Til lærer i grundskolen
Igennem emnet, Job & Uddannelse, skal elever opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at nå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål.

Inspiration til Uddannelse & Job (U&J)
I emnet Uddannelse & Job (U&J) skal eleverne opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at nå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål.
U&J-undervisningen skal danne basis for den uddannelsesvejledning som eleverne modtager fra UU fra 7. klasse.
Skolens UU-vejleder deltager i et årligt inspirations- og planlægningsmøde for skoleårets U&J-undervisning.
Via nedenstående links kan du finde tilbud og materialer til støtte for skolernes undervisning i U&J.
- Regler ved virksomhedsbesøg
- Drøm Større
- Fang Erhvervsuddannelserne
- Tilbud til grundskolerne
- Praksisfaglig undervisningsforløb på MoMo/forløbsdatabasen. Find forløbene under Uddannelse og Job.
U&J-undervisning indskolingen 0.-3. klasse
U&J-forløb | Beskrivelse | Link |
Skolen som arbejdsplads | Et startforløb hvor skolen som arbejdsplads undersøges. | |
Mange måder at lære på | Spil om læringsstile. | |
Du og din familie | I dette forløb arbejder eleverne med forskellige måder at leve på, familiens jobstamtræ og refleksioner over egne forventninger til liv og job. | |
Arbejdsplads i byen | Klassen tager en tur rundt i lokalområdet. Der arbejds med kendskab til og beskrivelse af forskellige typer af jobs. | |
Månedens job | Viden om jobfunktioner via udstilling med en "gine", besøg af forældre om job samt evt. virksomhedsbesøg. |
U&J-undevisning mellemtrinnet 4.-6. klasse
U&J-forløb | Beskrivelse | Link |
Fra interesser til forestillinger om fremtiden | Klik her. | |
De voksnes arbejde | Eleverne skal undersøge egne forældres uddannelse og job, og skrive en artikel om det til "Arbejdsnyt". Der kan udarbejdes en avis - fx "Arbejdsnyt" - med artikler og billeder om forskellige brancher og jobs. | Klik her. Bilag 1 |
Det interesserer mig | Der arbejdes med sammenhængen mellem fritid og arbejdsliv, refleksioner og forventninger dertil. | Klik her. |
De vigtigste jobs | Undersøgelse og debatøvelser om hvorvidt nogle jobs er vigtigere end andre. | Klik her. |
Med forældre på arbejde | Eleverne besøger forældrenes arbejdspladser Gæstelærer: Forælder eller lokal virksomhedsejer. | Klik her. Bilag 1 |
Min historie | Fremstilling af en bog om dig selv, din familie og dine fremtidsdrømme. | Klik her. |
Gårdbesøg | Mulighed for at flytte undervisning og læring ud i et autentisk miljø, der hvor maden kommer fra. | Klik her. |
U&J-undervisning udskolingen 7.-9. klasse
U&J-forløb | Beskrivelse | Link |
U&J-forløb Beskrivelse Link Før- og efterbehandling af uddannelsesmessen | Klik her. | |
Mit drømmejob | Eleven laver en præsentation af sit drømmejob. Powerpoint præsentation eller planche. | Klik her. Bilag 1 |
Skolebesøg på en virksomhed | Kendskab til en virksomhed i lokalområdet. Viden om brancher /jobfunktioner og give eleverne indblik i globalisering / internationalisering / arbejdsmiljø og unges fritidsjob | Klik her. Ug.dk Bilag 1 Bilag2 |
Karriere A/S | Gratis materiale, der hjælper med at skabe et godt og udbytterigt virksomhedsbesøg. Arbejdshæfte med opgaver. | Klik her. |
Karriereforløb | Eleverne indsamler og diskuterer eksempler på karriereforløb. Eleverne kan interviewe forældre og bedsteforældre om deres arbejdsliv. | Klik her. |
Dine styrker og svagheder - et undervisningsmateriale | Gennem læringsteori finder eleven frem til sine egne og klassens styrker og svagheder. En fælles collage med alle elevernes intelligensprofiler. | Klik her. |
Den store klassefest | Øvelser i at bruge ug.dk. Viden om forskellige uddannelser. En præsentation af eleven selv udarbejdes og præsenteres derefter i klassen. | Klik her. Bilag 1 |
Fremtid og drømme | Reflektionsøvelser over de vigtigste ting ved uddannelse, familieliv og drømmejob. Refleksion og debat om hvor ens individuelle kompetencer stammer fra. | Klik her. |
Jobansøgninger | Øvelse i at skrive jobansøgninger og deraf afledte diskussioner. | Klik her. |
Mads og Monopolet | Dilemmaer drøftes a la Mads og monopolet. | Klik her. |
