Gå til hovedindhold

Forslag til Kommuneplantillæg nr. 26 og Lokalplan nr. 446 – Erhverv, Isenvadvej, Ikast

Ikast-Brande Kommune offentliggør forslag til et kommuneplantillæg og en lokalplan for et nyt erhvervsområde ved Isenvadvej i Ikast

6. feb. 2025
Afgrænsning af planområdet i Lokalplanforslag nr. 446

Indhold

    Forslag til Kommuneplantillæg nr. 26 og Lokalplan nr. 446 – Erhverv, Isenvadvej, Ikast

    Den 3. februar 2025 godkendte Ikast-Brande Byråd ovenstående planforslag. Planforslagene og den medfølgende miljørapport er offentliggjort den 6. februar 2025.

    Du kan finde planforslagene og miljørapporten som pdf-filer nederst på siden under "Dokumenter".

    Du kan indsende bemærkninger eller ændringsforslag til planforslagene i høringsperioden fra den 6. februar 2025 til og med den 3. april 2025. Se længere nede, hvordan du indsender høringssvar.

    Formålet med Kommuneplantillæg nr. 26 er, at skabe de overordnede, planmæssige rammer for et nyt erhvervsområde samt rekreativt område i det sydlige Ikast, syd for Herningmotorvejen, så virksomheder med stort transportbehov fortsat kan etablere sig i Ikast.

    Området ligger i dag i landzone og er udlagt til landbrugsjord. Derfor er der i dag ikke plangrundlag for at etablere erhverv og rekreativt areal i området. Med vedtagelsen af kommuneplantillægget, bliver området udlagt i tre nye rammeområder, henholdsvis to rammeområder til erhvervsformål og ét rammeområde til rekreativt formål. Grundet den motorvejsnære placering bliver det nordligste rammeområde, som ligger parallelt med Herningmotorvejen, udlagt til erhverv forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. Derfor bliver rammeområdet også omfattet af kommuneplanens retningslinje for erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. 

    For at kunne udlægge de nye rammeområder til erhverv, er det nødvendigt at omfordele nogle eksisterende, uudnyttede erhvervsarealer i det nordvestlige og sydvestlige Ikast, som med vedtagelsen af kommuneplantillægget, bliver taget ud af kommuneplanen. I stedet kan erhvervsarealerne placeres i det nye planområde ved Isenvadvej. 

    Tillægget sætter rammerne for lokalplanlægningen.

    Formålet med Lokalplan nr. 446 er, at give mulighed for, at erhvervsvirksomheder kan etablere sig indenfor planområdet samt at der kan udlægges areal til rekreative formål til bl.a. regnvandsbassiner, skov og grønt område. Vejadgang til erhvervsområdet sker fra Isenvadvej.

    Med lokalplanen udlægges tre delområder. Delområderne l og ll udlægges til erhverv i miljøklasserne 3-6. Delområde l er beliggende parallelt med – og umiddelbart syd for Herningmotorvejen og er forbeholdt ikke-grundvandstruende produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. Den maksimale bebyggelseshøjde indenfor delområde l er 25 meter. Delområde ll er placeret syd for delområde l og udlægges til ikke-grundvandstruende virksomheder. Maksimal bebyggelseshøjde indenfor delområde ll er 15 meter. Delområde lll, der er beliggende i den vestlige del af planområdet, udlægges til rekreativt område i form af bassiner til vandhåndtering samt okkerudfældning og dertil knyttede tekniske anlæg. Desuden kan området anvendes til skov og grønt område. 

    Der skal anlægges en vej centralt placeret i lokalplanområdet. Vejen skal kunne afvikle trafikken til og fra området og samtidig fungere som en ”klimavej”, hvor skybrudsvand fra området opsamles og ledes til bassiner i delområde lll. For at trafikken til og fra erhvervsområdet kan afvikles tilfredsstillende og for at sikre øvrige trafikanter og cyklister på Isenvadvej, er der indenfor lokalplanområdet langs Isenvadvej, mulighed for at tilpasse det eksisterende vejforløb, når området udbygges.

