Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037
Ikast-Brande Kommune offentliggør Byrådets vedtagelse af Kommuneplanen

Vedtaget Kommuneplan gælder for en ny 12 årig periode
Den 6.oktober 2025 vedtog Byrådet Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037 endeligt. Byrådet vedtog samtidig en sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen af planen.
Kommuneplanen og den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen er offentligt bekendtgjort den 9. maj 2025, jf. Planlovens § 24.
Ikast-Brande Kommuneplan 2025‐2037 er en digital plan, som har sin egen hjemmeside: https://kommuneplan.ikast-brande.dk/.
Du kan finde den sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen nederst på siden under "Dokumenter", og du kan læse mere om selve miljøvurderingen i kommuneplanen.
Du kan finde arealudpegninger på kort med tilhørende bestemmelser eller retningslinjer, der gælder for en enkelt matrikel eller større område: Digitale kort
Kommuneplanen sætter retningen
Kommuneplanen er den bærende, samlede plan for den fysiske udvikling i Ikast-Brande kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men byrådet skal revidere den hvert fjerde år. Planen beskriver også de forudsætninger, der er for udviklingen.
I kommuneplanen kan du orientere dig om Byrådets mål og overordnede retningslinjer for, hvordan man kan bruge arealerne i kommunen. Derudover kan du se kommuneplanens rammer, der fastlægger indholdet i lokalplaner i konkrete, geografiske områder i kommunen - primært byerne og landsbyerne.
Kommuneplan 2025-2037 er en delvis revision af den tidligere Kommuneplan 2021-2033. Det betyder, at der kun er revideret nogle kommuneplanemner, mens andre emner er genvedtaget for en ny 4-årig periode uden ændringer. I den nye Kommuneplan 2025-2037 har Byrådet fokus på:
- Strategisk arealanvendelse
- Strategisk planlægning for landsbyer
Med Kommuneplan 2025-2037 vil Byrådet fremme en langsigtet og bæredygtig anvendelse af arealressourcen i det åbne land og omkring kommunens byer, samtidig med at vi understøtter en udvikling i kommunens landsbyer og mindre bysamfund.
Byrådets Planstrategi 2023 danner grundlaget for kommuneplanen. Derudover afspejler kommuneplanen Byrådets Strategi for arealanvendelse samt dialog der har været med kommunens landsbyer i foråret 2024. Strategiens målsætninger og overordnede strukturkort er delvist implementeret i planen.
Forslag til kommuneplanen var til debat
Den 19. maj 2025 godkendte Ikast-Brande Byråd et forslag til Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037. Forslaget med tilhørende miljøvurdering var i offentlig høring i perioden fra den 28. maj 2025 til den 30. juli 2025.
I offentlighedsfasen havde borgere, organisationer og myndigheder m.fl. mulighed for at komme med bemærkninger og ændringsforslag til eller at gøre indsigelse mod planen. Kommunen modtog 31 høringssvar med bemærkninger og ændringsforslag. Alle høringssvar til kommuneplanen blev behandlet af Byrådet i forbindelse med den endelige vedtagelse den 6.oktober 2025.
På baggrund af de indkomne høringssvar, besluttede Byrådet at indarbejde en række ændringsforslag og bemærkninger i den endelige kommuneplan. Derudover er der foretaget nogle redaktionelle ændringer. Herunder kan du se, hvilke ændringer der er foretaget som følge af den offentlige høring.
Kommunen har udarbejdet et høringsnotat, hvor alle høringssvar er opsummeret, og der er vurderet på, om de bør medføre ændringer i den endelige kommuneplan. Høringsnotatet indgår som et bilag til den ovennævnte sammenfattende redegørelse.
Byrådet besluttede at indarbejde en række ændringer i den endelige kommuneplan. Herunder kan du se, hvilke ændringer, der er foretaget.