Tanker om uddannelsesparathed | Eleven går i gang med at gøre sig tanker om uddannelsesparathed. | Klik her. |
Introduktionskursus A | Skriftlige opgaver til introduktionskurserne i 8. klasse. | Klik her. Bilag 1 Bilag 2 |
Introduktionskursus B | Skriftlige opgaver til introduktionskurserne i 8. klasse. | Klik her. Bilag 1 Bilag 2 |
Introduktionskursus C | Skriftlige opgaver til introduktionskurserne i 8. klasse. | Klik her. Bilag 1 Bilag 2 |
Frugtsalat | En reflektionsopgave. Forslag til en "anderledes" evaluering af introkurserne. | Klik her. |
Handel - den skjulte virkelighed | Giver indsigt i handelserhvervet gennem fagligt indhold, virksomhedscases og masser af relevante opgaver og spændende grafik. | Klik her. Bilag |
Praktik efterbearbejdning | Kan anvendes til elever, der vælger erhvervspraktik til afklaring af job / uddannelse. | Klik her. |
Fremtiden er din | Kampagnesitet "Fremtiden er din" er etableret af minister for ligestilling for at sætte fokus på utraditionelle uddannelsesvalg og få de unge til at bruge hele uddannelsespaletten. | Klik her. Bilag 1 |
Min plan | Netbaseret materiale, som giver indblik i de uddannelser, job- og karrieremuligheder, der findes inden for industrien | Klik her. Bilag 1 |
At gå til jobsamtale | Inden og under samtalen. Gode råd og øvelser. | Klik her. |
At skrive ansøgninger | Øvelse i at skrive jobansøgninger og deraf afledte diskussioner. | Klik her. |
Sælg dig selv | Eleven skal skrive en jobansøgning. Forløbet skal munde ud i en motiveret jobansøgning. Det kan afsluttes med en "jobsamtale" med efterfølgende respons/evaluering. | Klik her. Bilag 1 Bilag 2 |
Overvejelser inden praktik | Eleven forbereder sig på erhvervs-praktikken. Individuel forberedelse til praktikken. Temaer/ emner man kan tale om i klassen, inden klassen skal ud i praktik. | Klik her. Bilag 1 Bilag 2 |
Praktikrapport | Eleven forbereder sig på erhvervspraktikken og reflekterer over sine erfaringer og oplevelser. Skriftlig og individuel rapport. Plancher og derefter fremlæggelser i klassen. Eller en workshop over praktikugen, som kan udstilles til et forældremøde eller for andre relevante klasser. | Klik her. Bilag 1 Bilag 2 |
Gård- og virksomhedsbesøg | Besøg hos landmand / fødevarevirksomhed. | Klik her. |
Book en ekspert | Du kan booke eksperterne til at komme på besøg i din undervisning og styrke dine elevers interesse for naturfag og teknologi. Book en ekspert er fondsfinansieret og derfor et gratis tilbud, og alle eksperter er trænet i at formidle til børn og unge. | Klik her. |
Den digitale butik | Hvordan bruger Føtex Ikast data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser (automatisk disponering) hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.? Igennem dette undervisningsforløb i Matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden. | Klik her. |
Fagbevægelsens skoletjeneste | Vi underviser 8., 9. og 10. klasser i hele landet. Vi lærer de unge, hvilken rolle fagforeninger spiller i det danske samfund og for den enkelte. Det vigtigste for os er at skabe indsigt og nysgerrighed hos eleverne. Det gør vi gennem undervisning, der sætter fokus på dialog, debat og deltagelse. | Klik her. |
Samarbejdsaftale mellem skole og UU
- Alle folkeskoler og friskoler i kommunen har indgået en samarbejdsaftale med Unge og Uddannelse, hvori det er beskrevet hvilke roller og arbejdsopgaver henholdsvis skole og UU har.
- Den redigeres hvert år i juni-aug. Du finder den nyeste udgave her:
Uddannelsesparathedsvurderingen
Alle skoler skal rettidigt foretage en uddannelsesparathedsvurdering så oplysningerne er tilgængelige for UU.
Overskridelse af tidsfristerne kan have konsekvenser for den unge, der søger optagelse på en ungdomsuddannelse.
Du kan her læse mere om Undervisningsministeriets vejledninger.
Ungdomsuddannelser
Er du lærer i udskolingen har du en særlig forpligtelse til at holde dig opdateret med viden om ungdomsuddannelserne. I forbindelse med uddannelsesmessen i november vil det blive afholdt en messe for udskolingslærere, hvor formålet er at øge udskolingslærernes viden om ungdomsuddannelserne.
Kontakt Unge og Uddannelse
Tel.: 9960 4000
Mail: uu@ikast-brande.dk