    Grundet højtstående grundvand i området, er der i lokalplanen bl.a. fastsat en maksimal bebyggelsesprocent og minimumsbyggekoter for det fremtidige byggeri for at sikre, at overfladevandet i området kan håndteres. 

    I forbindelse med områdets udvikling, skal et eksisterende levende hegn fjernes. Derfor etableres der nye, grønne beplantningsbånd langs Herningmotorvejen samt i den syd- og sydvestlige del af planområdet som erstatning. De grønne bånd skal etableres med bl.a. træer, buske og lysåbne arealer og skal fungere som en grøn, visuel afskærmning for omkringliggende boliger og som passager og ledelinjer gennem området for områdets dyreliv. Det skal være muligt at indbygge overskudsjord fra området i form af mindre, kunstige bakker, der samtidig kan fungere som lokal, visuel afskærmning mellem erhvervsområdet og omkringliggende boliger. 

    Lokalplanforslaget rummer desuden bestemmelser om grundstørrelser, facadematerialer, parkeringsforhold, belysning, skiltning mm.

    Miljøvurdering af planforslagene
    Planforslagene er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). Jævnfør lovens § 8 skal myndigheden gennemføre en miljøvurdering af en plan, når den udarbejdes inden for fysisk planlægning og arealanvendelse. 

    Ikast-Brande Kommune har besluttet, at Forslag til Lokalplan nr. 461 og Kommuneplantillæg nr. 26 er omfattet af krav om miljøvurdering jf. § 8, stk. 1 nr. 1, da projektet ikke er et mindre område på lokalt plan. Miljø-vurderingen er indarbejdet i en miljørapport, der sammenfatter vurderingerne af, om planforslagene har en sandsynlig, væsentlig indvirkning på miljøet.

    I miljørapporten er der vurderet på planlægningens mulige påvirkninger i forhold til: naturbeskyttelse – Natura2000, Bilag lV, landskab og bymiljø, drikkevandsinteresser, vand og overfladevand, trafik, trafiksikkerhed, støj, luftforurening, lys og refleksioner, rekreative muligheder samt materielle goder.

    Det er vurderet, at en realisering af planforslagene vil have en væsentlig påvirkning i forhold til den visuelle oplevelse af planområdets ændring fra landbrugsareal til erhvervsområde, men at landskabet ikke vurderes at være sårbart eller indeholde særlige landskabelige værdier. Der kan blive en moderat til væsentlig påvirkning som følge af tung trafik gennem Isenvad samt i forhold til lyspåvirkning af nærmeste boliger, som følge af arbejdslys fra erhvervsområdet. Der skal derfor i forbindelse med realiseringen af planområdet vælges en trafikal løsning, som kan afvikle trafikken funktionelt og trafiksikkert for alle trafikarter. Det vurderes samlet set, at planlægningens realisering vil påvirke de lokale værdier, stimulere den økonomiske aktivitet samt tilgodese mulighederne for erhvervsudvikling i positiv retning, og påvirkningen vurderes at være væsentlig.

    Du kan finde miljørapporten som en pdf-fil nederst på siden. 

    Du kan finde planforslagene og den medfølgende miljørapport nederst på siden under "Dokumenter" eller ved at kontakte Teknik og Miljø i Administration Vest i Ikast.

    Bemærk, at miljørapporten ikke er et forslag men et færdigt dokument, som ledsager planforslagene. Det er derfor forslag til Kommuneplantillæg nr. 26 og Lokalplan nr. 446, der er i høring.

    Hvis du har bemærkninger eller ændringsforslag til planforslagene, kan du indsende et høringssvar til:

    teknikogmiljoomraade@ikast-brande.dk

    Hvis du ikke har mulighed for at sende på e-mail, kan du sende et brev til:

    Ikast-Brande Kommune, 
    Plan og Udvikling, 
    Sjællandsgade 6, 
    7430 Ikast

    Kommunen skal have modtaget dit høringssvar med bemærkninger m.m. senest den 3. april 2025.
    Husk, at oplyse dit navn og adresse.

