og de nye erhvervsarealer bliver udlagt til byvækstareal, der overgår til byzone ved lokalplanlægningen.

    Tillægget sætter rammerne for lokalplanlægningen.

    Formålet med Lokalplan nr. 442 er, at give mulighed for at etablere erhverv i form af tungere industri forbeholdt produktionsvirksomheder samt transport- og logistikvirksomheder i miljøklasse 3 – 6. Disse virksomheder har behov for en placering tæt på det overordnede motorvejsnet. 

    Lokalplanen fastsætter bestemmelser for vejadgang, udstykning, placering og udformning af ny bebyggelse i planområdet.

    Realisering af planen forudsætter, at en bolig på Ringkøbingvej 21 bliver nedlagt. Det forudsættes desuden, at der i forbindelse med vejadgang fra Ringkøbingvej via planområdet bliver etableret en vejføring mod øst til en mindre del af det eksisterende erhvervsområde ved Energivej. Desuden skal lokalplanen sikre, at der kan etableres et kanaliseringsanlæg ved Ringkøbingvej - ved indkørslen til planområdet. 

    Lokalplanen sikrer også, at bilag IV-arten stor vandsalamander får en faunapassage i form af rastearealer og spredningskorridor i den nordlige del af lokalplanområdet.

     

    Miljøvurdering 
    Planforslagene er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)(LBK nr. 4 af 3. januar 2023). Ifølge miljøvurderingsloven skal der som udgangspunkt gennemføres en miljøvurdering af planer, hvis de udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af lovens bilag 1 og 2.

    Erhvervsområdet ved Ringkøbingvej skal overføres til byzone og er derfor omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, nr. 10 b “Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringsanlæg.”

    Ikast-Brande Kommune har på baggrund af en screening efter § 8, stk. 2 vurderet, at planlægningen for erhvervsområdet kan få væsentlig indvirkning på miljøet. Ikast-Brande Kommune har truffet afgørelse efter § 10 om, at kommuneplantillæg nr. 22 og lokalplan nr. 442 er omfattet af krav om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet en miljørapport i overensstemmelse med miljøvurderingslovens afsnit II. Miljøvurderingen fremgår af miljørapporten, som ledsager forslaget til Kommuneplantillæg nr. 22 og Lokalplan nr. 442.

    Miljørapporten sammenfatter vurderingerne af, om en realisering af planerne får en sandsynlig, væsentlig indvirkning på miljøet. I miljørapporten er planforslagenes mulige påvirkninger vurderet i forhold til følgende emner: Trafik, Landskab, Bilag IV-arter - som flagermus, løg frø og stor vandsalamander samt Natura 2000 og Befolkningens mulige gener i forhold til støj, lys og lugt. 

    Miljørapportens emner er vurderet ud fra et princip om påvirkningens væsentlighed med henblik på at identificere, hvilke tiltag der skulle indarbejdes i planlægningen for at reducere eller fjerne disse påvirkninger.  Rapporten peger på nogle få, væsentlige miljøkonsekvenser. Af miljørapporten fremgår det, at lokalplanen skal være med til at sikre håndteringen af de væsentlige miljøpåvirkninger i planområdet.

    Miljørapporten er offentliggjort sammen med kommuneplantillægget og lokalplanen som pdf-fil nederst på siden under "Dokumenter".

    Hvis du har bemærkninger eller ændringsforslag til planforslagene, kan du indsende et høringssvar til:

    teknikogmiljoomraade@ikast-brande.dk

    Hvis du ikke har mulighed for at sende på e-mail, kan du sende et brev til:

    Ikast-Brande Kommune, 
    Plan og Udvikling, 
    Sjællandsgade 6, 
    7430 Ikast

    Kommunen skal have modtaget dit høringssvar med bemærkninger m.m. senest den 3. april 2025. Husk, at oplyse dit navn og adresse.

    Når du har sendt dit høringssvar til e-mailadressen herover, vil du mod-tage en automatisk kvittering. Du vil ikke modtage yderligere bekræftelse på, at vi har modtaget dit høringssvar.

    Retsvirkninger

    Kommuneplantillægget: Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i med-før af lovgivningen. Når kommuneplantillægget er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, har Byrådet jf. planlovens § 12, stk. 2 og 3 mulighed for at udstede forbud mod udstyknings- og byggeønsker samt ønsker om at ændre anvendelse.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 2 angår kun byzonearealer. Den giver byrådet mulighed for at modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 3 angår både byzonearealer og sommerhusområder. Bestemmelsen gør det muligt for byrådet at forhindre ny bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, der er i strid med kommuneplanens rammebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen, er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.

    Lokalplanen: Ejendomme, der er omfattet af lokalplanforslaget, må ikke bebygges eller i øvrigt anvendes på en måde, der skaber risiko for at foregribe planernes endelige indhold. Disse midlertidige retsvirkninger gælder fra offentliggørelsesdatoen og indtil lokalplanen er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, dog højst i ét år.

    Klagevejledning

    Byrådets godkendelse af planforslagene kan endnu ikke påklages til Planklagenævnet. Det er først i forbindelse med byrådets endelige vedtagelse og efterfølgende offentlige bekendtgørelse af planerne, at man kan påklage retlige spørgsmål til Planklagenævnet jf. Planlovens § 58, stk. 1 nr. 3.

    En afgørelse efter Miljøvurderingsloven § 10, om at Ikast-Brande kommune skal gennemføre en miljøvurdering af forslagene til kommuneplantillægget og lokalplanen, kan påklages til Planklagenævnet efter reglerne i Planloven, jf. miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. Efter Planlovens § 58 stk. 1, nr. 3, kan kun retlige spørgsmål påklages. Miljøvurderingsprocessen anses først for afsluttet og dermed "afgjort", når miljørapporten er afsluttet og den sammenfattende redegørelse er udsendt. Derfor er klagefristen fire uger fra den dag, hvor det endeligt vedtagne kommuneplantillæg og lokalplan samt den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen bliver offentliggjort.

    Man er klageberettiget, hvis man har retlig interesse i sagens udfald.

    Ønsker du at klage, så læs mere i klagevejledningen her

    Du skal være opmærksom på, at alle indsendte høringssvar/bemærkninger er omfattet af offentlighedslovens regler. I den forbindelse vil alle indsendte høringssvar inkl. vedhæftede dokumenter indgå i den videre behandling. Det betyder, at navn, adresse og e-mail, som er oplyst i høringssvarene, vil være offentligt tilgængelige, ligesom de pågældende høringssvar.

    Hvis du er omfattet af navne- og adressebeskyttelse og du indsender høringssvar/bemærkninger må du meget gerne gøre os opmærksom på dette. Vi foretager dog en kontrol af registreret navne- og adresse-beskyttelse ved modtagelse af høringssvar/bemærkninger. Disse oplysninger bliver i givet fald ikke offentligt tilgængelige.

    Indsendte høringssvar vil også være omfattet af offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt. Høringssvar fra borgere med navne- og adressebeskyttelse vil blive udleveret uden angivelse af navn og adresse.

    Du kan kontakte Ikast-Brande Kommunes databeskyttelsesrådgiver om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen på dbr@ikast-brande.dk

    Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger. På Datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.