Gå til hovedindhold

Kommuneplantillæg nr. 26 – Erhvervsområde, Isenvadvej, Ikast

Ikast-Brande Kommune offentliggør hermed Byrådets endelige vedtagelse af et kommuneplantillæg

22. maj 2025
Afgrænsning af planområdet i Lokalplanforslag nr. 446

Indhold

    Kommuneplantillæg nr. 26 for Erhvervsområde, Isenvadvej, Ikast 

    Den 19. maj 2025 vedtog Ikast-Brande Byråd ovenstående plan endeligt. Planen er offentligt bekendtgjort den 22. maj 2025 sammen med en sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen.

    Du kan finde planen og den sammenfattende redegørelse som pdf-filer nederst på siden under "Dokumenter".

    Et forslag til kommuneplantillægget har været i offentlig høring i perioden fra den 6. februar 2025 og frem til den 3. april 2025 sammen med et forslag til Lokalplan nr. 446 og en medfølgende miljørapport. Lokalplanforslaget er dog ikke vedtaget endeligt endnu, så det er kun det endeligt vedtagne kommuneplantillæg, der nu bliver offentligt bekendtgjort.

    I forhold til det forslag til kommuneplantillæg, der var i offentlig høring, er der foretaget ændringer i det endelige kommuneplantillæg som følge af den offentlige høring og høringsvar fra Vejdirektoratet.

    Efter aftale med Vejdirektoratet er der på side 13 tilføjet et redegørelsesafsnit om Trafik. Her er indskrevet: 

    ”Af hensyn til at sikre tilstrækkelig kapacitet ved motorvejens tilslutningsanlæg ved Ikast, forudsætter en realisering af kommuneplanrammerne, at eventuelle kapacitetsudfordringer skal håndteres efter nærmere aftale mellem Vejdirektoratet og Ikast-Brande Kommune.”

    Formålet med kommuneplantillæg nr. 26 er, at ændre plangrundlaget for et område i landzone ved Isenvadvej syd for Ikast og Herningmotorvejen, så virksomheder med stort transportbehov fortsat kan etablere sig i Ikast. 

    Tillægget er udarbejdet på baggrund af byrådets ønske om at være på forkant med erhvervsudviklingen, så Kommunen altid kan komme erhvervslivet i møde med ledige erhvervsarealer. De uudnyttede erhvervsarealer i Ikast kan enten ikke blive udnyttet grundet bindinger og restriktioner eller er ved at være solgt og forventes udbygget over en kortere årrække. Derfor er der behov for at udlægge et nyt stort erhvervsområde i Ikast.

    Med planændringen bliver det muligt at byudvikle på arealer syd for motorvejen. Med ændringen er der oprettet et nyt rammeområde til et nyt stort erhvervsområde i tilknytning til de eksisterende erhvervsområder i det sydlige Ikast. Den del af området, der vender op mod motorvejen er forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. Derfor bliver rammeområdet også omfattet af kommuneplanens retningslinje for erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. 

    Med kommuneplantillægget er der samlet inddraget 35,8 ha landbrugsareal til et nyt byvækstareal, hvor 30,2 ha er udlagt til erhvervsformål og 5,6 ha til rekreativt formål til regnvandsbassiner. 

    På baggrund af arealopgørelser vurderede Ikast-Brande Kommune, at der stadig var uudnyttede erhvervsarealer andre steder i Ikast, og at nogle af disse arealer ikke længere var hensigtsmæssige at udnytte til erhvervsformål. Det nye erhvervsområde ved Isenvadvej er derfor udlagt på baggrund af en omfordeling af 30,3 ha uudnyttede erhvervsarealer to steder i Ikast. De uudnyttede erhvervsarealer er nu taget ud af kommuneplanen.

    Tillægget sætter rammerne for den senere lokalplanlægning.

    Sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
    Der er udarbejdet en sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen af planen. Den sammenfattende redegørelse beskriver, hvorledes og i hvilket omfang miljørapporten og de indkomne høringssvar er taget i betragtning. Redegørelsen beskriver desuden, hvordan offentligheden har udøvet indflydelse på den endelige plans indhold.

    Du finder redegørelsen som pdf-fil nederst på siden under ”Dokumenter”.

    Link til miljørapporten

    Retsvirkninger

    Tillæg nr. 26 til Ikast-Brande Kommuneplan 2021-2033 bekendtgøres offentligt i henhold til lov om planlægning (lovbekendtgørelse nr. 572 af 29/05/2024).

    Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Når kommuneplantillægget er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, har Byrådet jf. planlovens § 12, stk. 2 og 3 mulighed for at udstede forbud mod udstyknings- og byggeønsker samt ønsker om at ændre anvendelse.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 2 angår kun byzonearealer. Den giver byrådet mulighed for at modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 3 angår både byzonearealer og sommerhusområder. Bestemmelsen gør det muligt for byrådet at forhindre ny bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, der er i strid med kommuneplanens rammebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen, er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.

     

    Klagevejledning

    Klage over kommuneplantillægget: Kommuneplantillæg nr. 26 med sammenfattende redegørelse er vedtaget i henhold til planloven. Man kan påklage Byrådets endelige vedtagelse af planen til Planklagenævnet, når planen er offentligt bekendtgjort. Alle, der har en retlig interesse i planen kan påklage retlige spørgsmål til Planklagenævnet jf. Planlovens § 58, stk. 1 nr. 3. Du kan ikke klage over indholdet eller skønsmæssige afgørelser, det vil sige, hvis du for eksempel mener, at Byrådet skulle have truffet en anden afgørelse.

    Klagefristen er 4 uger fra den offentlige bekendtgørelse.

    Klage over miljøvurderingen: Miljøvurderingen af forslaget til kommuneplantillægget, det vil sige miljørapporten, kan påklages til Planklagenævnet efter reglerne i Planloven, jf. miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. Efter Planlovens § 58 stk. 1, nr. 3, kan kun retlige spørgsmål påklages. 

    Klagefristen er 4 uger fra den offentlige bekendtgørelse.

    Ønsker du at klage, så læs mere i klagevejledningen her