    Når du har sendt dit høringssvar til e-mailadressen herover, vil du modtage en automatisk kvittering. Du vil ikke modtage yderligere bekræftelse på, at vi har modtaget dit høringssvar.

    Retsvirkninger

    Kommuneplantillægget: Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Når kommuneplantillægget er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, har Byrådet jf. planlovens § 12, stk. 2 og 3 mulighed for at udstede forbud mod udstyknings- og byggeønsker samt ønsker om at ændre anvendelse.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 2 angår kun byzonearealer. Den giver byrådet mulighed for at modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.

    Bestemmelsen i § 12, stk. 3 angår både byzonearealer og sommerhusområder. Bestemmelsen gør det muligt for byrådet at forhindre ny bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, der er i strid med kommuneplanens rammebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen, er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.

    Lokalplanen: Ejendomme, der er omfattet af lokalplanforslaget, må ikke bebygges eller i øvrigt anvendes på en måde, der skaber risiko for at foregribe planernes endelige indhold. Disse midlertidige retsvirkninger gælder fra offentliggørelsesdatoen og indtil lokalplanen er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, dog højst i ét år.

    Klagevejledning

    Byrådets godkendelse af planforslagene kan endnu ikke påklages til Planklagenævnet. Det er først i forbindelse med byrådets endelige vedtagelse og efterfølgende offentlige bekendtgørelse af planerne, at man kan påklage retlige spørgsmål til Planklagenævnet jf. Planlovens § 58, stk. 1 nr. 3. Retlige spørgsmål er spørgsmål, der vedrører lovligheden eller gyldigheden af de trufne afgørelser og dermed ikke spørgsmål, der omhandler, hvorvidt en plan er hensigtsmæssig eller formålstjenlig.

    En afgørelse efter Miljøvurderingslovens § 10, om at Ikast-Brande kommune skal gennemføre en miljøvurdering af forslagene til kommuneplantillægget og lokalplanen, kan påklages til Planklagenævnet efter reglerne i Planloven, jf. miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. Efter Planlovens § 58 stk. 1, nr. 3, kan kun retlige spørgsmål påklages. Miljøvurderingsprocessen anses først for afsluttet og dermed "afgjort", når miljørapporten er afsluttet og den sammenfattende redegørelse er udsendt. 

    Man er klageberettiget, hvis man har retlig interesse i sagens udfald.

    En klage skal være indgivet inden 4 uger fra den dato, hvor den endeligt vedtagne plan bliver offentligt bekendtgjort sammen med en sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen. Du skal indsende din klage elektronisk via Planklagenævnets digitale Klageportal, som også findes på  www.borger.dk  og www.virk.dk

    Du skal i den forbindelse logge på ved brug af MitID.

    Du kan læse mere i klagevejledningen her 

    Du skal være opmærksom på, at alle indsendte høringssvar/bemærkninger er omfattet af offentlighedslovens regler. I den forbindelse vil alle indsendte høringssvar inkl. vedhæftede dokumenter indgå i den videre behandling. Det betyder, at navn, adresse og e-mail, som er oplyst i høringssvarene, vil være offentligt tilgængelige, ligesom de pågældende høringssvar.

    Hvis du er omfattet af navne- og adressebeskyttelse og du indsender høringssvar/bemærkninger må du meget gerne gøre os opmærksom på dette. Vi foretager dog en kontrol af registreret navne- og adresse-beskyttelse ved modtagelse af høringssvar/bemærkninger. Disse oplysninger bliver i givet fald ikke offentligt tilgængelige.

    Indsendte høringssvar vil også være omfattet af offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt. Høringssvar fra borgere med navne- og adressebeskyttelse vil blive udleveret uden angivelse af navn og adresse.

    Du kan kontakte Ikast-Brande Kommunes databeskyttelsesrådgiver om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen på dbr@ikast-brande.dk

    Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger. På Datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.