Gå til hovedindhold

Til lærere i grundskolen

Igennem emnet, Job & Uddannelse, skal elever opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at nå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål.

Skolelærer

Indhold

    I emnet Uddannelse & Job (U&J) skal eleverne opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at nå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål.

    U&J-undervisningen skal danne basis for den uddannelsesvejledning som eleverne modtager fra UU fra 7. klasse. Derfor anbefales det, at hver klasse, hvert skoleår, bruger min. 6 lektioner på U&J fra 0.-10. kl. Alle klassetrin laver en årsplan, så det er muligt at bygge ovenpå år efter år. Fra 7. kl. skal denne årsplan deles med UU, da UU´s kollektive vejledning bygger videre på indholdet i U&J.  Denne aftale er lavet med alle skoler og friskoler i Ikast-Brande Kommune, gældende fra aug. 2024.

    Skolens UU-vejleder deltager i et årligt inspirations- og planlægningsmøde for skoleårets U&J-undervisning.
    Via nedenstående links kan du finde tilbud og materialer til støtte for skolernes undervisning i U&J.

    Skolen som arbejdsplads
    Et startforløb hvor skolen som arbejdsplads undersøges Der arbejdes med beskrivelser af job og arbejdsområder, og begyndende med egne drømme og forventninger.
    Se mere her.

    Du og din familie
    I dette forløb arbejder eleverne med forskellige måder at leve på, familiens jobstamtræ og refleksioner over egne forventninger til liv og job. 
    Se mere her.

    Arbejdsplads i byen
    Klassen tager en tur rundt i lokalområdet. Der arbejdes med kendskab til og beskrivelse af forskellige typer af jobs.
    Se mere her.

    Månedens job 
    Viden om jobfunktioner via udstilling med en "gine", besøg af forældre om job samt evt. virksomhedsbesøg. 
    Se mere her.

    Landbrug
    En god hjemmeside til at finde gårdbesøg i dit område og masser af materialer til alle klassetrin og forskellige fag. 
    Se mere her. 

    Mande- og kvindejob
    Et forløb med fokus på bevidsthed om køn- job og lige muligheder.
    Se mere her.

    Fra interesser til forestillinger om fremtiden
    Et forløb om hvordan nuværende interesser og styrker kan få betydning for drømme om fremtiden. Bedst egnet til 6. klasse. 
    Se mere her. 

    De voksnes arbejde
    Eleverne skal undersøge egne forældres uddannelse og job, og skrive en artikel om det til "Arbejdsnyt". Der kan udarbejdes en avis - fx "Arbejdsnyt" - med artikler og billeder om forskellige brancher og jobs. Indlæg i skolebladet om jobs på og udenfor skolen. 
    Se mere her.
    Bilag 1. 

    Det interesserer mig
    Der arbejdes med sammenhængen mellem fritid og arbejdsliv, refleksioner og forventninger dertil.  
    Se mere her.

    De vigtigste jobs
    Undersøgelse og debatøvelser om hvorvidt nogle jobs er vigtigere end andre. 
    Se mere her.

    Med forældre på arbejde
    Eleverne besøger forældrenes arbejdspladser
    Gæstelærer: Forælder eller lokal virksomhedsejer. 
    Se mere her. 
    Bilag 1.

    Min historie
    Fremstilling af en bog om dig selv, din familie og dine fremtidsdrømme. 
    Se mere her.

    Gårdbesøg og landbrug
    Mulighed for at flytte undervisning og læring ud i et autentisk miljø, der hvor maden kommer fra. 
    En god hjemmeside til at finde gårdbesøg i dit område og masser af materialer til alle klassetrin og forskellige fag. 
    Se mere her.

    Kønsroller og job 
    Eleverne skal reflektere over kønsstereotyper og den påvirkning den kan have på deres selvopfattelse og fremtidige valg.
    Se mere her.

    Før- og efterbehandling af uddannelsesmessen.
    Se mere her.

    Rollemodellerne - Erhvervsuddannelsernes Elevorganisation
    Få gratis besøg af rollemodeller – unge, der selv er elev på en erhvervsuddannelse.
    Se mere her.

    Mit drømmejob
    Eleven laver en præsentation af sit drømmejob.
    Powerpoint præsentation eller planche.
    Se mere her.

    Skolebesøg på en virksomhed 
    Kendskab til en virksomhed i lokalområdet.
    Viden om brancher /jobfunktioner og give eleverne indblik i globalisering / internationalisering / arbejdsmiljø og
    unges fritidsjob.
    Se mere her.  

    Dine styrker og svagheder - et undervisningsmateriale 
    Gennem læringsteori finder eleven frem til sine egne og klassens styrker og svagheder.
    En fælles collage med alle elevernes intelligensprofiler.
    Se mere her. 

    Den store klassefest 
    Øvelser i at bruge ug.dk. Viden om forskellige uddannelser. En præsentation af eleven selv udarbejdes og præsenteres derefter i klassen. 
    Se mere her.