På baggrund af høringsperioden medfører 7 høringssvar ændringer i følgene emner den endelige kommuneplan:
- Høringssvar 7: Kommuneplanens forudsætninger
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV) finder ikke anledning til at fremsætte indsigelse mod forslag til Kommuneplan 2025-2037 under forudsætning af, at der ved den endelige vedtagelse af kommuneplanen bliver tilføjet en supplerende vurdering i afsnittet om kommuneplanens forudsætninger. Af redegørelsen skal det fremgå, at kommuneplanforslaget ikke vil medføre væsentlig negativ påvirkning på internationale naturbeskyttelsesområder og internationalt beskyttede arter. Teknik og Miljø anbefalede Byrådet, at imødekomme SGAV for at undgå en statslig indsigelse. - Høringssvar 9: Rammebestemmelser i eksisterende rammer
Energinet Eltransmission finder ikke anledning til at fremsætte indsigelse mod forslag til Kommuneplan 2025-2037 som først antaget, da Teknik og Miljø har gjort Energinet opmærksomme på, at deres bemærkninger vedr. eltransmissionsanlæg vedrører kommuneplanemner, som ikke er i høring. Teknik og Miljø anbefalede imidlertid Byrådet, at høringssvaret giver anledning til tilføjelser i rammebestemmelserne for fire rammeområder, der gennemskæres af jordkabelanlæg. Notattekst skal gøre opmærksom på restriktioner og sikkerhedsafstande, som skal respekteres ved fremtidig planlægning i områderne. - Høringssvar 10: Retningslinjer for Lavbundsarealer
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV) finder ikke anledning til at fremsætte indsigelse mod forslag til Kommuneplan 2025-2037 under forudsætning af, at der ved den endelige vedtagelse af kommuneplanen bliver foretaget mindre ændringer i retningslinjer for lavbundsarealer. Af formidlings hensyn skal underoverskriften ændres fra ”Retningslinjer for lavbundsarealer” til ”Retningslinjer for lavbundsarealer der kan genoprettes som vådområder”. Derudover skal kortudpegninger i det nationale, digitale register for fysisk planlægning "Plandata.dk" flyttes fra kategorien ”Lavbundsareal” til ”Lavbundsareal der kan genoprettes”. Teknik og Miljø anbefalede Byrådet at imødekomme SGAV for at undgå en statslig indsigelse. - Høringssvar 13: Retningslinjer for Støjbelastede arealer og Lavbundsarealer
Forsvarets Etablissement- og Terrænkommando ønsker tilføjet en ny retningslinje for Støjbelastede arealer, hvor det tydeliggøres, at der ikke må planlægges for ny eller intensiveret støjfølsom arealanvendelse inden for støjkonsekvensområderne omkring Forsvarsministeriets skydebaner, øvelsespladser og skyde- og øvelsesterræner. Derudover ønsker de en eksisterende retningslinje for lavbundsarealer omformuleret, så det fremgår, at der som udgangspunkt ikke må planlægges for vådområder eller anlæg, der kan tiltrække fugle inden for en sikkerhedszone i en afstand af 13 km fra Flyvestation Karup. Den ændrede retningslinje ønskes suppleret med forklarende tekst i redegørelsen. Teknik og Miljø anbefalede Byrådet at imødekomme Forsvarets ønsker, fordi der er tale om en præcisering af eksisterende hensyn. - Høringssvar 14: Nye rammeområder til tekniske anlæg
Banedanmark ønsker deres arbejdspladsarealer og opstillingsspor i nationale interesseområder udlagt i selvstændige rammeområder. Efter forudgående dialog og aftale med Banedanmark anbefalede Teknik og Miljø Byrådet at udlægge tre arbejdspladsarealer, som selvstændige rammeområder til tekniske anlæg. - Høringssvar 29: Virksomheder med særlige beliggenhedskrav til risikovirksomheder
Herning Kommune bemærker, at der i kommuneplanforslaget er udlagt et område til Virksomheder med særlige beliggenhedskrav til risikovirksomheder langs kommunegrænsen umiddelbart sydøst for Ilskov i Herning Kommune. De påpeger, at området er sammenfaldende med dét areal, hvor der planlægges for et biogasanlæg ved Ilskovvej. Teknik og Miljø anbefalede Byrådet, at tage Herning Kommunes bemærkning til efterretning, og at den konkrete udpegning af området til Virksomheder med særlige beliggenhedskrav - risikovirksomheder og tilhørende sikkerhedszone bliver taget ud af den endelige Kommuneplan 2025-2037. Udlægget af området bør i stedet indgå i kommune- og lokalplanlægningen for biogasanlægget. - Høringssvar 30: Trafikanlæg - veje og jernbaner
Vejdirektoratet ønsker at den digitale kortvisning af en lillevejstrækning mellem Viborg og Herning ændres, så den fremgår som statsvej og ikkekommunal vej. Teknik og Miljø anbefalede Byrådet, at imødekomme Vejdirektoratet, da der er tale om en fejlrettelse i visningen af eksisterende forhold.
Ud over de ændringer, der følger af høringssvarene, anbefalede Teknik og Miljø Byrådet følgende ændring i den endelige kommuneplan, som følge af ønsker fra administrationen:
- Retningslinjer for Byvækstarealer
Omformulering af redegørelsesafsnit i retningslinjer for Byvækstarealer i byzone, så det fremgår tydeligere, at der allerede er rammelagt et erhvervsområde i Ikastbeliggende syd for Herningmotorvejen, som forventes udviklet inden for planperioden.