    Den digitale butik 
    Hvordan bruger Føtex Ikast data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser (automatisk disponering) hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.?
    Igennem dette undervisningsforløb i Matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.
    Se mere her. 

    Fremtid og drømme 
    Reflektionsøvelser over de vigtigste ting ved uddannelse, familieliv og drømmejob. Refleksion og debat om hvor ens individuelle kompetencer stammer fra. 
    Se mere her.

    Mads og Monopolet 
    Dilemmaer drøftes a la Mads og monopolet. 
    Se mere her.

    Introduktionskursus A 
    Skriftlige opgaver til introduktionskurserne i 8. klasse. 
    Se mere her.

    Introduktionskursus B 
    Skriftlige opgaver til introduktionskurserne i 8. klasse. 
    Se mere her.

    Introduktionskursus C 
    Skriftlige opgaver til introduktionskurserne i 8. klasse.
    Se mere her.

    Frugtsalat 
    En reflektionsopgave.
    Forslag til en "anderledes" evaluering af introkurserne.
    Se mere her.

    Tag faghatten på
    Består af seks undervisningsforløb om forskellige erhvervsuddannelser, hvor eleverne sætter sig ind i rollen som faglært og skal løse en konkret opgave inden for det pågældende fag. Eleverne lærer om de værdier, normer og færdigheder, der gør sig gældende i både de faglige og sociale fællesskaber på en arbejdsplads. Forløbene er tilrettelagt, så elevernes forskellige kompetencer kan komme i spil, og sigter mod at styrke elevernes tro på egne evner og motivere dem til at tage en uddannelse. 
    Se mere her.

    Book en ekspert 
    Du kan booke eksperterne til at komme på besøg i din undervisning og styrke dine elevers interesse for
    naturfag og teknologi.
    Book en ekspert er fondsfinansieret og derfor et gratis tilbud, og alle eksperter er trænet i at formidle til børn og unge. 
    Se mere her.

    Fagbevægelsens skoletjeneste 
    Vi underviser 8., 9. og 10. klasser i hele landet. Vi lærer de unge, hvilken rolle fagforeninger spiller i det danske samfund og for den enkelte. Det vigtigste for os er at skabe indsigt og nysgerrighed hos eleverne. Det gør vi gennem undervisning, der sætter fokus på dialog, debat og deltagelse. 
    Se mere her. 

    Landbrug 
    En god hjemmeside til at finde gårdbesøg i dit område og masser af materialer til alle klassetrin og forskellige fag.
    Se mere her.

    Invitation til guidet gårdbesøg
    Gratis guidet gårdbesøg, mulighed for gratis bus.
    Se mere her.
    Til UU.

    Kønsstereotype jobs
    Identificere kønsstereotype jobs i samfundet og deres konsekvenser.
    Udvikle kritisk tænkning og evnen til at udfordre eksisterende stereotyper.
    Se mere her. 

    At gå til jobsamtale
    Inden og under samtalen. Gode råd og øvelser.
    Se mere her. 

    At skrive ansøgninger 
    Øvelse i at skrive jobansøgninger og deraf afledte diskussioner.
    Se mere her. 

    Jobansøgninger
    Øvelse i at skrive jobansøgninger og deraf afledte diskussioner. 
    Se mere her. 

    Sælg dig selv 
    Eleven skal skrive en jobansøgning.
    Forløbet skal munde ud i en motiveret jobansøgning. Det kan afsluttes med en "jobsamtale" med efterfølgende respons/evaluering. 
    Se mere her.

    Overvejelser inden praktik 
    Eleven forbereder sig på erhvervspraktikken. Individuel forberedelse til praktikken.
    Temaer/ emner man kan tale om i klassen, inden klassen skal ud i praktik. 
    Se mere her.

    Forberedelse og efterbearbejdning af praktik og brobygning
    God hjemmeside med online spil, øvelser og dilemmakort til brug ved forberedelse og efterbearbejdning af praktik og brobygning.
    Se mere her. 

    Praktikrapport 
    Eleven forbereder sig på erhvervspraktikken og reflekterer over sine erfaringer og oplevelser. Skriftlig og
    individuel rapport.
    Plancher og derefter fremlæggelser i klassen.
    Eller en workshop over praktikugen, som kan udstilles til et forældremøde eller for andre relevante klasser. 
    Se mere her. 

    Praktik efterbearbejdning 
    Kan anvendes til elever, der vælger erhvervspraktik til afklaring af job / uddannelse. 
    Se mere her.

    Alle folkeskoler og friskoler i kommunen har indgået en samarbejdsaftale med Unge og Uddannelse, hvori det er beskrevet hvilke roller og arbejdsopgaver henholdsvis skole og UU har.
    Den redigeres hvert år i juni-aug. Du finder den nyeste udgave her

    Er du lærer i udskolingen har du en særlig forpligtelse til at holde dig opdateret med viden om ungdomsuddannelserne. I forbindelse med uddannelsesmessen i november vil det blive afholdt en messe for udskolingslærere, hvor formålet er at øge udskolingslærernes viden om ungdomsuddannelserne.