I den endelige kommuneplan er der desuden foretaget uvæsentlige, redaktionelle tilretninger af den digitale kommuneplan, som følge af ændringer fra forslag til endelig plan.
Numrene ved de ovennævnte høringssvar henviser til høringssvarene i høringsnotatet, som er et bilag til den sammenfattede redegørelse for miljøvurderingen. Redegørelsen kan du finde nederst på denne side under "Dokumenter".
Byrådet meldte allerede ud i Planstrategi 2023, at vi kun reviderede nogle af emnerne i Ikast-Brande Kommuneplan 2021-2033, mens andre emner bliver genvedtaget for en ny 4-årig periode.
Emnerne blev revideret, fordi erfaringer fra administrationen viste, at udviklingen i kommunen havde overhalet Kommuneplan 2021-2033, og der var et behov for at revidere arealudlæg, retningslinjer og/eller redegørelse. Derudover var der kommet lovkrav om nye emner som skulle med i kommuneplanen. Der var desuden behov for at få rettet mindre fejl, mangler og uhensigtsmæssigheder.
Der er forskel på de enkelte emners revisionsomfang, men de fleste emner er kun revideret i mindre grad. Der er i disse tilfælde være tale om justeringer og/eller opdateringer.
I Kommuneplanen kan du læse mere om ændringerne
- Oversigt over de ændringer der er foretaget i Kommuneplan 2025-2037.
- Oversigt over de ændringer der er foretaget ifm. den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2025-2037, på baggrund af den offentlig høring.
- Oversigt over reviderede og nye kommuneplanrammer
De emner, der blev revideret i Kommuneplan 2025-2037 er:
- By- og centerstruktur
- Arealer til forskellige byformål
- Byvækstarealer
- Detailhandel
- Landsbyer
- Friluftsliv
- Naturområder
- Økologiske forbindelser
- Grønt Danmarkskort
- Lavbundsarealer
- Grundvand og drikkevandsinteresser
- Skovrejsning
- Jordbrugsinteresser
- Erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder inkl. konsekvenszoner
- Virksomheder med særlige beliggenhedskrav inkl. risikovirksomheder
- Støjbelastede arealer
- Byfornyelse og byomdannelse
- Kulturhistoriske værdier
- Trafikanlæg - Veje og jernbaner
- Spildevand
- Affaldshåndtering
Nye emner, der på grund af lovkrav skal med i Kommuneplan 2025-2037:
Planloven er revideret siden kommuneplanrevisionen i 2021, det betyder bl.a., at der er medtage nye emner i Kommuneplan 2025-2037:
Emner, som er udgået af Kommuneplan 2025-2037:
Planloven er revideret siden kommuneplanrevisionen i 2021. Det betyder bl.a., at der ikke længere er krav om kommuneplanlægning for bestemte emner. Derudover er der emner i Kommuneplan 2021-2033, som ikke vurderes relevant at fastholde i Kommuneplan 2025-2037:
- Lokal Agenda 21
- Kollektiv trafik
- VVM-pligtige anlæg
Emner, som er genvedtaget uændret fra Ikast-Brande Kommuneplan 2021-2033
Følgende emner fra Kommuneplan 2021-2033 er ikke revideret og er genvedtaget udændret i Kommuneplan 2025-2037:
- Store solcelleanlæg i det åbne land
- Bevaringsværdige landskaber
- Geologiske værdier
- Råstofområder
- Klimatilpasning og områder der kan blive udsat for oversvømmelse
- Vindmøller over 25 meter
- Husstandsvindmøller
- Biogasanlæg
- Højspændingsanlæg og gasledninger
- Master og antenner
- Tilbageførsel af arealer til landzone
- Byggeri i det åbne land
- Sommerhusområder
Forslaget til Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037 var omfattet af miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, da der er tale om en plan, der fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser til flere typer projekter omfattet af lovens bilag 2.
Når der bliver lavet et forslag til en ny kommuneplan, skal man vurdere, om planen vil påvirke miljøet væsentligt i overensstemmelse med Miljøvurderingslovens § 12. Derfor er der lavet en miljørapport, som sammenfatter den miljøvurdering, der er lavet af Forslag til Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037.
I forbindelse med endelig vedtagelse af kommuneplanen skal der udarbejdes en sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen, jf. miljøvurderingslovens § 13.
Du kan se hele miljøvurderingen på den digitale kommuneplans side: https://kommuneplan.ikast-brande.dk/
Retsvirkninger
Ikast-Brande Kommuneplan 2025-2037 offentligt bekendtgøres i henhold til lov om planlægning (lovbekendtgørelse nr. 572 af 29/05/2024).
Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Når kommuneplanen er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort, har Byrådet jf. planlovens § 12, stk. 2 og 3 mulighed for at udstede forbud mod udstyknings- og byggeønsker samt ønsker om at ændre anvendelse.
Bestemmelsen i § 12, stk. 2 angår kun byzonearealer. Den giver byrådet mulighed for at modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.
Bestemmelsen i § 12, stk. 3 angår både byzonearealer og sommerhusområder. Bestemmelsen gør det muligt for byrådet at forhindre ny bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, der er i strid med kommuneplanens rammebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen, er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.
Klage over kommuneplanen
Man kan klage over kommuneplanen med tilhørende sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, når den er endeligt vedtaget af Byrådet og afgørelsen er offentligt bekendtgjort den 9. oktober 2025. Man kan klage hvis man har retlige spørgsmål jf. Planlovens § 58 stk. 1, nr. 3 - det vil sige, at der kan klages over spørgsmål om planens/planernes lovlighed, herunder dens lovlige tilvejebringelse. Der kan derimod ikke klages over planens indhold. Man er klageberettiget, hvis man har retlig interesse i sagens udfald.
En klage skal være indgivet til Planklagenævnet inden 4 uger fra datoen for den offentlige bekendtgørelse på kommunens hjemmeside. Du skal indsende din klage elektronisk via den digitale Klageportal, som findes på Nævnenes hus: www.naevneneshus.dk. Du skal i den forbindelse logge på ved brug af MitID.
Klagen sendes gennem Klageportalen til Ikast-Brande Kommune til udtalelse og anses for indgivet, når den er tilgængelig for kommunen i Klageportalen. Yderligere oplysninger om klagereglerne kan findes på: www.naevneneshus.dk, hvorfra der også er link til Klageportalen.
Det er en betingelse for Planklagenævnets behandling af din klage, at du indbetaler et gebyr. Gebyret differentieres, alt efter om klager er en borger eller en virksomhed/organisation.
Klage over miljøvurdering
Kommunens afgørelse ved gennemførelse af en miljøvurdering efter Miljøvurderingsloven kan påklages efter reglerne i planloven, jf. Miljøvurderingsloven § 48, stk. 2. Du kan klage over retlige spørgsmål i forbindelse med miljørapporten. Du kan f.eks. klage over manglende opfyldelse af lovens krav til miljørapportens indhold og procedure.
En klage skal være indgivet inden 4 uger fra datoen for den offentlige bekendtgørelse den 9. oktober 2025.
Klager skal indsende sin klage elektronisk via den digitale Klageportal, som findes på Nævnenes hus: www.naevneneshus.dk.
Søgsmål
Hvis du vil indbringe kommunens afgørelse for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder fra den dato afgørelsen bliver offentliggjort på kommunens hjemmeside, jf. planlovens § 62, stk. 1.
Du skal være opmærksom på, at alle indsendte høringssvar/bemærkninger er omfattet af offentlighedslovens regler. I den forbindelse vil alle indsendte høringssvar inkl. vedhæftede dokumenter indgå i den videre behandling. Det betyder, at navn, adresse og e-mail, som er oplyst i høringssvarene, vil være offentligt tilgængelige, ligesom de pågældende høringssvar.
Hvis du er omfattet af navne- og adressebeskyttelse og du indsender høringssvar/bemærkninger må du meget gerne gøre os opmærksom på dette. Vi foretager dog en kontrol af registreret navne- og adresse-beskyttelse ved modtagelse af høringssvar/bemærkninger. Disse oplysninger bliver i givet fald ikke offentligt tilgængelige.
Indsendte høringssvar vil også være omfattet af offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt. Høringssvar fra borgere med navne- og adressebeskyttelse vil blive udleveret uden angivelse af navn og adresse.
Du kan kontakte Ikast-Brande Kommunes databeskyttelsesrådgiver om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen på mail til: dbr@ikast-brande.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet over Kommunens behandling af dine personlige oplysninger. På Datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.
Hvis du har spørgsmål til kommuneplanen, er du velkommen til at kontakte:
Marie Lyster Nielsen
Arkitekt og projektleder
Plan og Udvikling
E-mail: maniels@ikast-brande.dk
Direkte telefon: 9960 3308
Kontakt Plan og Udvikling
Marie Lyster Nielsen
Projektleder og planlægger
E-mail: maniels@ikast-brande.dk
Direkte tlf.: 9960 3308